728 x 90

پنجاهمین روز حمله روسیه به اوکراین - رزمناو مسکوا مورد هدف قرار گرفت

رزمناو مسکوا
رزمناو مسکوا

آخرین تحولات اوکراین

رویترز - روسیه اعلام کرد که کشتی ناوگان در دریای سیاه، رزمناو موشکی مسکوا، پس از آتش‌سوزی که منجر به انفجار مهمات شد، آسیب جدی دید و خدمه آن تخلیه شدند. یک مقام اوکراینی گفت این کشتی مورد اصابت دو موشک کروز ضد کشتی قرار گرفته است.

رویترز - تلویزیون روسیه کلیپهایی از آنچه که می‌گوید تسلیم شدن در بندر محاصره شده ماریوپل است پخش کرد.

رویترز - اوکراین می‌گوید در صورت توقف گلوله‌باران توسط نیروهای اشغالگر روسیه، ۹ کریدور بشردوستانه برای تخلیه غیرنظامیان از شهرهای شرقی از جمله ماریوپل برای پنجشنبه توافق شده است.

رویترز - تحلیلگران می‌گویند روسیه نیروهای خود را برای حمله جدید در شرق دونباس تقویت می‌کند و زمینه را برای یک نبرد طولانی فراهم می‌کند که مطمئناً خسارات سنگینی را به هر دو طرف وارد می‌کند.

رویترز - شهردار شهر خارکیف در شمال شرق اوکراین، دومین شهر بزرگ اوکراین، گفت بمباران به میزان قابل توجهی افزایش یافته است.

رویترز - مأموریت کارشناسان سازمان امنیت و همکاری و کشورهای اروپایی شواهدی از جنایات جنگی و جنایات علیه بشریت روسیه در اوکراین پیدا کرده است. روسیه بارها هدف قرار دادن غیرنظامیان را رد کرده است.

رویترز - یک منبع آگاه گفت که مقامات ارشد ایالات متحده در حال بررسی این موضوع هستند که آیا یکی از اعضای ارشد کابینه مانند بلینکن وزیر امور خارجه و وزیر دفاع لوید را برای نمایش همبستگی به کیف بفرستند یا خیر.

رویترز - استرالیا تحریمهای مالی هدفمندی را علیه ۱۴ شرکت دولتی روسیه اعمال کرد

رویترز - انگلستان اعلام کرد که در واکنش به حمله روسیه به اوکراین، تحریمهای جدیدی را علیه ۲۰۶ فرد اعمال کرده است.

 

رزمناو مسکوا توسط اوکراین مورد هدف قرار گرفت

خبرگزاری اینترفکس روز پنجشنبه (۲۵فروردین) به‌نقل از وزارت دفاع روسیه گزارش داد که مهم‌ترین کشتی ناوگان دریایی این کشور در دریای سیاه (رزمناو مسکوا) بر اثر انفجار مهمات موجود در کشتی به‌شدت صدمه دیده است. بر اساس این گزارش تمام خدمه رزمناو مسکوا این شناور را تخلیه کرده‌اند و تحقیقات پیرامون چگونگی انفجار آغاز شده است.

ساعاتی قبل از این گزارش یک مقام اوکراینی گفته بود که رزمناو مسکوا هدف دو فروند موشک قرار گرفته است. وی اما اشاره‌یی به جزییات این رخداد نکرد. ماکسیم مارچنکو، فرماندار اودسا، در شبکه اجتماعی تلگرام نوشت: «موشکهای نپتون که در محافظت از دریای سیاه به کار برده می‌شود، صدمه شدیدی به کشتی روسی وارد آوردند. درود بر اوکراین!»

فرماندار اودسا در اوکراین پیش‌تر گفت که این کشتی که سرفرمانده ناوگان دریای سیاه روسیه است هدف موشکهای اوکراینی قرار گرفته و آسیب زیادی دیده است. ماکسیم مارچِنکو فرماندار اودِسا گفت که ناو مسکُوا "آسیب شدیدی دیده است."

اولکسی آرستوویچ، دستیار ریاست‌جمهوری اوکراین، هم گفت که امدادگران روس نتوانسته‌اند به کشتی برسند. وی گفت که ممکن است این کشتی تا ۵۱۰ خدمه داشته باشد.

در این بیانیه که رسانه‌های روسیه منعکس کرده‌اند آمده است که آتش‌سوزی باعث انفجار در ناو جنگی "مسکُوا" شد و افزود که همه ملوانان قبلاً کشتی را ترک کرده بودند.

در این بیانیه آمده است: «مهمات ناو مسکُوا در نتیجه آتش‌سوزی در کشتی منفجر شده است... کشتی به‌شدت آسیب دیده است. کلیه خدمه خارج شده‌اند».

 

رزمناو مسکوا یکی از فعالیترین کشتی‌های جنگی روسیه علیه اوکراین بود

رزمناو مسکوا یکی از فعالیترین کشتی‌های جنگی روسیه علیه اوکراین بود

 

ماریوپل همچنان مقاومت می‌کند

مؤسسه تحقیقات جنگی آمریکا: ادعای روسیه مبنی بر تسلیم دسته‌جمعی نیروهای اوکراین در ماریوپل، به احتمال زیاد صحت ندارد، اما می‌توان گفت ارتش روسیه روز چهارشنبه (۲۴فروردین) موفق شد نیروهای اوکراین را از کارخانه فلز ایلیج در شمال ماریوپل عقب براند. اگر اوضاع به همین منوال پیش برود، احتمالاً نیروهای روسیه موفق شوند ماریوپل را به کنترل خود درآورند.
نیروهای روسیه روز چهارشنبه، همزمان با کسب آمادگی برای یک حمله احتمالی بزرگ، چند تهاجم ناموفق در شرق اوکراین داشتند.

 

دیدار رؤسای جمهور لهستان، لیتوانی، لتونی و استونی از اوکراین

رؤسای جمهور چهار کشوری که در همسایگی یا نزدیک روسیه قرار دارند روز چهارشنبه با سفر به اوکراین بر حمایت خود از این کشور جنگ‌زده تأکید کردند. سفر رؤسای جمهور لهستان، لیتوانی، لتونی و استونی نمایش قدرتمند همبستگی این کشورهای جبهه ناتو با اوکراین توصیف شده است. رهبران این چهار کشور با قطار به کی‌یف، سفر کردند تا با ولودیمیر زلنسکی، همتای اوکراینی خود، دیداری داشته باشند. آنها هم‌چنین از بورودیانکا بازدید کردند، یکی از شهرک‌های اطراف کی‌یف که در پی عقب‌نشینی نیروهای روسی اجساد غیرنظامی بسیاری در آن پیدا شد.

 

از چپ به راست: گیتاناس ناوسدا رئیس‌جمهوری لیتوانی، آندژی دودا رئیس‌جمهوری لهستان، ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهوری اوکراین، اگیلس لوتس رئیس‌جمهوری لتونی، و آلار کاریس رئیس‌جمهوری استونی

از چپ به راست: گیتاناس ناوسدا رئیس‌جمهوری لیتوانی، آندژی دودا رئیس‌جمهوری لهستان، ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهوری اوکراین، اگیلس لوتس رئیس‌جمهوری لتونی، و آلار کاریس رئیس‌جمهوری استونی

 

جو بایدن با ارسال کمک ۸۰۰میلیون دلاری به اوکراین موافقت کرد

پس از تماس جو بایدن با ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهوری اوکراین و درخواست او برای ارسال تجهیزات نظامی بیشتر به اوکراین، جو بایدن با ارسال کمکهای نظامی به ارزش ۸۰۰میلیون دلار به اوکراین موافقت کرد. این کمکها شامل سیستم توپخانه، گلوله‌های توپ، نفربرهای زرهی، سامانه‌های دفاع ساحلی، هلیکوپتر و هم‌چنین لباسها و تجهیزات برای سربازان اوکراینی برای محافظت در برابر حملات شیمیایی، بیولوژیکی و هسته‌یی است.

 

هیات دیپلماتیک جمهوری چک بار دیگر در کی‌یف مستقر می‌شود

وزارت‌خارجه جمهوری چک از بازگشت دیپلمات‌های خود به پایتخت اوکراین خبر داد. این وزارتخانه با انتشار پستی توئیتری از برافراشته شدن پرچم جمهوری چک مقابل ساختمان سفارت این کشور در کی‌یف خبر داد. در بیانیه پراگ از این اقدام تنها با عنوان یکی از اقدامات حمایتی از دولت کی‌یف یاد شده است. جمهوری چک اولین کشور عضو ناتو و اتحادیه اروپا بود که با ارسال تانک به اوکراین از دولت این کشور در برابر تهاجم نظامی روسیه در عمل دفاع کرد.

 

تسلیحات کمکی ناتو به اوکراین ارتش این کشور را تقویت کرده است

تسلیحات کمکی ناتو به اوکراین ارتش این کشور را تقویت کرده است

 

تهدید روسیه علیه انتقال تسلیحات به اوکراین

خبرگزاری رویتر- سرگیی ریابکوف معاون وزیر امور خارجه روسیه روز چهارشنبه در مصاحبه‌یی با خبرگزاری تاس گفت روسیه خودروهای آمریکایی و ناتو را که در خاک اوکراین در حال نقل و انتقال تسلیحات هستند به‌عنوان اهداف نظامی مشروع تلقی خواهد کرد.

وی افزود هر گونه تلاش غرب برای وارد کردن خسارت قابل توجه به ارتش روسیه یا متحدان جدایی‌طلب آن در اوکراین «بشدت سرکوب خواهد شد».

تاس به‌نقل از ریابکوف گفت: «ما هشدار می‌دهیم که حمل و نقل تسلیحات آمریکا و ناتو در سراسر خاک اوکراین از سوی ما به‌عنوان اهداف نظامی مشروع در نظر گرفته خواهد شد»...

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/a0521292-7a7f-48c1-9744-3d4e1027646d"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات