728 x 90

پانزدهمین روز جنگ در غزه - محمود عباس در اجلاس قاهره: «ما ترک نمی‌کنیم، در سرزمین خود می‌مانیم»

جنگ در غزه
جنگ در غزه

اخبار پانزدهمین روز از جنگ در غزه و اسراییل در این صفحه به روز می‌شود.

نیویورک تایمز ۲۹مهر:

  • به گفته سازمان ملل متحد، کاروانی متشکل از ۲۰کامیون حامل کمک‌ها روز شنبه پس از چند روز کشمکش دیپلماتیک برای رساندن غذا، آب و دارو به محاصره غزه جایی که آذوقه‌ها در حال اتمام بود و بیمارستان‌ها در حال فروپاشی بودند، از طریق گذرگاه مرزی رفح از مصر به سمت غزه حرکت کردند...
  • به گفته پلیس لندن، بیش از ۱۰۰۰۰۰تظاهرکننده حامی فلسطین امروز به خیابان‌ها آمدند.
  • آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در بیانیه‌ای گفت که ورود ۲۰کامیون کمک‌های بشردوستانه به غزه نتیجه تعهد دیپلماتیک جامع ایالات متحده در خاورمیانه است. وی گفت: «ما از همه طرف‌ها می‌خواهیم که گذرگاه رفح را باز نگه دارند تا امکان ادامه حرکت کمک‌ها که برای رفاه مردم غزه ضروری است، فراهم شود.» 
  • نبال فرسخ، سخنگوی جمعیت هلال احمر فلسطین گفت: کمک هایی که به رفح رسید فقط شامل آب، غذا، دارو و تجهیزات پزشکی است. اما شامل سوخت نمی‌شود.
  • نیاز شدیدی به سوخت برای ژنراتورها برای تامین برق در بیمارستان‌ها وجود دارد، بیمارستان‌هایی که بیماران بی‌شماری را با آسیب‌های شدید درمان می‌کنند. او گفت: «بسیار حیاتی است که اجازه دهیم سوخت در اسرع وقت وارد شود».

 

رویترز ۲۹مهر:

  • محمود عباس، روز شنبه در سخنرانی افتتاحیه خود در اجلاس صلح قاهره گفت: «ما ترک نمی‌کنیم، در سرزمین خود می‌مانیم».
  • وزارت بهداشت فلسطین اعلام کرد که از زمان تشدید درگیری بین حماس و اسراییل در ۷ اکتبر، تعداد کشته‌شدگان غزه به ۴۳۸۵ کشته و ۱۳۶۵۱ مجروح افزایش یافت. وزارت بهداشت افزود که جان‌باختگان شامل ۱۷۵۶ کودک و ۹۷۶زن است.
  • ارتش اسرائیل: حداقل ۳۰۷سرباز از ۷ اکتبر تاکنون کشته شده‌اند.
  • ارتش اسراییل اعلام کرد که هواپیماها و سربازان اسراییل روز شنبه شبه‌نظامیانی را که راکت و موشکهای ضدتانک را در نزدیکی مرز با لبنان شلیک کرده بودند، هدف قرار دادند.
  • رهبران عرب بمباران دو هفته‌یی اسراییل به غزه را در روز شنبه در گردهمایی رهبران غربی و دیگر کشورهای عربی محکوم کردند و خواستار تلاش‌های مجدد برای پایان دادن به چرخه چندین دهه خشونت بین اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها شدند.
  • وزارت بهداشت فلسطین: مستثنی کردن سوخت از کمکهای بشردوستانه، جان بیماران و مجروحان غزه را در معرض خطر قرار می‌دهد.
  • وزیر خارجه عربستان روز شنبه گفت که او تلاش برای آوارگی اجباری مردم غزه توسط اسراییل را رد می‌کند.
  • جورجیا ملونی، نخست‌وزیر ایتالیا روز شنبه گفت جامعه بین‌المللی باید از تشدید جنگ بین اسراییل و حماس اجتناب کند و نقشه‌مسیر راه‌حل دو کشور را تعیین کند. ملونی این اظهارات را هنگام سخنرانی در مصر در اجلاس بین‌المللی قاهره برای صلح در خاورمیانه بیان کرد.
  • وزارت‌خارجه فرانسه در روز شنبه خواستار شد که به‌دنبال بازگشایی گذرگاه مرزی رفح از مصر، برای ارسال کمک‌ها به مردم غیرنظامی غزه، آتش‌بس بشردوستانه برقرار شود. فرانسه همین اجلاس را هم به‌عنوان گام اول ستود.
  • جیمز کلورلی، وزیر خارجه انگلستان روز شنبه گفت که با دولت اسراییل در مورد وظیفه‌اش در رابطه با احترام به قوانین بین‌المللی و حفظ جان غیرنظامیان در غزه و نظامیان این کشور برای خویشتن‌داری صحبت کرده است.
  • کاترین کولونا، وزیر خارجه فرانسه روز شنبه گفت که یک کوریدور بشردوستانه برای رساندن کمک‌ها به غیرنظامیان غزه مورد نیاز است و استقرار آن می‌تواند منجر به آتش‌بس شود.
  • ملک عبدالله پادشاه اردن روز شنبه در سخنرانی افتتاحیه خود در نشست صلح قاهره گفت که جابه‌جایی اجباری یا داخلی فلسطینیان جنایت جنگی خواهد بود.


خبرگزاری فرانسه ۲۹مهر
 آنتونیو گوترز، دبیرکل سازمان ملل روز شنبه خواستار آتش‌بس بشردوستانه در جنگ بین اسراییل و شبه‌نظامیان حماس شد که بسیاری از غزه را ویران کرده است و خواستار اقدامی برای پایان دادن به این کابوس ناپسند شد.


رویترز ۲۹مهر:
حزب‌الله به تنهایی تصمیم خواهد گرفت که آیا لبنان که در آستانه فروپاشی است به جنگ اسراییل و حماس کشیده شود یا خیر.
حزب‌الله از زمان حمله غافلگیرانه حماس خود را برای احتمال پیوستن به این جنگ آماده کرده است. این گروه شبه‌نظامی شیعه حملات متعددی را از لبنان به اهداف اسراییلی انجام داده است که منجر به شلیک متقابل نیروهای دفاعی اسراییل شده است. بیش از ۱۲نفر کشته شده‌اند که اکثراً جنگجویان حزب‌الله و هم‌چنین دست‌کم چند غیرنظامی در دو طرف مرز از جمله یک عکاس خبری رویترز هستند.


رویترز  ۲۹مهر:
ارتش اسراییل می‌گوید به شبه‌نظامیان در نزدیکی مرز لبنان پاسخ می‌دهد.
ارتش اسراییل اعلام کرد که هواپیماها و سربازان اسراییل روز شنبه شبه‌نظامیانی را که راکت و موشکهای ضدتانک را در نزدیکی مرز با لبنان شلیک کرده بودند، هدف قرار دادند.
ارتش گفت: «هدفها در طول هر دو حمله شناسایی شدند. این گزارش افزود که سربازان در حال پاسخ دادن به دور سوم موشک بودند.
از زمان شروع جنگ اسراییل و حماس، مناطق مرزی بین جنوب لبنان و شمال اسراییل شاهد درگیریهای مداوم اما تاکنون محدود بین ارتش اسراییل و جنگجویان گروه شیعه حزب‌الله لبنان بوده است... .
به‌گفته پلیس، یک انفجار کوچک در شب گذشته در بیرون سفارت اسراییل در نیکوزیا پایتخت قبرس رخ داد. خسارت یا تلفات جانی گزارش نشده است.

 

رویترز ۲۹مهر:
ارتش اسرائیل: ورود کمکهای بشردوستانه به غزه فقط به مناطق جنوبی می‌رود و سوخت وارد نمی‌شود.
رئیس‌جمهور مصر، سیسی به اجلاس قاهره گفت که از رهبران دعوت کرد تا در مورد نقشه‌مسیر پایان دادن به فاجعه انسانی در غزه و احیای مسیر صلح به توافق برسند.
مصر روز شنبه نشستی را درباره بحران غزه افتتاح می‌کند تا سعی کند از یک جنگ منطقه‌یی گسترده‌تر جلوگیری کند، اما انتظار می‌رود رهبران خاورمیانه و اروپا برای توافق بر سر موضع مشترک در مورد درگیری بین اسراییل و شبه‌نظامیان حماس تلاش کنند.

دو دیپلمات گفتند بعید است که بیانیه مشترکی از این گردهمایی بیرون بیاید، زیرا حساسیتهایی در مورد هر گونه درخواست برای آتش‌بس وجود دارد، و این‌که آیا به حمله حماس در ۷ اکتبر به اسراییل و حق اسراییل برای دفاع از خود اشاره می‌شود یا خیر.

غیبت یک مقام ارشد از متحد اصلی اسرائیل، ایالات متحده و برخی دیگر از رهبران اصلی غربی، انتظارات نسبت به آنچه که این رویداد عجولانه برگزار می‌شود را کاهش داده است.

قابل توجه است که آمریکا در مصر فقط یک کاردار دارد و سفیری برای مصر نداشته است. اولاف شولز، صدراعظم آلمان و ریشی سوناک، نخست‌وزیر بریتانیا، در این مراسم شرکت نخواهند کرد، در حالی که هیچ خبر رسمی در مورد رفتن امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه، وجود ندارد.

 

رویترز ۲۹مهر: حماس نوشت: ۱۳نفر در حمله هوایی به یک واحد مسکونی در دیرالبلاح غزه کشته شدند.

خبرگزاری فرانسه ۲۹مهر: مشاهیر هالیوود از جمله کیت بلانشت، خواکین فونیکس، رامی یوسف و اندرو گارفیلد روز جمعه نامه‌یی به جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا نوشتند و از او خواستند که در جنگ اسراییل با حماس آتش‌بس برقرار کند. دهها نفر از نام‌های مطرح دنیای سرگرمی، از بایدن خواستند که برای دستیابی به کاهش تنش و آتش‌بس فوری در غزه و اسراییل قبل از از دست دادن زندگی دیگری تلاش کند.
یک منبع امنیتی و یکی از مقامات هلال احمر مصر به خبرگزاری فرانسه گفتند که کامیونهای حامل کمکهای بشردوستانه برای غزه جنگ‌زده و محاصره شده روز شنبه از مصر وارد گذرگاه مرزی رفح شدند.
رفح تنها مسیر ورود به غزه است که توسط اسراییل کنترل نمی‌شود، اسراییل پس از درخواست متحد اصلی خود، ایالات متحده، موافقت کرد که اجازه ورود کمک از مصر را بدهد.
آژانس آوارگان فلسطینی سازمان ملل روز شنبه اعلام کرد که حداقل ۱۷نفر از کارکنان خود در جنگ غزه کشته شده‌اند و هشدار داد که احتمال افزایش تعداد کشته‌ها وجود دارد. آن‌روا در بیانیه‌یی گفت: تا به امروز، کشته شدن ۱۷نفر از همکاران ما در این جنگ شوم تأیید شده است. متأسفانه، تعداد واقعی احتمالاً بیشتر است. 
آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، در بحبوحه گزارشهای رسانه‌ها مبنی بر مخالفت‌های داخلی در مورد مدیریت واشنگتن در مناقشه، اذعان کرد که جنگ بین اسراییل و حماس تلفاتی احساسی هم بر دیپلمات‌های آمریکایی وارد کرده و گزارشاتی مبنی بر وجود نارضایتی در برخورد واشنگتن نسبت به این منازعه بوده است.

بلینکن پنجشنبه شب نامه‌یی به همه کارمندان وزارت‌خارجه ارسال کرد و در آن به شرایط چالش برانگیز تأثیرگذار بر دستگاه دیپلماسی ایالات متحده اشاره کرد، زیرا برخی از آنها موج های ترس و تعصب ناشی از این درگیری را احساس می‌کنند.

 

رویترز ۲۹مهر: جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، در پاسخ به سؤال خبرنگاری در روز جمعه که آیا اسراییل باید حمله زمینی احتمالی به غزه را تا زمانی که گروگانهای بیشتری از آن خارج شوند به تعویق بیاندازد، گفت: بله.
هزاران نفر روز شنبه در راهپیمایی حامی فلسطین در بزرگترین شهر استرالیا، سیدنی، شرکت کردند و در آخرین لحظه در میان نگرانی‌ها پس از این‌که برخی از معترضان در تظاهرات قبلی شعارهای ضد یهودی سر دادند، موافقت خود را دریافت کردند.
گروه فلسطینی حماس در بیانیه‌یی اعلام کرد کاروانی شامل ۲۰کامیون کمک‌رسانی روز شنبه از مصر وارد نوار غزه می‌شود که حامل دارو و مواد غذایی بود.
یک مقام مرزی فلسطین می‌گوید گذرگاه رفح باز شد و کامیونهای سازمان ملل از طرف فلسطینی وارد شدند تا کمکها را بیاورند.

 

آسوشیتدپرس: گذرگاه مرزی مصر و غزه باز شد و کمک‌های ضروری به فلسطینی‌ها جریان یافت.

رفح، نوار غزه (AP) - گذرگاه مرزی بین مصر و غزه روز شنبه باز شد تا کمکهای ضروری به فلسطینی‌هایی که با کمبود غذا، دارو و آب در سرزمینی که تحت محاصره اسراییل است، جریان یابد.

بیش از ۲۰۰کامیون حامل حدود ۳۰۰۰تن کمک، که برای روزها در نزدیکی گذرگاه مستقر شده بودند، به سمت غزه حرکت کردند.

گذرگاه مرزی رفح

پس از حمله ۷ اکتبر شبه‌نظامیان حماس به شهرهای جنوبی اسرائیل، اسراییل این قلمرو را محاصره کرد و امواجی از حملات هوایی تنبیهی را آغاز کرد.

بسیاری در غزه که به خوردن یک وعده غذایی در روز و بدون آب کافی برای نوشیدن محدود شده‌اند، ناامیدانه منتظر کمک هستند. کارگران بیمارستان هم‌چنین به تجهیزات پزشکی و سوخت برای ژنراتورهای خود نیاز فوری داشتند، زیرا آنها تعداد زیادی از مجروحان بمب‌گذاریها را درمان می‌کنند. صدها دارنده گذرنامه خارجی نیز منتظر بودند تا از غزه به مصر بروند تا از درگیری فرار کنند.
باز شدن گذرگاه رفح ساعاتی پس از آن صورت گرفت که حماس یک زن آمریکایی و دختر نوجوانش را آزاد کرد، اولین اسیر از حدود ۲۰۰ اسیر که پس از تهاجم این گروه شبه‌نظامی در ۷ اکتبر به اسراییل آزاد شدند. هنوز مشخص نیست که آیا ارتباطی بین این دو وجود دارد یا خیر.

این آزادی در بحبوحه انتظارات فزاینده مبنی بر حمله زمینی صورت گرفت که اسراییل می‌گوید با هدف ریشه‌کن کردن حماس، صورت می‌گیرد. اسراییل روز جمعه اعلام کرد که قصد ندارد کنترل طولانی‌مدت بر این سرزمین کوچک را که محل زندگی حدود ۲.۳میلیون فلسطینی است، در دست بگیرد.

 

رویترز- شنبه ۲۹مهر- آخرین اخبار غزه
بمباران سنگین
رسانه‌های فلسطینی از بمباران شدید اسراییل در غزه طی شب گذشته خبر دادند، از جمله حمله به خانه‌یی در جبلیه در شمال غزه که منجر به کشته شدن دست کم ۱۹نفر شد.

غزه - شب گذشته بمباران‌های سنگین شهر غزه همچنان ادامه یافت و بیمارستانهای این شهر مملو از مجروحین است - ۲۹مهر


رسانه‌های فلسطینی گزارش دادند که هواپیماهای اسراییلی بامداد روز شنبه به شش خانه در شمال غزه حمله کردند که در نتیجه آن حداقل هشت فلسطینی کشته و ۴۵نفر زخمی شدند...

دفتر امور بشردوستانه سازمان ملل‌متحد اعلام کرد که بیش از ۱۴۰۰۰۰خانه - نزدیک به یک‌سوم خانه‌های غزه - آسیب دیده و نزدیک به ۱۳۰۰۰ به‌طور کامل تخریب شده است...

 

رویترز- شنبه ۲۹مهر- آخرین اخبار غزه

یوآو گالانت، وزیر دفاع اسراییل گفت که دستیابی به اهداف اسراییل سریع یا آسان نخواهد بود.

گالانت در یک کمیته پارلمانی گفت: ما سازمان حماس را سرنگون خواهیم کرد. زیرساختهای نظامی و حکومتی آن را نابود خواهیم کرد. این مرحله‌ای است که آسان نخواهد بود. بهایی خواهد داشت.

وی افزود که مرحله بعدی طولانی‌تر خواهد بود، اما هدف آن دستیابی به وضعیت امنیتی کاملاً متفاوت بدون تهدید اسراییل از جانب غزه است. او گفت: دستیابی به این موضوع نه یک روز است، نه یک هفته و نه متأسفانه یک ماه است.

 

رویترز - شنبه ۲۹مهر - آخرین اخبار غزه

بمباران شدید غزه طی شب گذشته
حماس روز جمعه دو گروگان آمریکایی را آزاد کرد
نتانیاهو می‌گوید که از بازگرداندن همه چیزهای از دست رفته دست نمی‌کشد
... اسرائیل تانکها و نیروها را در نزدیکی غزه برای تهاجم زمینی برنامه‌ریزی شده جمع کرده است. به‌گفته مقامات فلسطینی، بمباران غزه دست کم ۴۱۳۷فلسطینی از جمله صدها کودک را کشته و بیش از یک میلیون نفر آواره شده‌اند.

 

رویترز- شنبه ۲۹مهر - تظاهرات مسلمانان در سراسر جهان برای پایان دادن به کمپین اسراییل در غزه
هزاران نفر در اردن، مصر، ترکیه، اندونزی، مالزی و هند تظاهرات کردند
تظاهرات کنندگان خواستار پایان دادن به بمباران شدید غزه شدند.
معترضان از جاکارتا تا تونس پس از نزدیک به دو هفته حملات شدید هوایی و توپخانه‌یی که به‌گفته مقامات غزه منجر به کشته شدن ۴۱۰۰نفر شده است، خواستار پایان بمباران غزه توسط اسراییل شدند.

اسرائیل خود را برای یک جنگ زمینی در منطقه کوچک و شلوغ فلسطین آماده می‌کند که هدف آن از بین بردن حماس، است که در ۷ اکتبر به شهرهای اسراییل حمله کرد و ۱۴۰۰نفر را کشت و تعداد گروگان گرفت.

در حالی که برخی از دولتهای غربی از عملیات نظامی اسراییل حمایت کرده‌اند، بسیاری از کشورهای مسلمان خواستار آتش‌بس فوری شده‌اند و بسیاری از مردم آنها از شرایط غزه عصبانی هستند و با فلسطینیان ابراز همبستگی کرده‌اند...

 

وال استریت ژورنال: مقامات آمریکایی و اروپایی گفتند اسراییل را برای عقب انداختن حمله زمینی تحت فشار گذاشته‌اند تا فرصت بیشتری برای مذاکره و آزادی گروگانها فراهم شود.

رویترز: سفارت عمان در بیروت از شهروندان این کشور خواست به‌دلیل حوادثی که در منطقه رخ می‌دهد، فوراً لبنان را ترک کنند.

خبرگزاری فرانسه: آژانس اطلاعات نظامی فرانسه اعلام کرد هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد حمله اسراییل باعث انفجار در بیمارستان الاهلی غزه شده‌است.

خبرگزاری رویترز: مدیر اطلاعات نظامی فرانسه اعلام کرد: انفجار بیمارستان غزه بر اثر حمله اسراییل نبود، اما به احتمال زیاد در اثر انفجار موشک معیوب گروه‌های فلسطینی بوده است.

وزارت دفاع اسرائیل: اسراییل یک پایگاه حزب‌الله در خاک لبنان را که توسط یک هسته تروریستی اداره می‌شد، منهدم کرد.

رویترز: مصر در نظر دارد روز شنبه میزبان یک کنفرانس بین‌المللی برای بحث در مورد تشدید جنگ بین اسراییل و گروه فلسطینی حماس در غزه باشد.

رویترز: حماس می‌گوید دو گروگان آمریکایی، یک مادر و یک دختر را آزاد کرده است.

وال استریت: بایدن رسماً آزادی دو گروگان آمریکایی را تأیید و از دولتهای اسراییل و قطر برای کمک در آزادی گروگانها تشکر کرد.

سایت دولت انگلستان: نخست‌وزیر انگلستان با محمود عباس ملاقات کرد. آنها طی بیانیه‌یی تروریسم حماس را محکوم و تأکید کردند حماس نماینده مردم فلسطین نیست.

رویترز: اسراییل روز جمعه پس از هشدار، یک منطقه شمالی غزه را با خاک یکسان کرد.

رویترز: یک دیپلمات فرانسوی گفت تعداد کشته‌شدگان این کشور در حملات حماس در اسراییل به ۳۰نفر افزایش یافته‌است.

 

خلاصه‌ای از آخرین خبرهای روز گذشته

سخنان دبیرکل ملل‌متحد در محوطه گذرگاه رفح در خاک مصر: در آن‌طرف این دیوار، بیش از دومیلیون نفر در نوار غزه بدون آب، غذا یا سوخت به‌سر می‌برند این کمکها برای بسیاری از مردم غزه مسأله مرگ و زندگی است.

روز جمعه در ساحل غربی نیز ۱۳فلسطینی از جمله ۶کودک کشته و ۲۰تن مجروح شدند.

خبرگزاری فرانسه: کل بلوکهای شهری در غزه با خاک یکسان شده و بیش از یک میلیون نفر از جمعیت ۲میلیون و ۴۰۰هزار نفری غزه را آواره کرده است.

تظاهرات جهانی علیه جنگ و در محکومیت جنایت فجیع در بیمارستان غزه در شهرهای مختلف کشورهای عربی، اروپا و سراسر جهان ادامه دارد.

پیام رئیس‌جمهور آمریکا: تأکید بر راه‌حل دو کشوری در خاورمیانه و حسابرسی از حکومت آخوندی.

روزنامه العرب چاپ لندن: راه ایران به بیت‌المقدس از کربلا تا غزه، رژیم ایران در کمتر از ۳۰سال کاری را با جهان عرب انجام داد که اسراییل در بیش از۷۰ سال قادر به انجام آن نبود. بنابراین تهدید رژیم ایران برای امنیت ملی اعراب بیش از تهدید اسراییل بود.

روزنامه العرب: رژیم ایران از لحاظ تاریخی به‌موضوع فلسطین توجهی ندارد و هرگز ثابت نکرده که برای ادامه حیات و حتی پناه دادن به‌یک فلسطینی کمکی کرد باشد.

روزنامه العرب: با وجود این‌که رژیم ایران شعارهای اسلامی سر می‌دهد اما هیچکس به‌اندازه آنها به اسلام و مسلمین اهانت نکرده است.

خبرگزاری وفا: در بمباران ِ روز جمعه منطقه خان یونس در جنوب غزه دستکم ۲۱نفر کشته و ۷۹تن زخمی شدند که بیشتر آنها را کودکان و زنان تشکیل دادند.

تلویزیون الحدث: روز جمعه بمباران غزه هم‌چنان ادامه پیدا کرد. در جریان بمبارانهای روز جمعه چند آپارتمان مسکونی در برج فلسطین در دیرالبـِلاح در مرکز غزه بمباران شد. علاوه بر این بیش از ۲۰واحد مسکونی در محله الزهرا در مرکز غزه نیز منهدم گردید.

وزارت بهداشت فلسطین: تاکنون ۴۱۳۷نفر بر اثر بمباران غزه جان خود را از دست داده و بیش از ۱۳۳۰۰تن مجروح شده‌اند.

محمود عباس در تماسهای تلفنی با نخست‌وزیران هند و مالزی آخرین تحولات فلسطین را مورد بررسی قرار داد و بر لزوم پایان حملات و محاصره غزه تأکید کرد.

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/296c7502-7867-4fd9-b69e-e2aff0ad268c"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات