728 x 90

پایان فعالیتهای کمپانی پروکتر اند گمبل در ایران

کمپانی پروکتر اند گمبل
کمپانی پروکتر اند گمبل

کمپانی پروکتر اند گمبل مستقر در آمریکا سه‌شنبه ۱۵خرداد ۹۷ تأیید کرد که در نظر دارد فروش محصولاتش به رژیم ایران را متوقف کند. این تصمیم نتیجه بیرون کشیدن رئیس‌جمهور دونالد ترامپ از توافق اتمی با تهران است...

این کمپانی مستقر در سینسیناتی، فروشنده لوازم بهداشتی و آرایشی است.

کمپانیهایی که به معاملات با رژیم ایران ادامه دهند ممکن است با جریمه‌هایی سنگین روبه‌رو شوند و حتی مدیران اجرایی آنها در آمریکا دستگیر شوند.

نماینده این کمپانی نگفت در ایران چه تعداد کارمند داشته است اما پروکتر اند گمبل در سطح جهانی ۹۵هزار کارمند دارد که ۱۰هزار نفر آن در سینسناتی آمریکا کار می‌کنند.

از جمله محصولات این کمپانی عبارتند از شامپوی هد اند شولدر و تیغهای برقی براون و محصولات بهداشتی آرایش.

شرکت آی.سی.ای(ICA) هم که یک شرکت تبلیغاتی است و در تهران مستقر است از آنجا که برای کمپانی پروکتِر اند گمبِل کار می‌کند معاملاتش در ایران را از دست می‌دهد.

کمپانی پروکتِر اند گمبِل بنا‌ به گزارشات ۱۱۵میلیون دلار در فاصله ۲۰۰۹ تا۲۰۱۰ در ایران فروش داشته اما بعد از اعمال تحریمهای آمریکا به ۱۵میلیون دلار افت کرده بود.

 

شرکتهای غربی برای خروج از ایران مسابقه گذاشتند

واشینگتن تایمز ۱۱خرداد ۹۷ در گزارشی درباره متوقف کردن مبادلات بانکها و شرکتهایی که با رژیم ایران قرارداد داشتند، نوشت: به‌دنبال تصمیم خروج آمریکا از برجام و برگرداندن تحریمها به رژیم ایران، بانکهای بزرگ اروپایی تصمیم به معکوس کردن سیاست هایشان و پایان دادن به مبادلات مالی با ایران گرفته‌اند. این بانکها در دوره باراک اوباما به همکاری با ایران تشویق شدند.

بانک «بی سی پی» سوئیس مبادلاتش با رژیم ایران را به‌حالت تعلیق درآورده و از دیگر فعالیت هایش در ارتباط با ایران کم می‌کند. این تازه‌ترین مؤسسه اروپایی است که پس از تصمیم ایالات متحده به اعمال دوباره تحریمها علیه رژیم ایران به کار خود با این رژیم پایان می‌دهد.

«بی سی پی» سال ۱۹۶۳ تأسیس شد و از جمله بازیگران فعال در ایران در ارتباط با فاینانس کالاهای تجاری بوده است.

دونالد ترامپ ۸ ماه مه خروج آمریکا از توافق هسته‌یی ایران را اعلام کرد و گفت طی ۱۸۰روز تحریمهای لغو شده بر مبنای برجام را دوباره اعمال می‌شود. این امر باعث شد شماری شرکتهای اروپایی از پایان تجارت‌شان با تهران خبر بدهند.

بانک استقراضی شماره۲ آلمان موسوم به «دی زد بانک» هم پیشتر اعلام کرده بود مبادلات مالی‌اش با ایران را در ماه ژوییه متوقف می‌کند.

 

شرکت توتال فرانسه: قادر به ادامه پروژه پارس جنوبی در ایران نیست

توتال: برای ماندن در ایران شانس خیلی کمی داریم.

مدیر عامل توتال گفت: «اگر از تحریم‌های آمریکا معاف نشویم، نمی‌توانیم این پروژه فاز۱۱ پارس جنوبی را ادامه دهیم. احتمال چنین معافیتی هم بسیار پایین است.

پاتریک پویانه، مدیر عامل شرکت فرانسوی توتال در جمع سهامداران این شرکت احتمال باقی ماندن در پروژه فاز۱۱ پارس جنوبی را بسیار ضعیف ارزیابی کرد.

وی گفت: برای ماندن در ایران، شانس خیلی کمی داریم.

خبرگزاری فرانسه در این باره نوشت؛ شرکت توتال حدود ۱۰میلیارد دلار دارایی در آمریکا دارد و ۹۰درصد عملیاتهای بانکی این شرکت از طریق بانکهای آمریکایی انجام می‌شود؛ این مسأله باعث شده که توتال در برابر تحریم و جریمه‌های آمریکا آسیب پذیر باشد.

 

نیویورک تایمز: صدها شرکت اروپایی باید ایران را ترک کنند

نیویورک‌تایمز طی گزارشی توسط خبرنگارش در تهران می‌نویسد: «بعد از توافق اتمی.. صدها شرکت اروپایی، آسیایی و حتی آمریکایی به بازار عمدتاً استفاده‌ نشده ایران هجوم بردند و توسط ایالات متحده و سایر امضاء کنندگان (برجام) به آنها تضمین داده شد که سرمایه‌گذاریهایشان دست کم برای مدت یک دهه امن خواهد بود. اما بعد از آن‌که ترامپ ایالات متحده را از این توافق خارج کرد، شرکتها پیام کاملاًً متفاوتی را دریافت کردند: «آنها ۱۸۰روز فرصت دارند که ایران را ترک کنند و در غیراین صورت، از بازار ایالات متحده منع شده و با جریمه‌های چندین میلیارد دلاری و دستگیری مدیرانشان به‌خاطر بی‌توجهی به تحریم‌های آمریکا مواجه خواهند شد.»

نیویورک‌تایمز۶خرداد ۹۷ می‌افزاید: «... دو شرکت عمده نفتی، توتال فرانسه و انی ایتالیا پروژه‌های توسعه (در ایران) را ترک می‌کنند. شرکتهای کشتیرانی دانمارکی تورم و مرسک، دیگر به بنادر ایران نخواهند رفت. شرکت فولادسازی دانیلی ایتالیا که یک سال پیش یک کارخانه بزرگ را در نزدیکی تهران گشود، باید سهام خود را بفروشد و بیرون بکشد. هم‌چنین «پراکتر اند گمبل» شرکت عظیم کالاهای مصرفی آمریکا... به‌گفته کارمندانش، در حال برکناری همه پرسنل محلی است و به‌سمت خروجی می‌رود».

 

متوقف کردن فروش تجهیزات نفتی و گازی جنرال الکتریک

وال استریت ژورنال ۱۰خرداد ۹۷ نوشت:

جنرال الکتریک قصد دارد فروش تجهیزات نفتی و گازی خود در ایران را متوقف کند... قبل از خروج ایالات متحده از توافق اتمی، شرکتهای تابعه جنرال الکتریک خود را آماده پیشنهاد قراردادهایی به ارزش ۱۵۰میلیون دلار برای فروش خطوط لوله نفت، کمپرسور و تجهیزات زیرزمینی... به (رژیم) ایران می‌کردند... (اما) افراد مطلع گفتند، از زمان اعلام خروج آمریکا از برجام... این شرکت طرح‌های مذکور را تقریباً رها کرده است...

جی.ای. پاور GE Power، واحد برقی شرکت جنرال الکتریک دفتر کوچک خود در تهران... را بسته و لوگوی شرکت را از روی آن برداشته است...

بیکر هیوز یک شرکت تجهیزات مربوط به انرژی که سال گذشته توسط جنرال الکتریک خریداری شد به بازرگانان ایرانی گفته است، معامله‌یی برای تحویل‌دهی بعد از ۴نوامبر یعنی ضرب‌الاجل بازگشت تحریم‌های آمریکایی، انجام ندهند.

 

مقالات مرتبط

تحریم ایران، تلاش شرکتهای حمل‌‌ و نقل کشتیرانی برای قطع همکاری تجاری با رژیم ایران

پژو و سیتروئن فعالیتهای خود در ایران را متوقف می‌کنند

تحریم به‌علت نقض حقوق‌بشر در ایران

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/0a90373b-047a-4c9f-b684-5733111a700f"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات