728 x 90

سی و چهارمین روز جنگ در غزه و اسراییل - انتقاد وزیر خارجه مصر: اقدامات اسراییل فراتر از دفاع از خود است

جنگ در غزه
جنگ در غزه

اخبار و تحولات سی‌و چهارمین روز جنگ در غزه در این صفحه به‌روز می‌شود.

انتقاد وزیر خارجه مصر: اقدامات اسرائیل فراتر از دفاع از خود است

وزیر خارجه مصر اعلام کرد این کشور با هرگونه جابه‌جایی فلسطینیان از نوار غزه مخالف است. سامح شکری در سخنانی در نشست پاریس برای بررسی وضعیت غزه با محکومیت عملیات نظامی اسرائیل در این باریکه گفت: اقداماتی که اسرائیل انجام می‌دهد "فراتر از دفاع از خود است".

هم‌زمان محمد اشتیه، نخست‌وزیر تشکیلات خودگردان فلسطینی نیز در این نشست خواستار حفاظت بین‌المللی از فلسطینیان شد.

او با بیان اینکه قوانین بین‌المللی حقوق بشر در غزه نقض می‌شوند و جنایت جنگی رخ داده‌اند، گفت: «اسرائیل علیه حماس نمی‌جنگد، بلکه علیه همه فلسطینیان می‌جنگد.»

امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه پیش‌تر در سخنرانی افتتاحیه این نشست بر لزوم آتش‌بس و حفاظت از جان غیرنظامیان تأکید کرده و گفته بود: «جان همه انسان‌ها به یک اندازه ارزشمند است.»

 

 

همزمان با برگزاری کنفرانس پاریس در سی و چهارمین روز جنگ، از اولین ساعات بامداد روز پنجشنبه مناطق مختلف غزه هم‌چنان هدف بمبارانهای اسراییل قرار گرفتند.

به گزارش خبرگزاری فلسطینی وفا، در حملات امروز اماکن نزدیک به بیمارستانهای اندونزی در شمال، بیمارستان کودکان النصر در شمال غرب و هم‌چنین بیمارستان شفا در غرب غزه هدف قرار گرفتند. در حملات صبح پنجشنبه محله تـُفاح در شرق و اردوگاه جبالیا در شمال نیز توسط هواپیماهای اسراییل بمباران شدند که منجر به کشته و مجروح شدن دهها تن گردید.

خبرگزاری فلسطینی وفا افزود: نیروهای امدادی هم‌چنان در تلاش برای نجات جان هزاران نفری هستند که هنوز زیر آوار و ویرانه‌های ناشی از بمباران به‌سر می‌برند. اما به‌دلیل تجهیزات محدود و ساده‌ای که در اختیار دارند، قطعی اینترنت و حجم خرابیها، قادر به انجام کار و آواربرداری در ابعاد وسیع نیستند.

این منبع افزود وزارت بهداشت فلسطین آمار تلفات غزه را از آغاز جنگ اخیر تا ظهر پنجشنبه را ۱۰۵۶۹ کشته، از جمله ۴۳۲۴ کودک و بیش از ۲۶ هزار مجروح اعلام کرده است.

رویترز خبر داد نیروهای اسراییل در حمله به اردوگاه جـنین کرانه غربی، خیابان‌ها را با بولدوزر تخریب کردند و آسیب‌هایی به شبکه آب و برق وارد آوردند.

رویترز به‌نقل از وزارت بهداشت فلسطین نوشت در حمله امروز اسراییل به کرانه غربی ۸ فلسطینی کشته شدند.

ارتش اسراییل در گزارش روزانه خود از تحولات جنگ اعلام کرد از آغاز جنگ اخیر تاکنون، ۱۳۰تونل مربوط به حماس در غزه منهدم شده است.

این منبع افزود در جریان عملیات سربازان تیپ ۴۶۰ برای شناسایی و تخریب زیرساختهای زیرزمینی، چند تونل و مراکز فرماندهی حماس توسط واحدهای مهندسی رزمی این تیپ تخریب شد. در عملیات دیگری سربازان اسراییلی یک پایگاه آموزشی حماس در شمال غزه را شناسایی و منهدم کردند. در این عملیات تونل‌های موجود در زیر این پایگاه نیز تخریب شدند.

وزارت دفاع اسراییل هم‌چنین اعلام کرد در عملیات ۲۴ساعت گذشته فرمانده سامانه موشکی ضدزرهی در تیپ مرکزی حماس، به‌نام ابراهیم ابو مـَغصیب Maghsib را به‌قتل رسانده است.

 

ارتش اسراییل آخرین آمار تلفات خود در جنگ اخیر را ۳۸تن اعلام کرد

به‌دنبال افزایش تعداد مهاجرین به جنوب غزه، وزارت دفاع اسراییل روز پنجشنبه اعلام کرد از ساعت ۱۰صبح تا ۴ بعدازظهر بزرگراه صلاح الدین را برای عبور ساکنان به جنوب غزه باز نگه می‌دارد.

رویترز گفت با اعلام باز شدن این کریدور، از روز چهارشنبه هزاران تن با پیمودن مسافت ۸ تا ۱۰کیلومتر در حال ترک شمال غزه برای پناه گرفتن در محلی امن در جنوب هستند.

 

 

 

به‌گفته منابع حماس تحت حمایت ایران و گروه شبه‌نظامی جهاد اسلامی، تانکهای اسراییلی با مقاومت شدید جنگجویان حماس که از تونل‌های زیرزمینی برای راه‌اندازی کمین استفاده می‌کردند، مواجه شده‌اند.

 

در حالی که جنگ اسراییل و حماس وارد دومین ماه خود می‌شود، ایالات متحده اعلام کرد که وقتی جنگ پایان یافت، فلسطینیها باید غزه را اداره کنند.

 

بلینکن وزیر خارجه آمریکا روز چهارشنبه گفت باید شامل حکومت تحت رهبری فلسطین و غزه متحد با کرانه باختری تحت حکومت خودگردان فلسطین باشد.

 

به‌گفته مقامات فلسطینی ۴۰درصد از کشته‌شدگان فلسطینی کودکان هستند. اسراییل گفته است از هفتم اکتبر تاکنون ۳۳سرباز کشته داده است.

 

کنفرانسی در پاریس روز پنجشنبه با حضور کشورهای عربی، قدرتهای غربی، اعضای گروه ۲۰ و گروه‌های غیردولتی مانند پزشکان بدون مرز، درباره اقداماتی برای کاهش رنج غزه بحث خواهد کرد، اما بدون توقف در جنگ، انتظارات پایین است.

 

سازمان جهانی بهداشت روز چهارشنبه هشدار داد: «با ادامه افزایش تلفات و جراحات در غزه به‌دلیل تشدید خصومت‌ها، ازدحام بیش از حد شدید و اختلال در سیستم‌های بهداشتی، آب و بهداشتی یک خطر اضافی ایجاد می‌کند: گسترش سریع بیماریهای عفونی».

سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد که بیش از ۳۳۵۵۱مورد اسهال از اواسط اکتبر گزارش‌شده است که عمده آن در میان کودکان زیر پنج سال بوده است.

 

پارک جین، وزیر خارجه کره جنوبی روز پنجشنبه گفت که وی و آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا این دیدگاه را به اشتراک گذاشتند که نیاز به توقف‌های بشردوستانه در جنگ اسرائیل-حماس وجود دارد.

 

به‌گفته کمیته حفاظت از روزنامه‌نگاران، جنگ غزه و اسراییل مرگبارترین درگیری برای کارکنان رسانه از زمان آغاز شمارش آمار توسط این سازمان در سال۱۹۹۲ بوده است.

در زمان نگارش این مقاله، کمیته حفاظت روزنامه‌نگاران گفت که حداقل ۳۹روزنامه‌نگار و کارمند رسانه در یک ماه از آغاز جنگ کشته شده‌اند. گزارشگران بدون مرز این تعداد را کمی بالاتر از ۴۱نفر اعلام کرده‌اند. اما میزان تلفات بسیار زیاد است بیش از یک نفر در روز.

 

کریس مورفی یک سناتور دموکرات آمریکایی روز چهارشنبه گفت که برای اسراییل حیاتی است که حمله هدفمندتری را علیه حماس در نوار غزه انجام دهد تا تلفات غیرنظامیان را محدود کند.

 

 

رویترز: نبردهای خیابانی و مقاومت شدید نیروهای حماس در شهر غزه

رویترز روز پنجشنبه ۱۸آبان گزارش کرد تانکهای اسراییلی با مقاومت شدید نیروهای حماس مواجه شده‌اند و نبردهای خیابانی در شهر غزه با این نیروها که از تونلها برای کمین نیروهای اسراییلی استفاده می‌کنند، ادامه دارد.

ارتش اسراییل گفت که نیروهایش تا مرکز شهر غزه پیشروی کرده‌اند. حماس روز چهارشنبه ویدئویی را منتشر کرد که نبردهای خیابانی شدیدی در کنار ساختمانهای بمباران شده در شهر غزه را نشان می‌دهد.

 

سرتیتر خبرهای رویترز در سی‌و چهارمین روز جنگ در غزه و اسراییل

حدود ۸۰کشور و سازمان بین‌المللی روز پنجشنبه در پاریس گردهم می‌آیند تا کمک‌ها را هماهنگ کرده و نحوه کمک به مجروحان غزه را ارزیابی کنند، اگر چه انتظارات برای نتایج ملموس بدون توقف در جنگ کم است.
درگیری شدید در شهر غزه، آمریکا می‌گوید فلسطینیها باید بعد از جنگ، غزه را اداره کنند
آمریکا حملات جدیدی را علیه تأسیسات مورد استفاده رژیم ایران در سوریه انجام داد.
آمریکا روز چهارشنبه با مخالفت با ایده نتانیاهو مبنی بر این‌که اسراییل برای مدت نامحدود مسئول امنیت است، گفت فلسطینیان باید پس از پایان جنگ... ، غزه را اداره کنند.
وزارت‌خارجه انگلستان روز پنجشنبه در بیانیه‌یی اعلام کرد، جیمز کلورلی، وزیر امور خارجه انگلستان پس از نشست وزرای خارجه گروه ۷ در توکیو به عربستان سعودی سفر کرده است.
به‌دنبال هشدار آژیرهای خطر حمله احتمالی به سفارت آمریکا در بغداد، دو منبع امنیتی روز چهارشنبه گفتند یک پهپاد مسلح پایگاه هوایی الحریر میزبان نیروهای آمریکایی در شمال عراق را هدف قرار داد.
آمریکا برای دومین بار در هفته‌های اخیر، روز چهارشنبه حملاتی را علیه تأسیساتی در شرق سوریه انجام داد که به‌گفته پنتاگون توسط سپاه و گروه‌های وابسته به آن استفاده می‌شد.

خبرگزاری فرانسه صبح امروز خبر داد: دیدبان حقوق‌بشر سوریه اعلام کرد که ۹نفر وابسته به گروه‌های تحت حمایت رژیم ایران در سوریه روز پنجشنبه در حمله آمریکا به شرق شهر دیرالزور کشته شدند.
رسانه دولتی سوریه روز چهارشنبه به‌نقل از یک منبع نظامی اعلام کرد که اسراییل یک حمله هوایی به مواضع نظامی در جنوب سوریه انجام داد که منجر به خسارات مادی شد.
دو مقام آمریکایی و حوثیهای وابسته به رژیم ایران گفتند، یک پهپاد MQ-۹ ارتش آمریکا روز چهارشنبه توسط حوثی‌های یمن سرنگون شد.

 

وزارت بهداشت غزه اعلام کرد. تعداد کشته‌شدگان غزه ۱۰۵۶۹ تن است از این تعداد ۴۳۲۴تن کودک و ۲۸۲۳ نفر زن می‌باشند.

رویترز اعلام کرد: ۹۲کارمند سازمان ملل در درگیری اسراییل و حماس کشته شدند.

اسکای نیوز به‌نقل از سخنگوی وزارت‌خارجه آمریکا اعلام کرد، گذرگاه رفح به دلایل نامشخص امنیتی مجدداً بسته شد. جان کربی نیز اعلام کرد که روز گذشته بیش از ۸۰ کامیون کمکهای انسان‌دوستانه امروز وارد غزه شد.

وزارت دفاع اسراییل صحنه‌هایی از کشف و انهدام تونلهای حماس را در شمال غزه منتشر کرد.

 

پاسدار محمداسماعیل کوثری عضو فعلی مجلس ارتجاع گفت محمد ضیف طراح این عملیات، همراه با قاسم سلیمانی خیلی از مسائل را طراحی کرده‌اند، آمادگی این عملیات مربوط به یکی دو روز نبوده بلکه از چند سال قبل بوده است.

 

رویترز به‌نقل از دو منبع امنیتی خبر داد: یک پهپاد مسلح پایگاه هوایی الحریر میزبان نیروهای آمریکایی در شمال عراق را هدف قرار داد.

 

پنتاگون نیز اعلام کرد نیروهای آمریکا در یک حمله تدافعی تأسیساتی در شرق سوریه را هدف قرار دادند. حملات آمریکا علیه تأسیسات مورد استفاده سپاه پاسداران رژیم ایران و گروه‌های وابسته به آن بود.

هم‌چنین رسانه دولتی سوریه خبر از حمله هوایی اسراییل به مواضع نظامی در جنوب سوریه را داد که منجر به خسارات و ضایعات شد.

کمیسر عالی سازمان ملل حماس و اسراییل را به جنایات جنگی متهم کرد

فولکر تورک، کمیسر عالی حقوق‌بشر سازمان ملل متحد، حماس و اسراییل را به جنایات جنگی متهم کرد. این دیپلمات اتریشی در گذرگاه مرزی رفح میان نوار غزه و مصر گفت: «جنایاتی که گروه‌های مسلح فلسطینی در ۷ اکتبر مرتکب شدند، انزجارآور بود و به همراه گروگان‌گیری که هم‌چنان دارد، جنایات جنگی محسوب می‌شوند».

کمیسر عالی حقوق‌بشر سازمان ملل افزود: «مجازات دسته‌جمعی غیرنظامیان فلسطینی توسط اسراییل و هم‌چنین تخلیه غیرقانونی اجباری غیرنظامیان نیز جنایت جنگی است».

 

پلیس برزیل گروهی را که با حزب‌الله لبنان در ارتباط بود دستگیر کرد

پلیس برزیل اعلام کرد در چندین ایالت این کشور علیه کسانی که احتمالاً با حزب‌الله لبنان در ارتباط بودند و قصد انجام یک عملیات تروریستی را در برزیل داشته‌اند، اقدام کرده است. هدف از این عملیات "ایجاد وقفه در اقدامات تروریستی و به دست آوردن شواهدی مبنی بر به کارگیری احتمالی اتباع برزیلی برای انجام فعالیت‌های افراطی در این کشور" بوده است.

دعوت ماکرون به کنفرانس بین‌المللی برای بهبود وضعیت انسانی در غزه

امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه، کشورها را به یک کنفرانس بین‌المللی پنجشنبه ۹نوامبر (۱۸ آبان) با هدف بهبود وضعیت انسانی در نوار غزه دعوت کرد.

کاخ الیزه گفته است هدف از برگزاری این کنفرانس دستیابی به "نتایج ملموس" است. مقر ریاست‌جمهوری فرانسه افزوده است که نماینده‌ای از سوی بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، در این کنفرانس حضور ندارد، اما ماکرون با او در تماس است و پس از کنفرانس بار دیگر با او گفتگو خواهد کرد.

 

تهدید موشکهای ضدکشتی حزب‌الله لبنان برای نیروی دریایی آمریکا

منابع آگاه می‌گویند موشکهای قدرتمند ضدکشتی روسیه که به دست حزب‌الله رسیده، احتمالاً تهدیدی علیه کشتی‌های جنگی آمریکا خواهند بود و خطر تبدیل جنگ اسراییل و حماس به یک جنگ منطقه‌یی را افزایش خواهند داد.

حسن نصرالله، سرکرده حزب‌الله لبنان هفته گذشته به واشنگتن هشدار داد که شبه‌نظامیانش برای مقابله با کشتی‌های آمریکایی که پس از آغاز جنگ اسراییل و حماس وارد منطقه شدند چیزی در اختیار دارد.

 

اسراییل از تخریب ۱۳۰تونل حماس خبر داد

ارتش اسراییل می‌گوید از زمان آغاز عملیات نظامی در نوار غزه، ۱۳۰تونل حماس را منهدم کرده است. این عملیات زیرساخت‌های تروریستی حماس را نابود می‌کند.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/b81fbc88-57a8-49e1-93cb-c02273cd10da"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات