728 x 90

پهپادهای شاهد ساخت سپاه پاسداران در بلاروس

قطعه‌ای از پهپاد سرنگون شده ۱۳۶ ساخت ایران
قطعه‌ای از پهپاد سرنگون شده ۱۳۶ ساخت ایران

سایت «گلوبال دینفس نیوز» نوشت: ارتش بلاروس، برای نخستین بار از پهپادهای انتحاری شاهد ۱۳۶ ساخت سپاه پاسداران که در این کشور ساخته شده است، پرده‌برداری کرد و دولت این کشور نام این پهپادها را «نوماد» گذاشته است.

سایت «گلوبال دینفس نیوز» در گزارش خود نوشت، ارتش بلاروس، روز چهارشنبه ۱۳تیر، برای نخستین بار، پهپادهای انتحاری شاهد ۱۳۶ را در رژه نظامی «روز استقلال» در مینسک، پایتخت این کشور، به نمایش گذاشت.
در این رژه چهار پهپاد شاهد متعلق به سپاه پاسداران نیز به نمایش گذاشته شد که در بلاروس بومی‌سازی و مونتاژ شده است.
پیش از این گزارشهایی دال بر درخواست بلاروس به خرید پهپادهای شاهد ساخت سپاه پاسداران منتشر شده بود و به نظر می‌رسد پهپادهایی که روز چهارشنبه در رژه ارتش به نمایش گذاشته شده‌اند، توسط متخصصان روسی و ایرانی در بلاروس مونتاژ شده‌اند.

شاهد ۱۳۶ که در روسیه «گران۲» نامیده می‌شود، برد آنرا ۲۵۰۰ کیلومتر عنوان کرده‌اند. این پهپاد ساخت شرکت صنعتی هواپیماسازی ایران، «هسا»، وابسته به سپاه پاسداران است.
شایان یادآوری است که قطعات به دست آمده از لاشه شاهد ۱۳۶ نشان‌دهنده آن است که رژیم ایران با دور زدن تحریم‌ها، برخی از تجهیزات بکار گرفته در این پهپاد را از کشورهایی از جمله آمریکا، چین و سوئیس تآٔمین کرده است.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/b5c23691-7341-4f13-aa5e-bde1cb656124"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات