728 x 90

پولیتیکو: قطرگیت، در تحقیقات جنایی گسترده، همه راه‌ها به کمیته فرعی حقوق‌بشر پارلمان اروپا منتهی می‌شود

پولیتیکو - قطرگیت
پولیتیکو - قطرگیت

پولیتیکو

قطرگیت

پروازهای رایگان، معامله محرمانه و طوفانی از فساد

در تحقیقات جنایی گسترده

همه راه‌ها به کمیته فرعی حقوق‌بشر پارلمان اروپا منتهی می‌شود

پلیس در یک سری عملیات

در ماه گذشته ۱.۵ میلیون یورو را کشف و ضبط کرد

 

پولیتیکو ۲۱دی: ماریا آرنا، نماینده سوسیالیست اروپا، که ریاست کمیته حقوق‌بشر پارلمان اروپا را برعهده دارد، سفر به قطر را پذیرفت - و سپس به درستی اعلام نکرد که دولت قطر هزینه پروازها و هتل او را پرداخت کرده است.ماریا آرنا، نماینده سوسیالیست اروپا

آرنا به تخلف اداری اعتراف کرده است، اما دستیار دفتر خود را مقصر دانسته است که به‌گفته او مدارک مورد نیاز را تکمیل نکرده است.

این نماینده ارشد پارلمان اروپا اکنون ممکن است با مجازاتهایی از جمله جریمه مالی تا سقف ۱۰۱۴۰یورو یا محرومیت از نمایندگی پارلمان به مدت یک سال، ، مواجه شود، هر چند چنین مجازاتهایی به ندرت اجرا می‌شود.

پلیس در یک سری عملیات در ماه گذشته ۱.۵میلیون یورو را کشف و ضبط کرد.

اگر چه به نظر برسد «خطای» آرنا در مقایسه با اتهاماتی که دیگران با آن روبه‌رو هستند کوچک باشد، کمیته حقوق‌بشر که او رهبری می‌کند اکنون در مرکز طوفان قرار دارد.

برای اولین بار، اکنون می‌توان گستره پیوندهای قطر با کمیته را به‌طور کامل مشخص کرد. تحقیقات پولیتیکو POLITICO نشان می‌دهد: یک معامله ویژه توسط دولت قطر و رئیس سابق هیأت اتحادیه اروپا منعقد شد.

در تحقیقات موسوم به قطرگیت توسط مقامات بلژیکی، تاکنون چهار نفر به اتهامات مقدماتی فساد مالی، پولشویی و مشارکت در یک سازمان جنایی مورد بازجویی قرار گرفته‌اند. سه نفر از آنها با یک کمیته ارتباط نزدیک دارند.

چهار مظنون عبارتند از:

پیر آنتونیو پانزری Pier Antonio Panzeri، یک‌ سوسیالیست دیگر و یک نماینده سابق پارلمان اروپا که قبلاً ریاست کمیته حقوق‌بشر را برعهده داشت.

پیر آنتونیو پانزری

 

 

 

 

فرانچسکو گیورگی Francesco Giorgi، دستیار سابق پانزری که از آن زمان برای یکی از اعضای فعلی کمیته کار کرده است.

فرانچسکو گیورگی

 

 

 

 

 

و شریک گیورگی، اوا کایلی Eva Kaili، نماینده سوسیالیست یونانی در پارلمان اروپا که پس از مطرح شدن اتهامات قطرگیت از سمت معاون رئیس پارلمان برکنار شد.

اوا کایلی

 

 

 

 

نفر چهارم، نیکولو فیگا-تالامانکا Niccolò Figà-Talamanca با اتهامات اولیه مشابه بازداشت شده و با این هیأت از اعضای پارلمان اروپا مرتبط است.

نیکولو فیگا-تالامانکا

 

 

 

 

آندره آ کوزولینو Andrea Cozzolino، یکی دیگر از اعضای سوسیالیست پارلمان اروپا که در این کمیته خدمت می‌کند، اکنون با تحقیقات احتمالی به‌عنوان بخشی از تحقیقات فساد پس از درخواست مقامات بلژیکی برای رفع مصونیت وی مواجه است. کوزولینو تخلفات را رد کرده و گفته است که مایل است مصونیتش برداشته شود تا بتواند نام خود را پاک کند.

آندره آ کوزولینو

اما پرسش‌هایی که اکنون پیرامون این شخصیت‌های ارشد بروکسل و کمیته حقوق‌بشر پارلمان در حال چرخش است، به قلب اعتبار اتحادیه اروپا و مشروعیت سیاسی آن می‌خورد.

این گروه که در اتحادیه اروپا به‌عنوان حقوق‌بشر شناخته می‌شود، این گروه به نقض حقوق‌بشر توسط کشورهای خارج از بلوک توجه می‌کند

 

نیکولو فیگا تالامانکا Figà-Talamanca، رئیس جیووانینی که خود کارشناس ارشد آرنا و رئیس یک سازمان غیردولتی است، یکی از چهار مظنونی که اکنون به اتهامات اولیه فساد در زندان بازداشت شده است نیز در همان جلسه استماع کمیته ۱۰ماه می‌ نقش داشت و در پشت صحنه به سازماندهی جلسه کمک کرد.

به‌عنوان یادآوری رئیس این شرکت است پانزری سلف آندریا اکنون به اتهامات مقدماتی در کنار فیگا-تالامانکا در بازداشت است. اندکی قبل از آن جلسه، در ۸ و ۹می، خود آرنا در سفری که دولت قطر هزینه آن را پرداخت کرده بود، در دوحه بود.

حال سرنوشت کمیته فرعی حقوق‌بشر مجلس چه می‌شود؟ پلیس به‌عنوان بخشی از تحقیقات اجرای قانون، به دفتر میشل ریو، کارمند ارشد دولتی مسئول کمیته حقوق‌بشر یورش برد.

مانفرد وبر، رئیس گروه حزب مردم اروپا گفت: «همه حقایق و افراد درگیر حول کمیته حقوق‌بشر و برخی از اعضا و مشاوران فعال در آنجا می‌چرخد. و بر خواستار تعلیق رسمی آرنا به‌عنوان رئیس شد. او گفت: «سؤالات بی‌پاسخ زیادی در مورد میزان دخالت سوسیالیستها در این شبکه فاسد وجود دارد». این هیأت قرار است دوباره در ۲۵ژانویه با ریاست یکی از معاونان تشکیل جلسه دهد.

(پولیتیکو ۲۱دی ۱۴۰۱)

 

شایان یادآوری است که رژیم ایران مستقیماً و یا با همدستی قطر با پرداخت پول‌های کلان، پیوسته در پارلمان اروپا و سایر پارلمانها و محافل سیاسی و هم‌چنین برخی «بنیادهای فکری» و «شبکه خبرنگاران دوست» با خصومتی وصف ناپذیر علیه مجاهدین و مقاومت ایران عمل می‌کند. اکنون پرده‌ها یکی پس از دیگری کنار می‌رود. تا اینجا فقط مشتی از خروار است.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/59218c64-0e27-4992-9b09-95940870172c"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات