728 x 90

پائولو کازاکا نماینده سابق پارلمان اروپا: شبه‌نظامیان حوثی ابزار دست ایران برای جنگ هستند

پاولو کازاکا نماینده سابق پارلمان اروپا
پاولو کازاکا نماینده سابق پارلمان اروپا

تلویزیون العربیه جمعه ۲۲ دی، گفتگویی با پائولو کازاکا نماینده سابق پارلمان اروپا درباره حملات موشکی و پهپادی شبه‌نظامیان حوثی مورد حمایت رژیم ایران که تجارت جهانی در دریای سرخ را مورد هدف قرار می‌دهند انجام داده است.

مجری: این حملات به مواضع حوثی‌ها در یمن را چگونه دیدید و آیا تعبیر کننده مواضع واحد جامعه جهانی درباره متوقف شدن کشتیرانی در دریای سرخ است؟

پائولو کازاکا نماینده سابق پارلمان اروپا: مواضع جامعه جهانی به میزان کافی جدی نیست و جامعه جهانی باید موضع لازم در مقابل اقداماتی که حوثی‌ها انجام می‌دهند اتخاذ کند حوثی‌ها کشتی‌ها را هدف قرار دادند و این گروه ابزاری هستند که توسط ایران برای جنگ بکار گرفته می‌شوند در صورتی‌که ایران مدعی است که آنچه اتفاق می‌افتد ربطی به او ندارد. ایران بازوهایی دارد که خواسته‌هایش را اجرا می‌کنند. این تهدیدات خطرناکی است که منطقه با آن مواجه است و باید به آن پاسخ داد ولی گام کوچکی برداشته شده است. سؤالی که مطرح است این‌که بعد از این حمله چکار خواهیم کرد؟ زیرا کسی معتقد نیست که این ضربه می‌تواند این گروه حوثی را قانع کند که حملاتش را متوقف کند و ایران مطلقاً حاضر نیست که از سیاستش عقب‌نشینی کند و بنظرم مشکل همین جاست که باید روی آن متمرکز باشیم

مجری: در رابطه با همین پاسخی که گفتید امروز اتحادیه اروپا اعلام کرد که یک نیروی نظامی و یا تلاش برای تشکیل یک نیروی نظامی برای ارسال به دریای سرخ می‌کند. آیا این اقدام اروپا با تأخیر صورت نمی‌گیرد؟ در صورتی‌که هفته‌هاست که حوثی‌ها در دریای سرخ فعالیت دارند؟

کازاکا: این پاسخ خیلی با تأخیر داده شده است. این درگیری دهها سال ادامه داشته است. این گروه حوثی یک دیدگاه بنیادگرایی از اسلام دارند و تهدیدی برای عربستان سعودی نیز می‌باشند. این مشکل توسط جامعه جهانی حل نشده است لذا گسترش یافته و منشاء بزرگی برای تهدید ثبات شده است و کشورهای خلیج در درجه اول زیان می‌کنند. کشور بحرین در کنار کشورهای دیگر و نیروهای غربی در این مأموریت قرار گرفت ولی سؤالی که مطرح است این‌که بقیه کشورهای منطقه چه اقدامی می‌کنند و آیا عربستان سعودی و امارات اقدامی خواهند کرد و یا خیر؟

مجری: آیا لازم بود که اتحادیه اروپا در این نیرو شرکت داشته باشد انگار که نیروهای آمریکا کافی نبودند در صورتی‌که تعادل‌قوا بین حوثی‌ها و این ائتلاف جدی است. آیا دلایل غیرعلنی وجود دارد که اتحادیه اروپا هم شرکت کرده است؟
کازاکا: فکر می‌کنم از نقش اتحادیه اروپا به‌صورت گسترده استقبال شده است تا این‌که این تلاشها را تقویت کند. ولی موضوع تنها در ابعاد نظامی نیست و گسترده‌تر از این است و مشکل یک چالش سیاسی است و حتی از طریق نامی که به آن شناخته می‌شوند و در اروپا نیز به همین نام حوثی شناخته می‌شوند که نام یکی از رهبران این گروه است که نشان می‌دهد آنها یک اقلیت قومی و گروه دینی وابسته به سپاه پاسداران ایران هستند و این موضوع سیاسی است و بایستی با آن مقابله کرد. ایران یک نظام دیکتاتوری بر آن حاکم است و دیدگاه کشورگشایی دارد و باعث هرج و مرج در منطقه شده است و حوثی‌ها بازوی رژیم ایران هستند... حوثیها دست به هیچ اقدامی بدون توصیه و اجازه از ایران دست نمی‌زنند لذا همه ما باید این را مد نظر قرار بدهیم.
مجری: برخی درباره این پاسخ سریع اروپا برای نجات اقتصاد جهانی می‌پرسند در حالی‌که فعالیت‌های خجولانه‌ای برای متوقف کردن خون‌ریزی در غزه و کرانه غربی وجود دارد؟

کازاکا: فکر نمی‌کنم یک انسان بتواند این دو موضوع را با هم مقایسه کند. غزه جنگ علیه ما شروع کرد و باید یادآور شویم که این جنگ بعد از حمله یک نیروی بنیادگرا علیه اسراییل شروع شد و آنچه شاهدش هستیم نتیجه آن حمله است و فکر می‌کنم جای تأسف دارد که هیچ طرحی برای فراهم کردن حفاظت برای ساکنان غیرنظامی غزه وجود ندارد و کشورهای عربی و هم‌چنین اسراییل می‌توانند در این رابطه شرکت کنند. بسیار مشکل است که جنگی در این محیط کوچک انجام داد بدون این‌که به مردم آسیب نرسد و بایستی راه‌کاری باشد که به ساکنان غزه اجازه داده شود که از میدان این جنگ خارج شوند من کسانی از غزه را می‌شناسم که خواستار حفاظت از خانواده‌هایشان هستند که ربطی به حماس و خشونت ندارند ولی موضوع باعث تأسف می‌شود.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/1938d7a6-8b41-40f4-a239-c8d5cee107c8"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات