728 x 90

پنجاه‌ونهمین روز جنگ در غزه و اسراییل: جیک سالیوان: حملات حوثیها، به‌طور کامل توسط ایران انجام می‌شوند

جنگ در غزه
جنگ در غزه

اخبار و تحولات پنجاه ونهمین روز جنگ در غزه و اسراییل در این صفحه به روز می‌شود.

 

ایالات متحده روز دوشنبه گفت که برای قضاوت نهایی در مورد این‌که آیا اسراییل به‌رغم برخی پیشرفتها به اندازه کافی برای محافظت از غیرنظامیان غزه انجام می‌دهد یا خیر، خیلی زود است و انتظار دارد نیروهای اسراییلی به مناطقی که آنها را امن می‌دانند حمله نکنند.
ساکنان و خبرنگاران حاضر در زمین گفتند که حملات هوایی شدید اسراییل روز دوشنبه به بخش جنوبی نوار غزه منجر به کشته و زخمی شدن دهها فلسطینی شد، از جمله در مناطقی که اسراییل به مردم گفته بود به‌دنبال سرپناه باشند.
متیو میلر، سخنگوی وزارت‌خارجه آمریکا در یک نشست توجیهی در پاسخ به این سؤال که آیا اسراییل به توصیه‌های آمریکا توجه می‌کند یا خیر، گفت: «برای ارزیابی قطعی خیلی زود است. وی افزود: در شمال... شما دیدید که آنها از بیش از یک میلیون نفر درخواست کردند یا به آنها دستور دادند که حرکت کنند. ما درخواست بسیار هدفمندتری برای تخلیه در اینجا دیده‌ایم. وی گفت که اسراییل محله‌های خاصی را شناسایی کرده است که در آن برنامه‌ریزی برای عملیات داشتند. به جای این‌که به کل شهر... بگویند خانه‌هایشان را خالی کنند. او افزود: بنابراین این یک بهبود نسبت به آنچه قبلاً اتفاق افتاده است می‌باشد. آنها به آنها دستور داده‌اند که به مناطقی بروند که ما می‌دانیم مناطق بدون درگیری هستند. ...
جیک سالیوان مشاور امنیت ملی گفت که ایالات متحده و اسراییل در مورد این‌که جنگ با حماس تا چه زمانی باید ادامه یابد، گفتگو کرده‌اند، اما او از ارائه این جدول زمانی خودداری کرد.
حمله اسراییل بخش اعظم غزه را ویران کرده است. وزارت بهداشت غزه گفت حداقل ۱۵۸۹۹فلسطینی که ۷۰درصد آنها زن یا زیر ۱۸سال هستند، اکنون در بمبارانهای اسراییل در هشت هفته جنگ کشته شده‌اند. هزاران نفر دیگر مفقود شده‌اند و بیم آن می‌رود که در زیر آوار مدفون شده باشند.
سربازان و تانکهای اسراییلی پس از به دست آوردن کنترل گسترده بر شمال ویران‌شده، عملیات زمینی خود را علیه شبه‌نظامیان حماس در جنوب این منطقه به پیش می‌برند.
در سازمان ملل، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل‌متحد از اسراییل درخواست کرد تا از اقدامات بیشتر که وضعیت وخیم بشردوستانه در غزه را بدتر می‌کند، اجتناب کند و غیرنظامیان را از رنج بیشتر نجات دهد.
هشت گروگان اسراییلی آزاد شده روز دوشنبه نامه‌یی به کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ نوشتند و از سازمان بشردوستانه خواستند کمکهای پزشکی ارائه کند و با بستگان آنها که هنوز در غزه در بازداشت حماس هستند، ملاقات کند.
پنتاگون روز دوشنبه اعلام کرد، وزارت امور خارجه آمریکا فروش احتمالی سیستم نوسازی هواپیماهای تجسسی به عربستان سعودی را به ارزش ۵۸۲میلیون دلار تأیید کرده است.
وزارت بهداشت فلسطین در بیانیه‌یی اعلام کرد که نیروهای اسراییل روز دوشنبه حداقل پنج فلسطینی را در کرانه باختری به‌شهادت رساندند.
پنتاگون روز دوشنبه اعلام کرد، امواج حملات گروه حوثی تحت حمایت ایران در یمن ممکن است در نهایت ناوهای جنگی آمریکا را هدف قرار ندهند، اگر چه نیروی دریایی آمریکا در هفته‌های اخیر با سرنگونی هواپیماهای بدون سرنشین و موشکها پاسخ داده است. از زمان آغاز جنگ بین اسراییل و گروه شبه‌نظامی فلسطینی حماس در ۷اکتبر، ایالات متحده حوثی‌ها را مسئول یک سری حملات در آبهای خاورمیانه می‌داند.
جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ‌سفید روز دوشنبه گفت که ایالات متحده به فشار برای آزادی گروگانهای دیگری که توسط حماس در غزه نگهداری می‌شوند، ادامه خواهد داد.
کاخ‌سفید روز دوشنبه اعلام کرد که حمله به سه کشتی در دریای سرخ در آخر هفته، تهدیدهایی برای صلح و ثبات بین‌المللی است. جیک سالیوان مشاور امنیت ملی در نشستی با خبرنگاران گفت واشنگتن همه دلایلی برای این باور دارد که این حملات، در حالی که توسط حوثی‌ها در یمن انجام شده‌اند، به‌طور کامل توسط ایران انجام می‌شوند. 

 

 

 

حملات اسراییل طی شامگاه یکشنبه تا صبح دوشنبه به نقاط مختلفی در شمال و جنوب غزه ادامه یافت. این حملات در بیت لاهیا و دیرالبلح در شمال و مرکز غزه دهها کشته و مجروح بر جای گذاشت. خبرگزاری فلسطینی وفا با انتشار این خبر افزود: قایقهای توپدار اسراییلی سواحل شهرهای رفح و خان یونس را نیز گلوله‌باران کردند.
خبرگزاری رویترز در گزارشی از بمبارانهای جنوب غزه نوشت آوارگانی که برای فرار از حملات قبلی اسراییل درشمال، به شهرهای جنوبی پناه برده‌اند، اکنون می‌گویند صدای شلیک تانکها را در اینجا نیز از نزدیک می‌شنوند و ترس خود را از حمله زمینی جدید اسراییل به جنوب ابراز کردند.
اسکای نیوز با ارائه گزارش مصوری از منطقه مـَواسی در جنوب غزه، جایی که اسراییل آنرا به‌عنوان محل امن به ساکنان غزه توصیه کرده است چنین گفت: مواسی جایی است که هم‌اکنون بیش از ظرفیت خود جمعیت دارد. در عین‌حال یک منطقه خاکی، مرده و غیرقابل استفاده در ساحل دریای مدیترانه است. در این منطقه آنطور که اسراییل می‌گوید نه خبری از چادرهای آژانسهای خیریه هست و نه خبری از کمکهای آژانسهای ملل متحد. حتی غذا هم در اینجا یافت نمی‌شود. هر چه هست توسط خود ساکنان برپا گفت چه منطقه‌یی در غزه امن است.

 

تایمز اسراییل در گزارشی از کنفرانس مطبوعاتی خانوادهٴ گروگانها در روز دوشنبه، نوشت: «خانواده‌های گروگانهایی که در غزه باقی مانده‌اند، خواستار دیدار با همه اعضای کابینه جنگ هستند و هشدارمی‌دهند که در صورت امتناع از این دیدار، اعتراضات علیه دولت را تشدید خواهند کرد. آنها خاطرنشان می‌کنند که دو روز پیش، پس از شکست آتش‌بس و توقف آزادی گروگانها، خواستار ملاقات (با کابینه جنگ) شدند و این ظالمان است که آنها نادیده گرفته می‌شوند».

بنا‌به این‌گزارش، یکی از بستگان گروگانهای اسراییلی گفت: «فوراً به میز مذاکرات برگردید و به‌هر قیمت به توافق برسید. این چیزی است که شما به ما وعده داده‌اید».

 

هاآرتص نیز دربارهٔ کنفرانس مطبوعاتی بستگان گروگانها، گزارش داد: «خانواده گروگانها گفتند: اگر مذاکرات بر سر گروگانها از سر گرفته نشود، ما اعتراضات مداومی را برگزار خواهیم کرد. »...

این منبع در خبر دیگری، نوشت: «نمایندگان خانواده‌های گروگانهای اسراییلی صبح روز دوشنبه یک کنفرانس مطبوعاتی برگزار کردند و اعضای کابینه جنگ را متهم کردند که از به‌روزرسانی آنها در مورد آینده مذاکرات به‌منظور آزادی بستگانشان خودداری می‌کنند».

 

رویترز روز ۱۳آذر نوشت: اسراییل می‌گوید که نیروهای زمینی در سراسر نوار غزه به‌عنوان ساختارهای تهاجمی عمل می‌کنند.

نیروهای زمینی اسراییل در حال مقابله با جنگجویان حماس در سراسر نوار غزه هستند، ارتش اسراییل روز یکشنبه در واضح‌ترین نشانه خود اعلام کرد که یک حمله زمینی برنامه‌ریزی شده در جنوب پرجمعیت پناهجویان تحت محاصره با بمباران اسراییل را آغاز کرده است. دهها فلسطینی را کشته و زخمی کرده است.

حماس اعلام کرد که جنگجویان آن در حدود ۲کیلومتری شهر جنوبی خان یونس با نیروهای اسراییلی درگیر شدند.

ساکنان، که بسیاری از آنها برای فرار از حملات قبلی در درگیری اسراییل و فلسطین به آنجا رفته بودند، گفتند که صدای تیراندازی تانکها را می‌شنیدند و می‌ترسیدند که یک حمله زمینی جدید اسراییل در حال ساخت است.

ارتش اسراییل پیش‌تر به مردم دستور داده بود که برخی از مناطق داخل و نزدیک شهر را تخلیه کنند، اما هیچ حمله زمینی جدیدی به جنوب اعلام نکرده بود... .

اسامه حمدان، یکی از مقامات حماس مستقر در لبنان، اسراییل را متهم کرد که یک استراتژی عمدی برای ترغیب غیرنظامیان غزه به سمت جنوب به‌منظور به دام انداختن و کشتن آنها را در آنجا دنبال می‌کند.

وی افزود: مشخص شده است که ادعای اشغالگران مبنی بر وجود مناطق امن در جنوب نوار غزه و درخواست دائمی آن از شهروندان برای رفتن به آنجا، یک نقشه و تله از پیش طراحی شده برای انجام کشتارهای بیشتر علیه غیرنظامیان غیرمسلح و غیرمسلح بوده است. او بدون ذکر شواهد به خبرنگاران گفت هیچ منطقه امنی وجود ندارد»

... . ساکنان غزه اوایل روز یکشنبه گفتند بیم آن دارند که حمله زمینی اسراییل به مناطق جنوبی قریب‌الوقوع باشد. تانکها جاده بین خان یونس و دیرالبلاح در مرکز غزه را قطع کرده بودند و عملاً نوار غزه را به سه بخش تقسیم کرده بودند... .


آسوشیتدپرس ۴دسامبر: ۳ کشتی تجاری در حمله حوثی‌ها در دریای سرخ مورد اصابت موشک قرار گرفتند، کشتی جنگی آمریکا ۳ پهپاد را سرنگون کرد.

ارتش آمریکا اعلام کرد: موشکهای بالستیک شلیک شده توسط شورشیان حوثی یمن سه کشتی تجاری را یکشنبه در دریای سرخ مورد اصابت قرار دادند، در حالی که یک کشتی جنگی آمریکایی سه پهپاد را برای دفاع از خود در طول این حمله چند ساعته سرنگون کرد.

حوثیهای مورد حمایت رژیم ایران مسئولیت دو حمله را برعهده گرفتند. این حملات نشان‌دهنده تشدید یک سری حملات دریایی در خاورمیانه مرتبط با جنگ اسراییل و حماس بود، زیرا چندین کشتی برای اولین بار در درگیری در تیررس یک حمله حوثی‌ها قرار گرفتند. ایالات متحده متعهد شد که پس از این حمله «همه واکنش‌های مناسب» را در نظر بگیرد، به‌ویژه با فراخواندن رژیم ایران، پس از سال‌ها تنشها بر سر برنامه هسته‌یی تهران که به‌سرعت در حال پیشرفت است.

فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا در بیانیه‌یی اعلام کرد: «این حملات تهدیدی مستقیم برای تجارت بین‌المللی و امنیت دریایی است». آنها جان خدمه بین‌المللی را که نماینده چندین کشور در سراسر جهان هستند به خطر انداخته‌اند... .


سی.ان.ان: ارتش اسراییل عملیات زمینی غزه را در حالی که رئیس امنیت آن قول داده است حماس را در سراسر جهان نابود کند، گسترش می‌دهد.

پس از فروپاشی آتش‌بس با حماس در روز جمعه، نیروهای دفاعی اسراییل روز یکشنبه اعلام کردند که عملیات زمینی خود را به تمام غزه گسترش می‌دهند. دانیل هاگاری، سخنگوی ارتش اسراییل در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: «نیروهای دفاعی اسراییل در حال از سرگیری و گسترش عملیات زمینی علیه مقرهای حماس در سراسر نوار غزه است.
سیاست ما روشن است - ما با قدرت به هر تهدیدی که علیه قلمرو ما باشد ضربه خواهیم زد... .

فرمانده حماس کشته شد. نیروهای دفاعی اسراییل اعلام کردند که اسراییل فرمانده گردان شاطی حماس را روز یکشنبه در یک حمله هوایی کشته است.

دانیال هاگری، سخنگوی ارتش اسراییل گفت که فرمانده هیثم خواجاری مسئول انجام حملات به خاک اسراییل در جریان حمله ۷ اکتبر بود.

حملات اردوگاه: اسراییل به کمپ آوارگان جبالیا در شمال غزه مجدد روز یکشنبه حمله کرد، همان‌طور که در فیلم‌های تأیید شده از صحنه و هم‌چنین در گزارش خبرگزاری رسمی فلسطین، وفا، دیده می‌شود. ویدئوی به دست آمده از CNN نشان می‌دهد که پس از حمله یکشنبه، توده‌های بزرگ دود آسمان را پر کرده است.
اسرائیل تونل‌ها را هدف قرار می‌دهد: ارتش اسراییل گفته است که در طول حمله خود حدود ۵۰۰ تونل حماس را در غزه منهدم کرده است. این سازمان هم‌چنین ادعا کرد که بیش از ۸۰۰چاه تونل را در محاصره قرار داده است و ادعا می‌کند که بسیاری از آنها در مناطق غیرنظامی و سازه‌ها واقع شده‌اند.


سی.ان.ان ۴دسامبر: نخست‌وزیر قطر بر لزوم آتش‌بس در جنگ اسراییل و حماس تأکید کرد
شیخ محمد بن عبدالرحمن بن جاسم آل ثانی، نخست‌وزیر قطر، روز یکشنبه در تماسی با آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، بر لزوم برقراری آتش‌بس در غزه تأکید کرد... .


سی.ان.ان: اسراییل در حال گسترش عملیات زمینی خود به تمام غزه است
دانیل هاگاری، سخنگوی ارتش اسراییل در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: «نیروهای دفاعی اسراییل در حال از سرگیری و گسترش عملیات زمینی علیه مقرهای حماس در سراسر نوار غزه است.
هاگری هم‌چنین بر «اهمیت کمکهای هوایی ارائه شده توسط نیروی هوایی به نیروهای زمینی» تأکید کرد و گفت: حملات هوایی علیه مقر حماس، تأسیسات تولید سلاح، تونل‌ها و سایت‌های پرتاب موشک، تهدیدات علیه عملیات زمینی را محدود می‌کند. او گفت: سیاست ما روشن است - ما با قدرت به هر تهدیدی که علیه قلمرو ما باشد ضربه خواهیم زد.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/831c1cd9-a471-4a3d-bb22-2ff7345b160a"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات