728 x 90

پیروزی مقاومت ایران در کارزار بین‌المللی واپس نشاندن رژیم از سفر رئیسی جلاد۶۷ به ژنو از ترس دستگیری

واپس نشاندن رژیم از سفر رئیسی جلاد۶۷ به ژنو
واپس نشاندن رژیم از سفر رئیسی جلاد۶۷ به ژنو

پیروزی مقاومت ایران در کارزار بین‌المللی

واپس نشاندن رژیم از سفر رئیسی جلاد۶۷ به ژنو

خبرگزاری فرانسه پس از مخابره خبرهای ثبت شکایت برای دستگیری رئیسی جلاد در ژنو توسط مقاومت ایران، خبر داد: «رئیسی انتظار می‌رفت که در مجمع جهانی پناهندگان شرکت کند که روز چهارشنبه در ژنو شروع می‌شود. اما سازمان ملل روز دوشنبه گفت وزیر خارجه حسین امیرعبداللهیان هیأت ایران را رهبری می‌کند یک نشانه‌ای که رئیسی ممکن است در این کنفرانس ظاهر نشود»

اما این خبر تاکنون قطعی نشده بود و احتمال می‌رفت ترفندی از جانب رژیم برای خاتمه زودرس به کارزار بین‌المللی برای شکایت و دستگیری جلاد ۶۷ در سوئیس طبق قوانین بین‌المللی باشد. به‌خصوص که کمیساریای عالی پناهندگان به خبرگزاری فرانسه گفته بود: «ایران یک کشور عضو ملل متحد است بنابراین به مجمع جهانی پناهندگان دعوت شده است».

خبرگزاری فرانسه بدون ذکر نام افزود یک سخنگو در یک ایمیل نوشت «ایران هم‌چنین یکی از بزرگترین کشورهای میزبان پناهندگان در ۴۰سال گذشته بوده است» و «هیأت ایران توسط وزیر خارجه رهبری خواهد شد».

خبرگزاری فرانسه خاطرنشان کرد: این نشانه‌ای است که ممکن است رئیسی خودش حضور پیدا نکند.

 

خبرگزاری فرانسه در همین خبر افزود شکایت حقوقی علیه رئیسی توسط ۳ قربانی به جا مانده از قتل‌عام زندانیان تشکیل و ثبت شده است. اعدام شدگان عمدتاً از حامیان سازمان مجاهدین خلق ایران بودند که با اختصارات مجاهدین خلق یا مجاهدین خلق ایران شناخته می‌شوند.

به موازات شکایت حقوقی، یک کمپین بین‌المللی نیز در جریان است که شرکت رئیسی در مجمع پناهندگان سازمان ملل را محکوم کرده و خواستار پیگرد قانونی وی به‌دلیل "دست داشتن در جنایات گذشته و مستمر طبق قوانین بین‌المللی" شده است.

 

سه‌شنبه ۲۱ آذر سایت رادیو فرانسه بخش فارسی خبر داد:

قبلاً اعلام شده بود که رئیس‌جمهوری اسلامی برای شرکت در نشست مجمع جهانی پناهندگان به ژنو خواهد رفت. اما بعد از آن‌که خبر شکایت شماری از قربانیان شکنجه علیه ابراهیم رئیسی انتشار یافت، رسانه‌های جمهوری اسلامی نوشتند که حسین امیرعبداللهیان عازم سوئیس خواهد شد.

روز سه‌شنبه ۲۱ آذر / ۱۲ دسامبر، خبرگزاری ایرنا نوشت: حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه، برای حضور در مجمع جهانی پناهندگان، تهران را به مقصد ژنو ترک کرد.

بدین ترتیب به نظر می‌رسد که شرکت رئیس‌جمهوری اسلامی در این نشست منتفی شده باشد. احتمال دارد که دلیل این انصراف، شکایتی باشد که علیه ابراهیم رئیسی از سوی «قربانیان شکنجه» به دادستانی فدرال سوئیس ارائه شده است. سه تن از زندانیان سابق ایرانی تنظیم‌کننده شکایت هستند و احتمال دارد که این اقدام به ابتکار سازمان مجاهدین خلق صورت گرفته باشد.

 

لغو سفر رئیسی به ژنو

پیروزی کارزار جهانی مقاومت ایران

و شکایت زندانیان شاهد در قتل‌عام ۶۷

 

افزایش امضا کنندگان بیانیه بین‌المللی فراخوان به محاکمه رئیسی

به بیش از ۴۵۰ شخصیت بین‌المللی

 

بیانیه بین‌المللی فراخوان به پیگیرد و محاکمه رئیسی جلاد ۶۷ تاکنون توسط بیش از ۴۵۰شخصیت بین‌المللی امضا شده است. شامل ۸رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر سابق، دهها وزیر پیشین، دهها سفیر و مقام سابق ملل متحد و شمار زیادی از نمایندگان پارلمان، حقوقدانان برجسته بین‌المللی و برندگان جایزه نوبل. آنها ضمن اعتراض به دعوت رئیسی به فروم جهانی پناهندگان، تأکید کردند که او به‌خاطر مشارکت در جنایت علیه بشریت در قتل‌عام ۱۳۶۷ باید مورد بازجویی و پیگیرد قضایی قرار گیرد

 

در همین رابطه سوئیس انفو اعلام کرد ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور رژیم ایران سفر ژنو را به‌دلیل درخواست دستگیری او لغو کرد.

ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور ایران در مجمع جهانی پناهندگان در ژنو شرکت نخواهد کرد.

کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان روز سه‌شنبه به خبرگزاری سوئیس گفت: هیأت ایرانی توسط امیرعبداللهیان هدایت خواهد شد.

رئیسی قرار بود روز چهارشنبه در این مجمع سخنرانی کند. با این حال، سه مخالف ایرانی مقیم سوئیس از دادستانی کل فدرال خواستار دستگیری وی شده‌اند.

در بیانیه‌یی که به آندریاس مولر دادستان فدرال فرستاده شد و خبرگزاری سوئیس در روز دوشنبه آن را مشاهده کرد، امضاکنندگان خواستار تحقیق از رئیس‌جمهور رژیم ایران به‌دلیل نسل‌کشی و جنایت علیه بشریت شدند.

رئیسی متهم به شرکت در شکنجه و اعدام‌های غیرقانونی در جریان کشتار دهها هزار مخالف در سال ۱۳۶۷ است.

رئیسی به‌عنوان یکی از اعضای کمیسیونی که مسئول تصمیم‌گیری در مورد اعدام افراد است، مسئول مرگ هزاران نفر می‌باشد.

رئیسی در آن زمان معاون دادستان کل استان تهران بود.

این سه مخالف شاکی خاطرنشان می‌کنند که مصونیت در مورد جنایات علیه بشریت اعمال نمی‌شود.

 

تریبون دو ژنو- ۲۱ آذر

ایرانیان در سوئیس رئیسی را عقب می‌رانند

سفر رئیس‌جمهور رژیم ایران به ژنو لغو شد

تریبون دو ژنو-۲۱ آذر: جنایات علیه بشریت-ایرانیان در سوئیس رئیسی را عقب می‌رانند. در پی شکایتی که در برن ارائه شد، سفر رئیس‌جمهور رژیم ایران به ژنو برای شرکت مجمع جهانی پناهندگان لغو شد

شهادتها: یکی از شاکیان رضا شمیرانی می‌گوید چگونه می‌توانم چهره او را فراموش کنم؟ این مرد، ابراهیم رئیسی، همان کسی است که در «کمیسیون اعدام» در سال ۱۳۶۷ در زندان اوین تهران که هفت سال در آن بازداشت و تحت شکنجه بودم، اصرار داشت که من را به مجازات اعدام محکوم کنند

خمینی با صدور فتوایی دستور حذف حامیان مجاهدین خلق و مخالفان سیاسی را صادر کرد. کمتر از ۱۵۰ نفر از بین ۵۰۰۰ زندانی در زندان اوین که من بودم زنده ماندیم

رضا شمیرانی و دو ایرانی دیگر (راضیه قدرتی و بیژن ذوالفقاری) روز دوشنبه شکایتی را به دادستانی فدرال فرستادند و از دادستان فدرال خواستند تا تحقیقاتی را علیه ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور ایران «به‌دلیل نسل‌کشی، شکنجه، اعدام‌های غیرقانونی و دیگر جنایات علیه بشریت» آغاز کند.

حتی اگر او دستگیر نمی‌شد، محکوم کردن جنایات او و ابراز تأسف از رضایت جامعه بین‌المللی مهم بود.

رئیسی قرار بود چهارشنبه برای سخنرانی در اولین روز از مجمع جهانی پناهندگان که تا روز جمعه در ژنو برگزار می‌شود، به سوئیس سفر کند. اما به نظر می‌رسد که دیدار او لغو شده است. کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان روز سه‌شنبه اعلام کرد که ریاست هیأت ایرانی را وزیر امور خارجه رژیم ایران برعهده خواهد داشت.

این یک پیروزی بسیار نمادین برای رضا شمیرانی است. او اضافه کرد: «حتی اگر رئیسی دستگیر نمی‌شد، برای من مهم بود که جنایات او و رضایتی که جامعه بین‌المللی نسبت به او نشان می‌دهد را محکوم کنم. حالا او ترسیده است. از او می‌خواهم قبل از هر سفر خارج از کشور تردید کند».

شکایت خطاب به برن (پایتخت سوئیس)، با درخواستی از شخصیت‌های بین‌المللی از جمله پنج سوئیسی، از جمله فیلیپ نانترمود، عضو شورای ملی پشتیبانی و حمایت شد

 

روزنامه فرانسوی فیگارو

شکایت علیه رئیسی او را به جنایت علیه بشریت

به‌دلیل اعدامهای دسته‌جمعی مخالفان

در سال ۱۳۶۷ متهم می‌کند

روزنامه فرانسوی فیگارو: ۲۱آذر ۱۴۰۲

در شکایتی که در روز دوشنبه ۱۱دسامبر در سوئیس ثبت شد، از مقامات خواسته شده است که رئیسی را دستگیر کنند و او را به جنایت علیه بشریت به‌دلیل اعدام‌های دسته‌جمعی مخالفان در سال ۱۳۶۷ متهم کنند.

شکایتی که خبرگزاری فرانسه توانست نسخه‌ای از آن را ببیند، از دادستان کل کنفدراسیون، آندریاس مولر می‌خواهد تا به دستگیری و کیفرخواست او «به‌دلیل مشارکت در اعمال نسل‌کشی، شکنجه، اعدام‌های غیرقانونی و جنایات دیگر علیه بشریت» اقدام کند. شکایت از سوی سه زندانی سابق ایرانی ارائه شده است.

فیگارو افزود: گروه‌های حقوق‌بشری مدت‌هاست که برای عدالت در جریان هزاران اعدام در زندانهای رژیم ایران در تابستان ۱۹۸۸،، مبارزه کرده‌اند.

قربانیان عمدتاً حامیان جنبش مجاهدین خلق در ایران بودند. شاکیان می‌گویند که می‌توانند شخصاً رئیسی را به‌عنوان عضوی از "کمیسیون مرگ" که دستور اعدام را صادر کرده است شناسایی کنند.

(روزنامه فرانسوی فیگارو ۲۱آذر ۱۴۰۲)

 

بلگا خبرگزاری بلژیک

ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور رژیم ایران به ژنو نخواهد رفت

در شکایتی که به دادستان فدرال سوئیس شد شاکیان خواستار تحقیق

در مورد نسل‌کشی و جنایات علیه بشریت علیه وی ایران شدند

 

خبرگزاری بلژیک – ۲۱آذر۱۴۰۲

ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور (رژیم) ایران در مجمع جهانی پناهندگان در ژنو شرکت نخواهد کرد. کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان روز سه‌شنبه به خبرگزاری سوئیس گفت: ریاست هیأت (رژیم) ایران را حسین امیرعبداللهیان، برعهده خواهد داشت».

رئیسی قرار بود روز چهارشنبه در این مجمع سخنرانی کند. اما سه مخالف ایرانی مقیم سوئیس از دادستانی فدرال خواستند او را دستگیر کند.

در شکایتی که به دادستان فدرال آندرئاس مولر ارسال شد... شاکیان خواستار تحقیق در مورد نسل‌کشی و جنایات علیه بشریت علیه رئیس‌جمهور (رژیم) ایران شدند. او متهم به شرکت در شکنجه و اعدام‌های غیرقانونی در جریان قتل‌عام دهها هزار مخالف در سال۱۳۶۷ است.

بر اساس این شکایت... رئیسی به‌عنوان یکی از اعضای هیأتی که مسئول تصمیم‌گیری در مورد اعدام (زندانیان) بوده، مسئولیت مرگ هزاران نفر را به‌عهده دارد. وی در آن زمان معاون دادستان کل استان تهران بود. این سه مخالف خاطرنشان کردند که مصونیت، در مورد جنایات علیه بشریت صدق نمی‌کند».

 

دکتر ملانی او براین رئیس انجمن بین‌المللی محققان نسل‌کشی

تهدید صلاحیت قضایی جهان‌شمول برای جلوگیری از سفر رئیسی نتیجه داد

ما این‌چنین از حقوق‌بشر در ایران دفاع می‌کنیم

(حساب ایکس ملانی او براین: ۲۱آذر ۱۴۰۲)

 

 

روزنامهٔ سوئیسی لوتان

رئیس‌جمهور رژیم ایران سفر خود را به‌ژنو برای شرکت در مجمع جهانی پناهندگان لغو کرد

روز دوشنبه ۳مخالف ایرانی از دادستانی فدرال خواستند

او را به جرم نسل‌کشی و جنایت علیه بشریت دستگیر کند

 

در شکایتی که به دادستان فدرال (سوئیس)... ارسال شد... شاکیان خواستار آغاز تحقیقات به‌خاطر نسل‌کشی و جنایات علیه بشریت علیه رئیس‌جمهور (رژیم) ایران شدند. او متهم به دست‌داشتن در شکنجه و اعدام‌های غیرقانونی در قتل‌عام دهها هزار مخالف در سال۱۳۶۷ است.

شاکیان می‌افزایند: «در دست‌داشتن رئیسی در این قتل‌عام هیچ شکی وجود ندارد و او هرگز آن‌را انکار نکرده است». آنها خاطرنشان می‌کنند که مصونیت، در مورد جنایات علیه بشریت اعمال نمی‌شود. یکی از آنها می‌گوید که او یکی از ۱۵۰بازمانده از ۵۰۰۰زندانی (در اوین) است».

 (لوتان: ۲۱آذر ۱۴۰۲)

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/7687d49d-c60a-4944-ace4-ff0ab18db221"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات