728 x 90

پنجاه و دومین روز جنگ در غزه و اسراییل - آتش‌بس اسراییل و حماس در غزه دو روز تمدید شد

جنگ در غزه
جنگ در غزه

آخرین تحولات جنگ در غزه و اسراییل در این صفحه به روز می‌شود.

 

آتش بس اسرائیل و حماس در غزه دو روز تمدید شد
خبرگزاری فرانسه: ماجد الانصاری، سخنگوی وزارت خارجه قطر در شبکه ایکس نوشت: دولت قطر اعلام می کند که به عنوان بخشی از میانجیگری جاری، توافقی برای تمدید آتش بس بشردوستانه برای دو روز دیگر در نوار غزه حاصل شده است.
خبرگزاری فرانسه - میانجی قطر: آتش بس اسرائیل و حماس در غزه دو روز تمدید شد
خبرگزاری رویتز - حماس می گوید که با قطر و مصر برای تمدید دو روز آتش بس موافقت کرده است.
حماس گفت آتش بس با همان شرایط قبلی برای دو روز تمدید می شود 
 

 

خبرهای کوتاه از خبرگزاری رویترز و خبرگزاری فرانسه:

جوزپ بورل، مسئول روابط خارجی اتحادیه اروپا روز دوشنبه در مجمع اتحاد مدیترانه در بارسلون گفت، آتش‌بس ۴روزه اولین گام مهم در منازعه اسراییل و حماس است، اما برای یافتن راهی برای خروج از این بحران گامهای بسیار بیشتر لازم است برداشته شود.

رئیس دیپلماسی اتحادیه اروپا خواستار آتش بس طولانی مدت در جنگ اسرائیل و حماس شد.

 صفدی، وزیر خارجه اردن، روز دوشنبه در مجمع اتحاد مدیترانه در بارسلون گفت که کار برای راه‌حل دو کشوری باید با «اطمینان از پایان دادن به این تجاوزات وحشیانه» آغاز شود.

بارسلون - صفدی وزیر خارجه اردن: فقط یک صلح طولانی و پایدار ثبات را به ارمغان می‌آورد، صرف یک رویکرد دیپلماتیک برای غزه نمی‌تواند راه‌حل باشد.

خوزه مانوئل آلبارس (Albares)، وزیر خارجه اسپانیا میزبان مجمع اتحاد مدیترانه در بارسلون روز دوشنبه گفت که تشکیلات خودگردان فلسطین تنها شریک ممکن و قابل اعتماد برای دستیابی به صلح در خاورمیانه است.

صفدی وزیر خارجه اردن در اجلاس بارسلون: اسراییل باید بداند که نمی‌تواند جمعیت دیگری را به خارج از غزه منتقل کند.

یک مقام آگاه به رویترز گفت که اسراییل و  حماس نسبت به لیست گروگانهای اسراییلی و اسرای فلسطینی که قرار است روز دوشنبه آزاد شوند، ابراز نگرانی کرده‌اند.

این مقام گفت: یک مشکل جزیی در لیستهای امروز وجود دارد. قطریها با هر دو طرف برای حل آن و جلوگیری از تأخیر کار می‌کنند. 

در سه روز گذشته آتش‌بس، اسراییل اسامی زنان و نوجوانان فلسطینی که آزاد می‌شوند را ارائه می‌کرد و حماس نیز اسامی گروگانهای غیرنظامی اسراییلی را که حداقل ۱۲ساعت قبل از آزادی می‌داد.

جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده گفت که امیدوار است آتش‌بس موقت بین اسراییل و حماس تا زمانی که گروگانها آزاد می‌شوند، پس از آزادی ۱۷نفر دیگر از جمله یک دختر ۴ساله اسرائیلی-آمریکایی توسط این گروه شبه‌نظامی ادامه یابد.

۳۹ اسیر نوجوان فلسطینی روز یکشنبه توسط اسراییل آزاد شدند که از زمان آغاز آتش‌بس به ۱۱۷ نفر می‌رسد.

به‌گفته یک ردیاب هوانوردی، ایلان ماسک، کارآفرین فناوری روز دوشنبه در تل آویو فرود آمد و سفری را آغاز کرد که طی آن رهبران اسراییلی قصد دارند توجه او را به وضعیت اسفبار گروگانهایی که در غزه جنگ‌زده نگهداری می‌شوند جلب کنند و درباره افزایش یهودی‌ستیزی آنلاین گفتگو کنند.

قبل از جنگ، حدود ۳۰۰۰۰ کارگر تایلندی در بخش کشاورزی اسراییل کار می‌کردند که یکی از بزرگترین گروه‌های کارگران مهاجر در این کشور را تشکیل می‌دادند. جمعیت ۷۰میلیونی تایلند عمدتاً بودایی هستند و تا حد زیادی با اقلیت مسلمان آن همزیستی مسالمت‌آمیز داشته‌اند.

وزارت‌خارجه پکن روز دوشنبه اعلام کرد وانگ یی، دیپلمات ارشد چین این هفته چهارشنبه ۲۹نوامبر برای برگزاری نشست شورای امنیت سازمان ملل درباره درگیری اسراییل و حماس به نیویورک سفر خواهد کرد.

 سخنگوی چین گفت: از آنجایی که ریاست دوره‌ای شورای امنیت سازمان ملل را در ماه جاری برعهده دارد، چین در ۲۹نوامبر نشستی در سطح عالی درباره موضوع فلسطین و اسراییل برگزار خواهد کرد.

 

رویترز ۶آذر 

مقامات آمریکایی روز یکشنبه گفتند که یک کشتی جنگی نیروی دریایی آمریکا به تماس اضطراری یک نفتکش تجاری در خلیج عدن که توسط افراد مسلح توقیف شده بود پاسخ داد و کشتی اکنون سالم است.

ارتش ایالات متحده در بیانیه‌یی اعلام کرد که ناو یو.اس.اس میسون با کمک کشتی‌های متحدان خواستار آزادسازی کشتی تجاری توسط مهاجمان شد.

جو بایدن گفت، یک دختر ۴ساله آمریکایی که پس از دیدن والدینش توسط جنگجویان حماس که در ۷اکتبر از غزه به جنوب اسراییل یورش بردند، دستگیر شد، در میان ۱۷گروگانی بود که روز یکشنبه در چارچوب تبادل اسرای اسراییل و حماس آزاد شدند.

آبیگایل ایدان (Abigail Edan) که در دوران اسارت ۴ساله شد، سومین فرد دارای تابعیت آمریکایی بود که توسط حماس در طول ۷هفته خون‌ریزی بین شبه‌نظامیان فلسطینی تحت حمایت ایران که نوار غزه را کنترل می‌کنند و ارتش اسرائیل، آزاد کرد.

بایدن گفت که این کودک نوپا شاهد کشته شدن والدینش توسط جنگجویان حماس در حمله ۷اکتبر بوده و از آن زمان به اسارت گرفته شده است. رئیس‌جمهور در یک کنفرانس خبری گفت: «آنچه او تحمل کرد غیرقابل تصور است.

بایدن از نشست آب و هوای سازمان ملل در دبی صرف‌نظر کرد.

با این حال نتانیاهو گفت که او هم‌چنین به بایدن گفته است که در پایان آتش‌بس، «با تمام قوا باز خواهیم گشت تا به اهداف خود برسیم یعنی نابودی حماس و اطمینان از این‌که غزه به آنچه که بود باز نخواهد گشت.

مقامات گفتند که پلیس و مأموران فدرال روز یکشنبه به‌دنبال مردی مسلح بودند که به سه دانشجوی فلسطینی تبار در برلینگتون، ورمونت تیراندازی کرد و آنها را زخمی کرد، در اینحال بازرسان گمان می‌کنند جنایتی با انگیزه نفرت بوده است.

سریتا تاویسین (Srettha Thavisin)، نخست‌وزیر تایلند روز دوشنبه در پلتفرم شبکه اجتماعی X منتشر کرد گفت سه گروگان تایلندی آزاد شده در غزه در سلامت کامل بودند. سریتا گفت: «خوشحالم» و افزود که این سه تن سالم هستند و نیازی به مراقبت فوری پزشکی ندارند.

تلویزیون العربیه

تهاجمات نیروهای اسراییلی به کرانه باختری از صبح امروز از سر گرفته شد.

مسئولان آمریکایی به فاکس نیوز: تلاش حوثی‌ها با شلیک ۲موشک برای هدف قرار دادن ناو آمریکایی در خلیج عدن با شکست مواجه شد.

هیئت اطلاعات مصری به العربیه: حماس توضیح داده است که ۵۰کودک اسراییلی نزد آنها می باشد

روزنامه یدیعوت آحرونوت اسرائیل: تخمین زده می‌شود که هم‌چنان ۲۰۰گروگان نزد حماس باشد.

سازمان بهداشت جهانی: بیانیه‌های نگران‌کننده و وخیم در رابطه با شیوع گرسنگی در نوار غزه داریم.

سخنگوی ارتش اسرائیل: حماس نقض مفاد توافقنامه را با آزاد کردن یک کودک بدون مادرش را مرتکب شده است.

محمود الهباش مشاور محمود عباس: موفقیتهای مفروضی که محقق شده است با قیمت بسیار سنگینی که پرداخته‌ایم مساوی نیست.

کانال ۱۲ اسرائیل: اسراییل اسامی ۱۱نفر را که قرار است در سری چهارم امروز آزاد شوند دریافت کرده است.

سایت سی.ان.ان دوشنبه ۶آذر: نتانیاهو از احتمال تمدید آتش‌بس استقبال می‌کند

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، روز یکشنبه به رئیس‌جمهور بایدن گفت امکان تمدید آتش‌بس با حماس در ازای آزادی بیشتر ۱۰ گروگان در روز از غزه مورد «استقبال» خواهد بود...

نتانیاهو گفت که به بایدن گفته است که اگر و زمانی که آتش‌بس منقضی شود، اسراییل با تمام قدرت به اهدافش خواهد رسید: از بین بردن حماس، اطمینان از این‌که غزه به‌حالت قبلی خود برنمی گردد و - البته - آزاد کردن همه گروگانهای ما.

روز یکشنبه، نتانیاهو از سربازان اسراییلی در نوار غزه بازدید کرد و در آنجا متعهد شد که ما تا پایان، تا پیروزی ادامه خواهیم داد. هیچ چیز ما را متوقف نخواهد کرد.

سایت سی.ان.ان - دوشنبه ۶آذر: اسراییل و حماس علاقه خود را برای تمدید احتمالی آتش‌بس، در حالی که وارد آخرین روز خود می‌شود، ابراز کرده‌اند.

در حالی که روز دوشنبه آتش‌بس میان حماس و اسراییل وارد چهارمین و آخرین روز می‌شود، هر دو طرف در مورد امکان تمدید آن صحبت کرده‌اند، اقدامی که از حمایت کشورهای کلیدی از جمله آمریکا و قطر برخوردار است.

حماس در بیانیه‌یی که شامگاه یکشنبه منتشر شد، اعلام کرد که می‌خواهد: آتش‌بس را پس از پایان دوره چهار روزه از طریق تلاش‌های جدی برای افزایش تعداد افرادی که از حبس آزاد شده‌اند همان‌طور که در توافقنامه آتش‌بس بشردوستانه تصریح شده تمدید کند.
آتش‌بس توافق شده پیش از این شامل تمدید یک روز اضافی برای هر ده گروگانی است که حماس آماده آزادی آنها باشد.

یک منبع به سی.ان.ان گفت، در حالی که کابینه جنگ اسراییل عصر یکشنبه در مورد امکان تمدید آن بحث کرد، این شرایط برای یک آتش‌بس که در آتش‌بس اولیه ذکر شده است، بدون تغییر باقی می‌ماند...
در یک کنفرانس خبری روز یکشنبه، جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده نیز ابراز تمایل کرد که توقف درگیریها را برای اطمینان از آزادی امن بیشتر گروگانها و دریافت کمکهای حیاتی به غیرنظامیان در محاصره تمدید کند... .

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/2360b069-2d88-4d66-8097-7ffc74282240"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات