728 x 90

پنجاه‌ونهمین روز حمله روسیه به اوکراین - سفر دبیرکل به منطقه

دود غلیظ ناشی از بمبارانها در ماریوپل
دود غلیظ ناشی از بمبارانها در ماریوپل

آخرین تحولات اوکراین

آسوشیتدپرس، (۳اردیبهشت) کی‌یف- مقامات اوکراینی و انگلستان روز شنبه گفتند که سربازان روسیه در تلاش برای تصرف کامل مرکز صنعتی اوکراین به حملات خود در منطقه شرقی دونباس فشار می‌آورند، اما پیشرفت چندانی نداشته‌اند زیرا ضدحملات شدید اوکراینی تلاشهای آنها را کند کرده است...

رویترز- زلنسکی هشدار داد که روسیه پس از اوکراین به سایر کشورها چشم دوخته است. ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، پس از این‌که یک ژنرال روسی گفت که خواهان کنترل کامل بر جنوب اوکراین است، هشدار داد که تهاجم روسیه به کشورش تازه آغاز کار است و مسکو برای تصرف سایر کشورها برنامه دارد. زلنسکی اواخر روز جمعه در یک سخنرانی ویدیویی گفت «همه ملتهایی که مانند ما معتقد به پیروزی زندگی بر مرگ هستند، باید در کنار ما بجنگند. آنها باید به ما کمک کنند، زیرا ما در خط مقدم هستیم. و بعد [اوکراین] نوبت کی خواهد بود؟»

نیویورک تایمز- روسیه دهها شهر در شرق اوکراین را با تشدید درگیریها تصرف کرد. روسیه در تلاش اولیه خود برای تصرف منطقه دونباس دهها شهر کوچک را تصرف کرده است. اما مقامات در اوکراین گفتند که ارتش این کشور به‌زودی می‌تواند آنها را پس بگیرد.

رویترز- معاون نخست وزیر: تخلیه شهروندان از ماریوپل اوکراین از ظهر آغاز می‌شود. ایرینا ورشچوک معاون نخست‌وزیر اوکراین روز شنبه گفت که اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود، تخلیه شهر محاصره شده ماریوپل از ظهر (۰۹:۰۰ GMT) آغاز خواهد شد. ورشچوک در پستی در شبکه‌های اجتماعی نوشت: «امروز ما دوباره تلاش خواهیم کرد زنان، کودکان و سالمندان را تخلیه کنیم».

خبرگزاری فرانسه- دبیرکل سازمان ملل‌متحد پس از سفر به مسکو، با زلنسکی در اوکراین دیدار خواهد کرد- سازمان ملل‌متحد روز جمعه اعلام کرد، آنتونیو گوترز، دبیرکل سازمان ملل، هفته آینده پس از دیدار از مسکو برای گفتگو با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه درباره جنگ اوکراین با ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین در اوکراین دیدار خواهد کرد.

سازمان ملل در بیانیه‌یی اعلام کرد که گوترز روز پنجشنبه، دو روز پس از سفر به مسکو، زلنسکی و وزیر خارجه اوکراین را ملاقات خواهد کرد. کرملین روز جمعه تأیید کرد که پوتین روز سه‌شنبه با گوترز دیدار خواهد کرد.

خبرگزاری فرانسه- آمریکا برای امنیت طولانی‌مدت اوکراین در آلمان نشستی برگزار می‌کند. پنتاگون از ۴۰ متحد خود دعوت کرده است تا هفته آینده در آلمان دیدار کنند تا در مورد نیازهای امنیتی بلندمدت اوکراین گفتگو کنند. این در حالیست که کی‌‌یف هم‌چنان به نبرد با نیروهای روسیه در شرق و جنوب این کشور ادامه می‌دهد. جان کربی، سخنگوی پنتاگون گفت وزرای دفاع و ژنرال‌های ارشد ۲۰کشور، عضو ناتو و غیرناتو، تاکنون دعوت لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده برای نشست سه‌شنبه در پایگاه هوایی رامشتاین در غرب آلمان را پذیرفته‌اند. او این نشست را رایزنی خواند که بررسی می‌کند چگونه شرکای اوکراین می‌توانند در تقویت قدرت نظامی این کشور پس از پایان جنگ مشارکت کنند.

 

کلیسای شهر​ لوکاشیوکا در اوکراین، مراسم روز یکشنبه خود را برگزار نمی‌کند!

خبرگزاری آسوشیتدپرس در یک گزارش تصویری، ویران شدن کلیسای شهر لوکاشیوکا در اوکراین، بر اثر گلوله‌باران‌های ارتش روسیه را به‌تصویر کشید.

دیدار دبیرکل سازمان ملل با پوتین

خبرگزاری فرانسه به‌نقل از کرملین اعلام کرد که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه موافقت کرده است هفته آینده در مسکو با آنتونیو گوترز، دیدار کند. دبیرکل سازمان ملل دو روز پیش از این و در چهارچوب تلاش‌ها برای پایان دادن به جنگ اوکراین، دو نامۀ جداگانه به رهبران روسیه و اوکراین فرستاد و خواستار دیدار با آنها در پایتخت کشورهایشان شد.

به گزارش سایت سازمان ملل (۲اردیبهشت)، دبیرکل ملل متحد در تاریخ ۲۵آوریل (۵اردیبهشت) به مسکو، فدراسیون روسیه سفر خواهد کرد. او یک نشست و ناهار کاری با سرگیی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، خواهد داشت. دبیرکل توسط رئیس‌جمهور ولادیمیر پوتین به حضور پذیرفته خواهد شد.

 

یک کشته و ۲۷مجروح رزمناو مسکوا

وزارت دفاع روسیه یک هفته پس از غرق شدن رزمناو مسکوا در دریای سیاه اعلام کرد که در این رخداد یک نفر کشته و ۲۷نفر نیز مفقود شده‌اند. خبرگزاری روسی اینترفکس بر اساس اطلاعیه این وزارتخانه گزارش داد که ۳۹۶ خدمه دیگر این رزمناو به کشتی‌های دیگر ناوگان روسیه در دریای سیاه منتقل شدند. از زمان غرق شدن کشتی مسکوا گزارشهایی به‌نقل از بستگان خدمه این کشتی درباره کشته‌ها و مفقودان حادثه منتشر شده است.

 

درگیریهای سنگین در ماریوپل

درگیریهای سنگین در ماریوپل

 

بیانیه نماینده عالی اتحادیه اروپا در امور خارجی در مورد وضعیت در ماریوپول

سایت یوروپین یونیون اکسترنال اکشن (۲اردیبهشت): به مدت هفته‌ها، جهان شاهد یورش غیرقانونی بی‌رحمانه روسیه به ماریوپول با توجیه غیرمعمول «آزادسازی» شهر بوده که منجر به تخریب گسترده شهر، از جمله جنایات وحشیانه علیه غیرنظامیان، شده است. هزاران نفر از ساکنان آن به روسیه تبعید یا به‌زور به مناطقی که تحت کنترل دولت اوکراین نیست، آواره شده‌اند.

به‌رغم کشتار ارتکابی روسیه، بیش از ۱۰۰۰۰۰غیرنظامی در ماریوپل باقی مانده‌اند، از جمله هزاران نفر که احتمالاً به کارخانه فولاد آزوفستال پناه برده‌اند، که توسط نیروهای مسلح اوکراین از آن دفاع می‌شود. ما اوکراین را به‌دلیل تلاش‌هایش برای یافتن راه‌حل دیپلماتیک برای تخلیه غیرنظامیان تحسین می‌کنیم و متأسفیم که روسیه اقدام متقابل نمی‌کند.

اتحادیه اروپا از درخواست اوکراین از کرملین برای اجازه تخلیه امن غیرنظامیان ماریوپل حمایت می‌کند. کریدورهای بشردوستانه باید فوراً با تضمینهای ضروری در آتش‌بس در آزوفستال و سایر مناطق شهر تا سایر نقاط اوکراین ایجاد شود. بر اساس اصول بنیادین حقوق‌بشر و قانون بین‌المللی بشردوستانه، باید دسترسی آزاد و امن برای کسانی که کمکهای بشردوستانه را ارائه می‌کنند، تضمین شود.

 

 

جان از دست رفته هزاران اوکراینی صلح جو از جمله صدها کودک بیگناه

احتمال عضویت سوئد در ناتو

حزب سوسیال‌دموکرات سوئد که قدرت را در این کشور در دست دارد طی یک ماه آینده موضع خود درباره عضویت در ناتو را اعلام می‌کند. بر اساس اعلام دبیر حزب سوسیال‌دموکرات سوئد موضع این حزب درباره عضویت در ناتو تا روز ۲۴مه (سوم خرداد) مشخص خواهد شد. سوسیال دمکرات‌های سوئد تا پیش از تهاجم نظامی روسیه به اوکراین با عضویت در ناتو مخالف بودند اما جنگ در اوکراین بحث بر سر عضویت در ناتو را بار دیگر در سوئد مطرح کرده است. نتیجه نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که اکثریت شهروندان فنلاند و سوئد با عضویت کشورهایشان در ناتو موافق هستند.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/f0f7baed-adde-43fb-827d-ccdc87661400"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات