728 x 90

پیامدهای گام سوم خودزنی رژیم ایران در برجام و فرو ریختن توهم مذاکره و گرفتن باج از اروپا

پیامدهای گام سوم خودزنی رژیم ایران در نقض برجام
پیامدهای گام سوم خودزنی رژیم ایران در نقض برجام

پیامدهای گام سوم خودزنی رژیم در برجام و فرو ریختن توهم مذاکره و گرفتن باج ۱۵میلیارد یورویی از اروپا توسط حکومت آخوندی.

با شکست سفرهای پیاپی و دوره‌گردی جواد ظریف و ترکیدن بادکنک مذاکره با آمریکا، حکومت ‌آخوندی با خودزنی در نقض برجام، گام سوم کاهش تعهداتش را برداشت که این باجخواهی اتمی نیز باعث انزوا و محکومیت بیشتر رژیم، هم از سوی آمریکا و هم از ناحیه اروپا شد.

پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، گام سوم رژیم را نشانه ضعف بنیادین توافق برجام توصیف کرد و خواستار همراهی اروپا برای منع کامل رژیم از هر گونه غنی‌سازی شد.

سخنگوی سیاست خارجی اتحادیه اروپا، کمیسیون اروپا، کشورهای فرانسه، انگلستان و آلمان نیز با ابراز نگرانی از گام سوم رژیم، خواستار عقبگرد حکومت آخوندی شدند و تأکید کردند که حمایت آنها از برجام مشروط به رعایت کامل ان توسط رژیم است.

در سطح داخلی نیز خودزنی در گام سوم و ترکیدن بادکنک مذاکره، بحران درونی رژیم را تشدید کرد و زوزه‌های وحشت و جنگ‌و‌جدالها به جمعه‌بازار ولایت نیز کشیده شد:

 

آخوند عمادی، در نمایش جمعه خرم‌آباد، ۱۵شهریور ۹۸گفت:

ببینید فرانسه، اروپا دارند با برجام بازی می‌کنند ایران را سرگرم می‌کنند زمینه را برای فشار آمریکا فراهم می‌کنند،) این‌که مقام معظم رهبری فرمودند به اروپایی‌ها هم نمی‌شود اعتماد کرد غیر از این است؟ اینها چه کار کردند؟ دو تا شصت روز یعنی ۴ماه به اروپا فرصت داده شد هیچ اقدامی نشد.

 

 

آخوند سعیدی، در نمایش جمعه قم، ۱۵شهریور ۹۸گفت:

بدانند که صحبت از مذاکره مجدد [قطعی] آشکارا از تلاش خود برای از بین بردن جمهوری اسلامی ایران سخن میراند به‌هیچ‌وجه برای مردم و مسئولان ما قابل‌قبول نخواهد بود

 

آخوند طباطبایی، در نمایش جمعه اصفهان ۱۵شهریور ۹۸گفت:

این اروپایی‌ها می‌گفتند ما بالاخره یک کاری‌اش می‌کنیم گفتیم هرگز اینها معاملاتشان با آمریکا رها نمی‌کنند... اینها اصلاً جراًت این‌که زیر بار آمریکا نباشند نیستند مرده هستند مرده که قول و قرار نداره بابا چرا اول نفهمیدی که من مرده هستم؟ حالا ما هی می‌گیم اینها وعده کردند خب چرا وعده مرده را گوش میدهی؟...

 

 

آخوند ذوالنور، رئیس کمیسیون امنیت مجلس رژیم گفت: سیاست نظام این است که امکان مذاکره با آمریکا در هیچ سطحی وجود ندارد. وقتی که روحانی این‌گونه سخن می‌گوید تاثیراتی در سطح بین‌الملل دارد. روحانی‌ اشتباه جدی انجام داد... (او) چنین اختیاری از ناحیه مجلس و نظام (ندارد). در جلسه کمیسیون امنیت با جواد ظریف تذکر شدیدی در مورد اظهارات روحانی دادیم و اعتراضات جدی نسبت به مواضع (او) مطرح شد.

 

کیهان خامنه‌ای نوشت: دولت باید رفتار برجامی خود را به‌طور اساسی تغییر دهد... توقف مذاکرات و از سرگیری غنی‌سازی ۲۰درصد، می‌تواند بخش مهمی از این تغییر رفتار باشد.

 

از سوی دیگر مهره‌ها و رسانه‌های باند روحانی بر بی‌ثمر بودن گامهای نقض برجام تأکید کرده و نوشته‌اند: کاهش تعهدات هسته‌یی تأثیر در رفتار طرف‌های مقابل، به‌ویژه اروپایی‌ها نگذاشته و... آنچه (نظام) در پیش گرفته، نمی‌تواند حاصل چندانی برای برون‌رفت از بن‌بست کنونی باشد.

 

معاون پیشین وزارت کشور رژیم، مصطفی تاجزاده از باند مغلوب نیز گفت: در حوزه بین‌الملل کسی نمی‌داند ما تا چندماه دیگر درگیر چه وضعیتی خواهیم بود. در موضوع تحریمها نیز چشم‌انداز روشنی وجود ندارد، به‌خصوص اگر ترامپ در انتخابات ۲۰۲۰برنده شود. پیروزی ترامپ معنایش این خواهد بود که دســت کم برای شش ســال آینده تحریمها به همین منوال یا حتی بدتــر ادامه خواهند داشـت.

 

شبکه ای.بی.سی در آمریکا گزارش داد: رژیم ایران در حالی‌که زیر تحریم‌های اقتصادی آمریکا دست‌ و ‌پا می‌زند، روز جمعه اقدام به شکستن تعهد دیگری در توافق هسته‌یی کرد.

آمریکا این اقدام را محکوم و اروپا نسبت به آن ابراز نگرانی کرد. این اقدام در شرایطی است که دولت ترامپ برای کنترل رژیم ایران فشارش را روی صنعت نفت رژیم، افزایش می‌دهد.

سخنگوی اتحادیه اروپا ضمن ابراز نگرانی از رژیم ایران خواست از هر اقدامی که حفظ و اجرای کامل توافق هسته‌یی را تضعیف می‌کند خودداری کند.

 

گزارش ای.بی.سی می‌افزاید: حرکت دوستانه دیپلماتیک امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه به‌رغم حمایت اولیه از سوی ترامپ، شکست‌خورده و از نظر تحلیلگران، تنشهای فزاینده باقیمانده بین آمریکا و رژیم ایران می‌تواند به زدوخوردهای کوچک یا درگیری گسترده‌تری راه ببرد.

به گفته سخنگوی کاخ سفید، آخرین میخی که به‌نظر می‌رسید چکش آن خورده شد، تماس تلفنی آخر وقت پنجشنبه بین ترامپ و ماکرون بود که ترامپ گفت، حذف تحریم علیه رژیم ایران در این زمان اجرا نخواهد شد.

 

وزیر خارجه آمریکا با محکوم‌ کردن گام سوم نقض برجام توسط رژیم ‌آخوندی اعلام کرد: حفظ قابلیت غنی‌سازی اورانیوم برای این رژیم، یک ضعف عمده توافقنامه برجام را آشکار می‌کند.

پمپئو نوشت: رژیم ایران اعلام کرد، همه محدودیتها در خصوص تحقیق و توسعه هسته‌یی را نقض خواهد کرد. این واقعیت که رژیم ایران قابلیت غنی‌سازی اورانیوم را حفظ می‌کند، یک ضعف عمده برجام را آشکار می‌کند.

وزیر خارجه آمریکا تأکید کرد، ما مطمئن هستیم که انگلستان، فرانسه و آلمان، در واقع همه کشورهای متمدن، اقدامات قاطع اتخاذ خواهند کرد تا باج‌گیری هسته‌یی رژیم ایران را متوقف کنند.

 

به‌دنبال انگستان و فرانسه و سخنگوی اتحادیه اروپا، آلمان و کمیسیون اتحادیه اروپا نیز در رابطه با گام سوم خودزنی رژیم در نقض برجام، به حکومت آخوندی هشدار دادند.

سخنگوی کمیسیون اتحادیه اروپا روز جمعه تأکید کرد، اتحادیه اروپا زمانی به توافقات اتمی وفادار خواهد ماند که رژیم ایران به تعهدات برجامی خود کاملاُ متعهد باشد.

سخنگوی وزارت‌خارجه آلمان نیز گفت: رژیم ایران باید تعهدات اتمی خود را به‌طور کامل اجرا کند.

وی افزود: ما از رژیم ایران می‌خواهیم که اوضاع را بیش‌از‌ پیش تشدید نکند. با توجه به‌ تداوم تلاش‌ها برای کاهش تنشها، برداشتن چنین گامی نشانه خوبی نیست.

 

روزنامه سپاه پاسداران درباره شکست باجخواهی مالی و مذاکره رژیم با آمریکا از طریق فرانسه، نوشت: «طرح پیشنهادی امانوئل ماکرون به‌دلیل مخالفت طرف آمریکایی بی‌فرجام مانده» و آمریکا «به کارآمد بودن سیاست فشار حداکثری... امیدواری بیشتری پیدا کرده‌اند».

 

 

درپی اعلام گام سوم خودزنی رژیم، برخی از رسانه‌های حکومتی از باند روحانی نقض برجام را «اشتباه» و «خطرناک توصیف کردند. یک کارشناس رژیم نوشت: «باید واقع‌بین باشیم. این فکر که با کاهش تعهدات برجامی، مشکل حل می‌شود، اشتباه است».

 

یک کارشناس دیگر رژیم نیز نوشته است: اگر (نظام) بخواهد به سمت غنی‌سازی یا آب سنگین اراک برود، کار خطرناکی است و نتیجه این است که اتحادیه اروپا از ما فاصله خواهد گرفت و... پرونده ما به شورای امنیت خواهد رفت.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/5f79634a-e566-457b-8d68-17c9e2889178"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات