728 x 90

سی ان ان : دو پرتغالی در میان ۱۰۷رئیس جمهور و نخست وزیر سابق که خواستار حمایت غرب از قیام مردمی در ایران شدند

حمایت ۱۰۷ تن از رؤسای جمهور و نخست وزیران سابق از طرح ۱۰ ماده‌یی خانم مریم رجوی
حمایت ۱۰۷ تن از رؤسای جمهور و نخست وزیران سابق از طرح ۱۰ ماده‌یی خانم مریم رجوی

سی ان ان   روز سه شنبه ۲ خرداد ضمن انعکاس از حمایت ۱۰۷تن از رؤسای جمهور و نخست وزیران سابق از ۴۶کشور جهان، از طرح ۱۰ ماده‌یی خانم مریم رجوی در نامه سرگشاده به رئیس‌جمهور آمریکا، رئیس شورای اروپا، نخست وزیر انگلستان، نخست‌وزیر کانادا و رهبران ۲۷کشور عضو اتحادیه اروپا نوشت مقامات می‌گویند زمان آن رسیده که رهبری جمهوری اسلامی پاسخگوی جنایات خود باشد.
صد و هفت رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر سابق، از جمله پرتغال، سه‌شنبه نامه‌ای سرگشاده به رهبران قدرت‌های جهانی ارسال کردند و از آنها خواستند از قیام جاری در ایران حمایت کنند، چند روز پس از آن که رژیم ایران سه تظاهرکننده دیگر را اعدام کرد.

در این نامه آمده است: ما از کشورهای شما می‌خواهیم که از مردم ایران در مبارزه برای تغییر حمایت کنند و علیه رژیم کنونی [تئوکراتیک] اقدام قاطعانه انجام دهند - این شامل لیست سیاه سپاه پاسداران و مسئول دانستن رهبران رژیم برای جنایاتشان علیه بشریت است.»

نامه منتشر شده توسط مرکز تحقیقات و اسناد عدالت برای قربانیان کشتار ۱۹۸۸ در ایران (JVMI) که در میان دیگر سیاستمداران، توسط آنیبال کاواکو سیلوا، رئیس دولت و دولت پیشین و پدرو پاسوس کوئیلو، نخست وزیر سابق، امضا شده است.

در این متن که مستقیماً خطاب به رئیس جمهور ایالات متحده، جو بایدن، به رهبران ۲۷کشور عضو اتحادیه اروپا و نخست وزیران بریتانیا، ریشی سوناک، و جاستین ترودو، کانادا، امضا کنندگان، ارسال شده است. اشاره می کند که «اگرچه هر تغییری باید توسط مردم ایران انجام شود، اما جامعه جهانی موظف است از حقوق بشر آنها حمایت کند.

آنها تاکید می کنند که «از سپتامبر ۲۰۲۲، جهان شاهد یک خیزش مردمی بزرگ در ایران با خواست آزادی و دموکراسی بوده است» و از آن زمان، «گزارشها حاکی از کشته شدن بیش از ۷۵۰معترض و دستگیری ۳۰۰۰۰نفر از معترضان بوده است». سکوت ظاهری و انفعال جامعه بین المللی به دامن زدن به فرهنگ معافیت از مجازات در ایران کمک کرده است» که باید پایان یابد.

از دهه ۱۹۸۰، مقامات در ایران ده‌ها هزار معترض و زندانی سیاسی را اعدام کرده‌اند. امضاکنندگان یادآوری می‌کنند که تنها در تابستان ۱۹۸۸ بیش از ۳۰۰۰۰زندانی سیاسی که بیشتر آنها اعضای اپوزیسیون MEK (سازمان مجاهدین خلق ایران) بودند به طرز وحشیانه‌ای قتل عام شدند.

در میان آنها، علاوه بر دو رئیس سابق کمیسیون اروپا - رومانو پرودی و ژان کلود یونکر - سه رئیس جمهور برنده جایزه صلح نوبل - لخ والسا لهستانی، خوان مانوئل سانتوس کلمبیایی و اسکار آریاس سانچز کاستاریکائی. .

امضاکنندگان نامه سرگشاده با تاکید بر اینکه وقت آن رسیده است که رهبری رژیم ایران پاسخگوی جنایات خود باشد، رهبران غربی را تشویق می‌کنند تا با مردم ایران در همبستگی با مردم ایران برای سکولار بایستند. جمهوری دموکراتیک، که در آن هیچ فردی، صرف نظر از مذهب یا اصل، نسبت به دیگران امتیازی ندارد».

مردم ایران با شعارهای خود به صراحت اعلام کرده‌اند که همه اشکال دیکتاتوری را اعم از شاه مخلوع و یا رژیم تئوکراتیک کنونی رد می‌کنند و بنابراین هرگونه ارتباط با هر یک از آنها را رد می‌کنند.

ما معتقدیم که این بر عهده مردم ایران است که در مورد آینده خود تصمیم بگیرند. با این حال، ما می دانیم که برای چهار دهه، ائتلاف دموکراتیک شورای ملی مقاومت ایران (NCRI) پیوسته و خستگی ناپذیر برای تغییر دموکراتیک مبارزه کرده است، زیرا آنها معتقدند که برنامه ده ماده‌ای که توسط رئیس شورای ملی مقاومت ایران، مریم تدوین شده است. رجوی سزاوار حمایت است.

آنها در مورد این ده نکته تأکید می کنند که «تعهد آنها به انتخابات آزاد، آزادی بیان و تجمع، لغو مجازات اعدام، برابری جنسیتی، جدایی دین از دولت، خودمختاری برای اقوام ایران و [دفاع از] یک ایران غیرهسته‌ای با ارزش‌های دموکراتیک مطابقت دارد.»

در نهایت، رهبران سابق بین‌المللی می‌گویند که «مداخله‌های رژیم ایران در خاورمیانه و اروپا، از جمله تأمین پهپادها (هواپیماهای بدون سرنشین) برای حمایت از جنگ روسیه در اوکراین و حملات تروریستی و حملات سایبری آن در آلبانی را محکوم می‌کنند».

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/6abc5cac-837b-4a55-9c15-401f6f8ba5bf"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات