728 x 90

پیامدهای حملات موشکی و پهپادی رژیم به پاکستان، اقلیم کردستان عراق و سوریه

موشکی رژیم
موشکی رژیم

خبرگزاری رویترز ۲۹دی گزارش داد: نخست‌وزیر پاکستان روز جمعه جلسه بررسی امنیت ملی خود را درباره بن‌بست با رژیم ایران برگزار می‌کند. مرتضی سولنگی، وزیر اطلاعات پاکستان به رویترز گفت، انوار الحق کاکار، نخست‌وزیر موقت پاکستان، روز جمعه نشستی از رهبران ارشد غیرنظامی و نظامی را برای بررسی امنیت ملی به‌دنبال بن‌بست با رژیم ایران فراخوانده است. رویترز افزود: پاکستان روز پنجشنبه، دو روز پس از حمله رژیم ایران به خاک پاکستان، در یک حمله تلافی‌جویانه مناطقی را در داخل خاک پاکستان ایران انجام داد.

 

رویترز در گزارش دیگری نوشت: «جو بایدن می‌گوید که درگیری بین (رژیم) ایران و پاکستان نشان می‌دهد، (رژیم) ایران در منطقه مورد قبول نیست».

به‌گزارش سایت کاخ سفید، یکی از خبرنگاران از رئیس‌جمهور آمریکا در آستانهٔ سفرش به کارولینای شمالی، پرسید: «ارزیابی شما دربارهٔ حملات بین (رژیم) ایران و پاکستان چیست؟».

بایدن، در پاسخ گفت: «هم‌چنان که مشاهده می‌کنید، (رژیم) ایران در منطقه چندان مورد قبول نیست... این‌که این اوضاع به‌کجا می‌انجامد، ما اکنون روی آن کار می‌کنیم. نمی‌دانم این به کجا می‌کشد» (سایت کاخ سفید: ۲۸دی).

 

وال استریت ژورنال درباره حمله نظامی پاکستان در داخل ایران نوشت: حملات پاکستان در ایران نشان می‌دهد که قدرت‌نمایی رژیم تهران دارای محدودیت‌هایی است. نیروهای نظامی رژیم ایران در این هفته قدرت‌نمایی خود را آزمایش کرد و دریافت که محدودیتی برای نمایش قدرت و جود دارد، زیرا پاکستان در پاسخ به یک حمله موشکی رژیم ایران، برای اولین بار در دهه‌های اخیر به یک حمله هوایی علناً تأیید شده به خاک ایران به حمله موشکی رژیم ایران پاسخ داد. یک مشاور امنیتی ایالات متحده در خاورمیانه در این‌باره گفت، رژیم ایران روی توان خود بیش از حد حساب کرده بودند. آنها برای نشان دادن قدرت تحت فشار بودند. اما دستاوردی جز عصبانی کردن پاکستان نداشتند. این حمله پاکستان سیگنالی بود برای عقب‌راندن رژیم ایران.

(وال استریت ژورنال ۲۸دی)

 

سخنگوی وزارت‌خارجهٔ آمریکا در کنفرانس خبری خود دربارهٔ حملات سپاه خامنه‌ای به عراق و پاکستان، گفت: « (رژیم ایران) سابقه طولانی در تأمین مالی تروریسم و تأمین مالی بی‌ثباتی و ایجاد اختلاف در خاورمیانه (دارد) و چیزی است که ما شاهد آن بوده‌ایم این است که این رژیم به درگیری در غزه کمک کرده است. شما شاهد هستید که ایران سال‌ها حامی اصلی حماس بوده است. آنها حامی اصلی حزب‌الله هستند. آنها یکی از تأمین کنندگان اصلی حوثی‌ها هستند. بنابراین ما عواقب اقداماتی را که ایران برای افزودن به بی‌ثباتی منطقه انجام داده است، مشاهده کرده‌ایم. و به همین دلیل است که ما هم‌چنان به اقدامات برای حسابرسی از (این رژیم) ادامه می‌دهیم، اما پیام های بسیار روشنی را نیز به ایران ارسال می‌کنیم مبنی بر این‌که ما نمی‌خواهیم شاهد تشدید این درگیری به هیچ شکلی باشیم.

 

یکی از خبرنگاران از متیو میلر پرسید: «از آنجایی که (رژیم) ایران سر مار است که به ناآرامی در خاورمیانه دامن می‌زند، به نظر شما ایالات متحده و متحدانش برای توقف تجاوزات آن چه کاری می‌توانند انجام بدهند؟

سخنگوی وزارت‌خارجه آمریکا در پاسخ گفت: همان‌طور که بارها... گفته‌ام، ما به اقدامات خود برای جلوگیری از فعالیت‌های خصمانه (رژیم) ایران ادامه خواهیم داد. ما به اقداماتی برای حسابرسی از (رژیم) ایران به‌خاطر فعالیت‌هایش ادامه می‌دهیم. ما بیش از ۴۰۰ تحریم علیه ایران از آغاز به کار این دولت اعمال کرده‌ایم. و ما به انجام هر اقدامی که مناسب باشد ادامه خواهیم داد»...

(سایت وزارت‌خارجهٔ آمریکا: ۲۸دی)

 

به گزارش االشرق‌الأوسط ۲۷دی فؤاد حسین، وزیر امور خارجه عراق، ساعاتی قبل از طرح شکایت عراق علیه رژیم ایران در شورای امنیت، حمله‌این رژیم به اربیل را محکوم کرد و تشدید تنشها را «تلاش رژیم ایران برای صدور مشکلات داخلی» توصیف کرد.

االشرق‌الأوسط نوشت فواد حسین که در حاشیه مجمع جهانی اقتصاد در داووس صحبت می‌کرد، ادعای رژیم ایران مبنی بر وجود موساد اسراییل در خاک عراق را رد کرد وی گفت که کشورش اقدامات سیاسی و دیپلماتیک برای پاسخ به بمباران رژیم ایران که شامگاه دوشنبه در اربیل منجر به کشته شدن ۴ غیرنظامی شد، اتخاذ کرده است. وزیر خارجه عراق حمله به اقلیم کردستان عراق را به تشدید تنش بین رژیم ایران و اسراییل در پس‌زمینه جنگ غزه مرتبط دانست.

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/f841617f-0ef6-49f8-a6f9-feae8054aa89"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات