728 x 90

پنجاه‌وششمین روز حمله روسیه به اوکراین - رسیدن جتهای جنگنده به اوکراین + تصویر

سرباز اوکراینی در حال شکار تانک
سرباز اوکراینی در حال شکار تانک

آخرین تحولات اوکراین

دیفنس تالک (۳۱فروردین) - روز چهارشنبه دولت گفت، نروژ حدود ۱۰۰عدد موشک ضدهوایی میسترال Mistral فرانسوی را به اوکراین داده است. وزارت دفاع طی بیانیه‌یی گفت، موشکهای میسترال که تا الآن منتقل شده‌اند، تاکنون بر روی ناوهای جنگی نروژی نصب شده بودند.

وایر خبرگزاری فرانسه- چارلز میشل، رئیس شورای اتحادیه اروپا وارد کی‌یف شد- چارلز میشل، رئیس شورای اروپا، به‌نمایندگی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا، روز چهارشنبه (۳۱فروردین) در حالی وارد کی‌یف شد که روسیه به حملات جدید خود در شرق اوکراین ادامه می‌دهد.میشل در حساب توئیتر خود نوشت: «امروز در کی‌یف . در قلب اروپای آزاد و دمکراتیک هستم».

واشنگتن پست – فرمانده آخرین مدافعان ماریوپل گفت حتی با تشدید حملات روسیه سربازانش تسلیم نخواهند شد.  فرمانده آخرین پایگاه نیروهای اوکراینی در شهر بندری ماریوپل در جنوب، که توسط روس‌ها محاصره شده و در معرض رگبار آتش دائمی قرار گرفته است، روز سه‌شنبه گفت که سربازانش تسلیم نخواهند شد.

سرگرد سرهی وولینا از تیپ ۳۶ تفنگداران دریایی اوکراین، که نیروهایش در کارخانه آهن و فولاد آزوفستال در برابر نیروهای روسی که تعداد آنها بسیار بیشتر است، مقاومت کرده‌اند، به واشنگتن پست گفت که سربازانش به انجام عملیات رزمی و تکمیل عملیات ادامه خواهند داد. او گفت تا زمانی که ما فرامین مأموریت عملیاتی دریافت می‌کنیم به وظایف نظامی خود ادامه خواهیم داد».

رویترز- روسیه می‌گوید در شب گذشته ۱۰۵۳ هدف در اوکراین را هدف قرار داده است - وزارت دفاع روسیه روز چهارشنبه اعلام کرد: نیروهای روسیه شبانه به ۱۰۵۳ تأسیسات نظامی اوکراین حمله کردند و ۱۰۶ موقعیت تیراندازی را منهدم کردند.

رویترز- مهلت تسلیم جدید در ماریوپل توسط روسیه در حالی که غرب به اوکراین وعده تسلیحات بیشتر می‌دهد.

روسیه در حالی که برای پیروزی قاطع در حمله خود در شرق اوکراین تلاش می‌کند به جنگجویان اوکراینی که در ماریوپل مستقر بودند اولتیماتوم جدیدی برای تسلیم شدن تا بعدازظهر چهارشنبه داد. این در حالی است که دولتهای غربی قول دادند به اوکراین کمک نظامی بیشتری کنند.

هزاران سرباز روسی با پشتیبانی توپخانه و راکت در تلاش برای پیشروی در آخرین فشار مسکو برای تصرف دو استان شرقی اوکراین هستند، مقامات اوکراینی آن را نبرد دونباس می‌نامند.

روسیه از همان روزهای اول جنگ تلاش کرده است تا کنترل کامل ماریوپل را به دست گیرد. تسخیر آن یک جایزه استراتژیک بزرگ خواهد بود و منطقه تحت کنترل جدایی‌طلبان طرفدار روسیه در شرق را با منطقه کریمه که مسکو در سال۲۰۱۴ ضمیمه کرد، مرتبط می‌کند.

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد، پس از پایان اولتیماتوم تسلیم شدن در روز سه‌شنبه، حتی یک سرباز اوکراینی سلاحهای خود را زمین نگذاشته است. روسیه مهلت جدید را ساعت ۲ بعدازظهر روز چهارشنبه (۱۱۰۰GMT) اعلام کرد.

خبرگزاری فرانسه- همزمان با هشدار افسر ماریوپل در مواجهه با «روزهای آخر»، اوکراین هواپیماهای جنگی دریافت می‌کند. اوکراین برای مقاومت در برابر تهاجم روسیه، جتهای جنگنده دریافت کرد این در حالی است که مسکو حملات خود را در شرق اوکراین تشدید کرده است.

کیف از شرکای غربی خود خواسته است تا MiG-۲۹هایی را که خلبانانش از قبل می‌توانند با آنها پرواز کنند و تعداد انگشت‌شماری از کشورهای اروپای شرقی در اختیار دارند، در اختیار اوکراین قرار دهند.

حمله دونباس -روسیه می‌گوید که نیروهایش دهها حمله هوایی در شرق اوکراین به‌عنوان بخشی از حمله جدید در منطقه دونباس انجام داده‌اند این حملات از روزها پیش انتظار می‌رفت. مسکو می‌گوید این حملات مواضع اوکراینی را در بخش‌هایی از دونباس و هم‌چنین شهرهای نزدیک به خط مقدم شرقی هدف قرار داده است.

تحویل تسلیحات جدید آمریکا -یک مقام ارشد پنتاگون می‌گوید اولین محموله بسته کمک نظامی جدید آمریکا برای تحویل به مرزهای اوکراین رسیده است. این بسته شامل ۱۸ هویتزر ۱۵۵ میلی متری برای اولین بار و هم‌چنین ۴۰۰۰۰ گلوله توپ، ۲۰۰ نفربر زرهی M۱۱۳، ۱۱ هلیکوپتر Mi-۱۷ و ۱۰۰ خودروی زرهی چند منظوره است.

 

حملات سنگین روسیه به شرق اوکراین

دولت روسیه اعلام کرده که نیروهای این کشور، در نخستین ساعات روز سه‌شنبه ۳۰فروردین مناطقی در شرق اوکراین را هدف دهها حمله هوایی قرار داده است. وزارت دفاع روسیه نیز از اصابت موشکهای با دقت بالا به مراکز متعددی در دونباس و پایگاههای نظامی در لوهانسک و خارکیف خبر داده است. این وزارتخانه، بار دیگر از سربازان اوکراینی خواست تا سلاحهای خود را زمین بگذراند. همزمان، مقام‌های اوکراینی می‌گویند که نیروهای روس کنترل شهر کرمینا، در استان لوهانسک در شرق اوکراین را به دست گرفته‌اند و مردم این منطقه، در شرایط دشواری قرار دارند.

 

غرش توپخانه‌ها در منطقه دونباس

غرش توپخانه‌ها در منطقه دونباس

 

ارسال تسلیحات سنگین به اوکراین

شب گذشته جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا در پاسخ به خبرنگارانی که در نیوهمپشایر از او پرسیدند قصد دارد توپخانه بیشتری به اوکراین ارسال کند یا خیر، پاسخ «بله» داد.

بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا نیز گفت با ورود تجاوز روسیه به فاز جدید، انگلیس سلاحهای توپخانه بیشتری به اوکراین خواهد داد. جانسون افزود: «با شروع مرحله جدیدی از جنگ، آنها نیاز به حمایت با توپخانه بیشتری دارند و این چیزی است که ما به آنها خواهیم داد؛ ضمن این‌که به حمایت‌های خود در ابعاد مختلفی ادامه خواهیم داد».

نخست وزیر کانادا بعد از یک کنفرانس ویدیویی از ارسال ادوات توپخانه‌های سنگین به اوکراین خبر داد. جاستین ترودو اعلام کرد که در همراهی با مردم و دولت اوکراین در جنگ با روسیه و بر اساس توافق با همپیمانان، کانادا به‌زودی تعداد قابل‌ملاحظه‌ای تجهیزات جنگی به اوکراین ارسال خواهد کرد.

مارک روته، نخست‌وزیر هلند، هم در صفحه توئیتر خود اعلام کرد، کشورش با ارسال سلاحهای سنگین مانند خودروهای زرهی از اوکراین حمایت خواهد کرد.

 

شکار تانکهای روسی توسط موشکهای ضدتانک

شکار تانکهای روسی توسط موشکهای ضدتانک

 

آخرین نبردهای ماریوپل

به گزارش خبرگزاری فرانسه یکی از فرماندهان نیروی دریایی اوکراین که هم‌چنان در ماریوپل مقابل حملات روسیه ایستادگی می‌کند، گفت که نیروهایش شاید «آخرین روزهای خود را می‌گذرانند، اگر نگوید که آخرین ساعات».

سرهی وولینا از تیپ ۳۶ نیروی دریایی اوکراین که در کارخانه آزوتسال پناه گرفته است بامداد چهارشنبه در شبکه اجتماعی فیس‌بوک نوشت: «شمار نیروهای دشمن نسبت به ما ۱۰ به ۱ است. از همه رهبران جهان می‌خواهیم که به ما کمک کنند».

رئیس‌جمهور اوکراین با انتشار متنی در سایتش در مورد قهرمانی‌های رزمندگان اوکراین در ماریوپل نوشت: من امروز طی حکمی به تمامی افراد تیپ ۳۶ تفنگداران دریایی که قهرمانانه از ماریوپل دفاع می‌کنند، نشان ویژه دولت اوکراین را تقدیم کردم. مردم اوکراین بالاترین تقدیرها را نثار آنها می‌کنند. نثار تیپ ۳۶ در آزوف. جاودان باد نام هرآنکس که برای ماریوپل ایستاد. دولت و مردم اوکراین نام آنها را که خود را فدای میهن کردند برای همیشه زنده نگه خواهد داشت.

ایجاد کریدور انساندوستان در ماریوپل

روز چهارشنبه رویترز به‌نقل از معاون نخست‌وزیر اوکراین خبر داد دولت این کشور به توافق اولیه برای ایجاد یک کریدور انسان‌دوستانه برای خروج زنان، کودکان و سالمندان در شهر ماریوپل دست یافته است. وی گفت کارهای ما امروز بر روی همین موضوع متمرکز است.

 

کارخانه آزوتسال آخرین سنگر نیروهای اوکراین

کارخانه آزوتسال آخرین سنگر نیروهای اوکراین

 

دبیرکل سازمان ملل خواستار آتش‌بس چهار روزه در اوکراین شد

آنتونیو گوترز، دبیرکل سازمان ملل متحد، حمله جدید روسیه را محکوم کرد و خواستار آتش‌بس چهار روزه همزمان با آغاز هفته مقدس ارتدوکس شد. وی به خبرنگاران در مقر سازمان ملل در نیویورک گفت: «به جای جشن زندگی جدید، عید پاک امسال مصادف با حمله روسیه در شرق اوکراین است». او در ادامه خواستار آتش‌بس بشردوستانه ۴ روزه شد و افزود: «تمرکز شدید نیروها و قدرت آتش این نبرد را ناگزیر خشونت‌بارتر، خونین‌تر و ویرانگرتر می‌کند».

حمله روسیه به اوکراین - 0

حمله روسیه به اوکراین - 1

حمله روسیه به اوکراین - 2

حمله روسیه به اوکراین - 3

حمله روسیه به اوکراین - 4

حمله روسیه به اوکراین - 5

حمله روسیه به اوکراین - 6

حمله روسیه به اوکراین - 7

حمله روسیه به اوکراین - 8

حمله روسیه به اوکراین - 9
 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/afaca308-eb2c-4d82-a727-ea6805ca9558"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات