728 x 90

پنجاهمین روز جنگ در غزه - فاکس نیوز: مقامات حماس می‌گویند آزادی گروگانها امروز در کار نخواهد بود

برگشت مردم غزه به خانه‌هایشان بعد از توافق موقت
برگشت مردم غزه به خانه‌هایشان بعد از توافق موقت

پنجاهمین روز جنگ در غزه و اسراییل در این صفحه به روز می‌شود.

 

خبرگزاری رویترز روز شنبه ۴آذر خبر داد که حماس آزادی گروگانها را به تعویق انداخت.
رویترز نوشت: گردانهای القسام حماس گفتند اگر اسراییل به شروط توافق شده برای آزادی اسرای فلسطینی پایبند نباشد، آزادی گروگانها به تعویق خواهد افتاد.

 

خبرهای کوتاه از جنگ در غزه و اسراییل 

رویترز: مصر روز شنبه اعلام کرد که سیگنال‌های مثبتی از همه طرفها در مورد تمدید احتمالی آتش‌بس غزه برای یک یا دو روز دریافت کرده است.
رویترز: سخنگوی نظامی اسراییل به کانال تلویزیونی بی.اف.ام فرانسه گفت: حماس قرار است روز شنبه ۱۳گروگان اسراییلی را در مقابل آزادی ۳۹ اسیر فلسطینی آزاد کند.
خبرگزاری فرانسه: یک مقام دفاعی آمریکا: کشتی متعلق به اسراییل توسط پهپاد مشکوک ایرانی مورد حمله قرار گرفت
نیویورک تایمز: آتش‌بس موقت بین اسراییل و حماس در روز شنبه وارد دومین روز شد و هیچ جرقه‌ای از خشونت گزارش نشد.
دفتر نخست‌وزیری در اسراییل در بیانیه‌یی اعلام کرد که مقامات امنیتی در حال بررسی لیستی از گروگانها هستند که قرار است روز شنبه آزاد شوند، اما جزئیات مبادله دوم فوراً مشخص نشده است.
انتظار می‌رود که کامیونهای کمکهای اضافی روز شنبه وارد غزه شوند، زیرا بزرگترین محموله کمکهای بشردوستانه از زمان آغاز جنگ در روز جمعه به غزه اجازه داده شد. 
به‌گفته سازمان ملل، نزدیک به ۸۰درصد از مردم غزه در اثر جنگ آواره شده‌اند.
اسماعیل هنیه، مقام رسمی، روز جمعه گفت که گروهش متعهد به اجرای آتش‌بس است.
رویترز: وزارت‌خارجه لهستان روز شنبه اعلام کرد که یک شهروند لهستانی در میان گروگانهایی بود که از غزه آزاد شدند و از خبر آتش‌بس در درگیری اسراییل و حماس استقبال کرد.

انتظار می‌رود که هزاران معترض روز شنبه به راهپیمایی طرفداران فلسطین در لندن بپیوندند که توسط کمپین همبستگی با فلسطین برگزار می‌شود

 

چند خبر کوتاه از رویترز درباره توافق حماس و اسراییل

تایلند می‌گوید که حماس پس از آزادی ۱۰شهروندتایلندی، هم‌چنان ۲۰تبعه آنرا در اختیار دارد
در پی آزادی ۲۴گروگان در روز گذشته، اولین مورد از آتش‌بس چهار روزه، مقامات گفتند که اسراییل لیستی از گروگانها را دریافت کرده است که قرار است روز شنبه توسط گروه شبه‌نظامی فلسطینی حماس از غزه آزاد شوند.
آنتونی آلبانیز، نخست‌وزیر استرالیا روز شنبه گفت که آتش‌بس در جنگ اسراییل و حماس به منزله «پیشرفت مهم» در درگیری است، زیرا او از آزادی گروگانها توسط حماس استقبال کرد.
جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا روز جمعه گفت که احتمال تمدید آتش‌بس میان اسراییل و حماس «واقعی» است و ابراز امیدواری کرد که شهروندان آمریکایی که توسط گروه شبه‌نظامی فلسطینی گروگان گرفته شده بودند به‌زودی آزاد شوند.
پدرو سانچز، نخست‌وزیر اسپانیا روز جمعه در بازدید از مرز نوار غزه آنچه را که کشتار بی‌رویه فلسطینیان خواند، محکوم کرد و واکنش خشمگین اسراییل را به‌دنبال داشت که گفت این اظهارات تروریسم را تقویت می‌کند.
دفتر نتانیاهو در بیانیه‌یی گفت: نخست‌وزیر نتانیاهو اظهارات نخست وزیران بلژیک و اسپانیا را به‌دلیل آن که مسئولیت کامل جنایات علیه بشریت را متوجه حماس نداستند که شهروندان ما را قتل‌عام کردند و از فلسطینیها به‌عنوان سپر انسانی استفاده می‌کنند را به‌شدت محکوم کرد...
بیش از ۱۰مقام اطلاعاتی و پلیس در پنج کشور اروپایی از جمله بریتانیا، آلمان و فرانسه گفتند که نظارت بر شبه‌نظامیان اسلام‌گرا را افزایش می‌دهند.
مقامات گفتند که شبه‌نظامیان حماس قرار است روز شنبه موج جدیدی از گروگانها را در ازای اسرای فلسطینی آزاد کنند و خانواده‌های مضطرب را پس از هفت هفته جنگ که هزاران کشته بر جای گذاشت امیدوار کردند.

 

 

خبرگزاری رویترز ۴ آذر ۱۴۰۲ نوشت: اسراییل فهرست گروگانهایی را که قرار است روز شنبه توسط حماس آزاد شود، بررسی می‌کند. مقامات گفتند که پس از آزادی ۲۴گروگان در روز گذشته، که اولین مورد از آتش‌بس چهار روزه برنامه‌ریزی شده بود، اسراییل لیستی از گروگانها را دریافت کرده است که قرار است روز شنبه توسط حماس از غزه آزاد شوند.

 

دفتر نتانیاهو، نخست‌وزیر اسراییل در بیانیه‌یی اعلام کرد که مقامات امنیتی اسراییل در حال بررسی این لیست بودند، پس از وعده دولت وی برای آزادی همه گروگانهایی که حماس در حمله به اسراییل در ۷ اکتبر به گروگان گرفته بود.

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا ابراز امیدواری کرد که این وقفه تمدید شود...

قطر که به‌عنوان میانجی برای توافق آتش‌بس عمل کرد، گفت ۱۳ اسراییلی آزاد شده‌اند که برخی از آنها دارای تابعیت دوگانه بودند و هم‌چنین ۱۰ تایلندی و یک تبعه فیلیپینی. کارگران مزرعه‌ای که در جنوب اسراییل در زمان دستگیری، آنها مشغول به کار بودند، آزاد شدند.

 

سایت کاخ سفید، روز سوم آذر: کنفرانس مطبوعاتی پرزیدنت بایدن در مورد آزادی گروگانها و آزادی زندانیان فلسطینی
بایدن: ما امیدواریم این آتش‌بس به آزادی بیش از ۵۰گروگان منجر بشود. این هدف ما می‌باشد. امروز صبح ۱۳گروگان آزاد شدند.
برای نگاه به آینده ما باید این چرخه خشونت در خاورمیانه را پایان بدهیم. ما باید تصمیم و عزم خود برای ایجاد یک راه‌حل دو کشوری تجدید کنیم. تا اسراییل و فلسطین در جوار همدیگر در چارچوب دو کشوری و در صلح زندگی کنند.
من نمی‌دانم چه مدت بطول می‌انجامد و انتظارم و امیدم این است که در حالی که ما به پیش می‌رویم عمده جهان عرب نیز فشار وارد کنند تا این منازعه را هر چه سریع‌تر که ممکن است به پایان برسانند.
من بر این باورم که یکی از دلایلی که حماس دست به این حمله زد این بود که می‌دانستند من دارم از نزدیک با سعودیها و سایرین در منطقه کار می‌کنم تا صلح را به منطقه بازگردانم.

 

رویترز - سخنرانی نتانیاهو بعد از آزادی گروگانها
نتانیاهو: ما اکنون بازگشت اولین گروگانهای خود را تکمیل کرده‌ایم. کودکان، مادران آنها و سایر زنان. هر یک از آنها یک جهان کامل هستند. اما من به شما - خانواده‌ها و به شما - شهروندان اسراییل تأکید می‌کنم. ما متعهد به بازگشت همه گروگانهای خود هستیم، این یکی از اهداف جنگ است و ما متعهد به دستیابی به همه اهداف جنگ هستیم».

 

رویترز: اسپانیا کشتارهای بی رویه غزه را محکوم می‌کند و اسراییل را خشمگین می‌کند
پدرو سانچز، نخست‌وزیر اسپانیا روز جمعه در بازدید از مرز نوار غزه، کشتار بی‌رویه فلسطینیها را محکوم کرد و واکنش خشمگین اسراییل را به‌دنبال داشت که گفت این اظهارات باعث تقویت تروریسم شد.
در حالی که سانچز در گذرگاه رفح تحت کنترل مصر همراه با الکساندر دی کرو، نخست‌وزیر بلژیک بود، ضمن آن که خواستار آتش‌بس انسانی پایدار در غزه شد تا «وضعیت فاجعه باری را که مردم نوار از آن رنج می‌برند معکوس کند»، گفت: «کشتن بی‌رویه غیرنظامیان بی‌گناه، از جمله هزاران پسر و دختر، کاملاً غیرقابل قبول است».

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسراییل نیز در این باره گفت که دو رهبر اروپایی نتوانستند آنچه را که جنایات علیه بشریت بود که شبه‌نظامیان فلسطینی حماس مرتکب شده‌اند را مورد توجه قرار دهند.

دفتر نتانیاهو در بیانیه‌یی گفت: نخست‌وزیر نتانیاهو اظهارات نخست وزیران بلژیک و اسپانیا را به‌دلیل آن که مسئولیت کامل جنایات علیه بشریت را متوجه حماس نداستند که شهروندان ما را قتل‌عام کردند و از فلسطینیها به‌عنوان سپر انسانی استفاده می‌کنند را به‌شدت محکوم کرد...

 

چند خبر کوتاه از رویترز:

جو بایدن از دیپلماسی ایالات متحده در پشت آزادی ۲۴گروگان در روز جمعه توسط حماس ستایش کرد و گفت که این آغاز چیزی بود که او انتظار داشت آزادی بیشتر گروگانها توسط گروه شبه‌نظامی فلسطینی در روزهای آینده باشد.

برای خانواده‌های اسرای فلسطینی که توسط اسراییل بر اساس قرارداد گروگان‌گیری توافق شده با حماس آزاد شده‌اند، روز جمعه از درگیریهایی که قرار است پس از پایان آتش‌بس ۴روزه در غزه ادامه یابد، آرامشی همراه با غم و اندوه به همراه داشت.

حدود ۱۴۰۰۰فلسطینی در بمباران غزه توسط اسراییل و عملیات زمینی که ماه گذشته آغاز شد کشته شده‌اند و ارتش می‌گوید که در حال آماده شدن برای مرحله بعدی عملیات پس از پایان آتش‌بس است.

بایدن می‌گوید نمی‌داند جنگ چقدر طول می‌کشد، از نتانیاهو خواسته است تا ضمن تلاش برای از بین بردن حماس، تلفات را کاهش دهد.

 بایدن: احتمال تمدید آتش‌بس واقعی است

پدرو سانچز، نخست‌وزیر اسپانیا روز جمعه در بازدید از مرز نوار غزه آنچه را که کشتار بی‌رویه فلسطینیان خواند، محکوم کرد که واکنش خشمگین اسراییل را به‌دنبال داشت. اسراییل گفت این اظهارات سانچز تروریسم را تقویت می‌کند.

در حالی که سانچز در گذرگاه رفح تحت کنترل مصر همراه با الکساندر دی کرو، نخست‌وزیر بلژیک بود، هم‌چنین خواستار آتش‌بس انسانی پایدار در غزه شد تا وضعیت فاجعه باری را که مردم غزه از آن رنج می‌برند را معکوس کند. 

سانچز افزود: کشتن بی‌رویه غیرنظامیان بی‌گناه، از جمله هزاران پسر و دختر، کاملاً غیرقابل قبول است.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسراییل نیز در این باره گفت که دو رهبر اروپایی در توجه به آنچه که جنایات علیه بشریت توسط جنگجویان فلسطینی حماس بوده شکست‌خورده‌اند.

آنالنا بربوک وزیر خارجه آلمان: من از این‌که امروز در میان گروگانهای آزاد شده از غزه چهار آلمانی وجود دارد، بی‌نهایت خیالم راحت شده است. من می‌خواهم از همه کسانی که در چند هفته گذشته کوه‌ها را جابه‌جا کرده‌اند تشکر کنم. تشکر شخصی من از همتای قطری خود و هم‌چنین مصر و صلیب‌سرخ است.
سانچز روز پنجشنبه در اسراییل با نتانیاهو و اسحاق هرتزوگ، رئیس‌جمهور اسرائیل، محمود عباس، رئیس‌جمهور فلسطین در رام‌الله در کرانه باختری اشغالی دیدار کرد.

سانچز ایده برگزاری یک کنفرانس صلح بین‌المللی در مورد مناقشه اسراییل و فلسطین را مطرح کرد تا یک کشور فلسطینی پایدار ایجاد کند.

سخنگوی وزارت‌خارجه قطر روز جمعه در پستی در روز جمعه گفت: در مجموع ۳۹زن و کودک زندانی در زندانهای اسراییل در چارچوب توافق آتش‌بس میان اسراییل و حماس آزاد شدند.

صلیب‌سرخ گفت که  حماس ۲۴ گروگان را روز جمعه در اولین روز از اولین آتش‌بس جنگ آزاد کردند، از جمله زنان و کودکان اسراییلی و کارگران کشاورزی تایلندی.

 

بایدن: راه‌حل دو کشوری تنها راه صلح بین اسراییل و فلسطین است. در تماس با مصر، قطر و اسراییل تلاش می‌کنیم، آتش‌بس را تمدید کنیم

اسکای نیوز: وزیر خارجه آلمان از آزادی ۴ گروگان آلمانی خبر داد

نیویورک‌تایمز: دولت مصر اعلام کرد که ۲۵گروگان در غزه شامل ۱۲شهروند تایلندی و ۱۳زن و کودک دیگر روز جمعه از اسارت آزاد شدند

نیویورک تایمز: دولت قطر و مصر اعلام کردند آمار واقعی آزاد شدگان ۱۰تایلندی و یک فیلیپینی، یعنی ۱۱تن می‌باشد

بیانیه جوزف بورل: اتحادیه اروپا از این واقعیت استقبال می‌کند که سرانجام، آتش‌بس توافق شده آغاز شده است. این باید به‌عنوان اولین گام برای پایان دادن به وضعیت وحشتناک انسانی جاری در غزه به‌طور کامل اجرا شود و برای مدت طولانی‌تر تمدید شود

رویترز: رئیس‌جمهور مصر روز جمعه گفت یک کشور فلسطینی در آینده می‌تواند غیرنظامی باشد و نیروهای امنیتی بین‌المللی برای ارائه تضمین به آن و اسراییل در آن حضور داشته باشند

به گزارش رسانه‌های استرالیا روز جمعه دانش‌آموزان از سراسر شهر سیدنی با ترک مدارس خود، در حمایت از مردم فلسطین تظاهرات کردند

نخست‌وزیر اسپانیا در کنفرانس مطبوعاتی در گذرگاه رفح: زمان آن است که جامعهٔ جهانی تصمیمی را دربارهٔ شناسایی کشور فلسطین اتخاذ کند اگر این اتفاق نیفتد اسپانیا تصمیم خودش را اتخاذ خواهد کرد

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/6be9454b-3a55-42f5-9214-718bbd577be8"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات