728 x 90

پاریس کنفرانس بشردوستانه بین‌المللی برای جمعیت غیرنظامی غزه

پاریس کنفرانس بشردوستانه بین‌المللی برای غزه
پاریس کنفرانس بشردوستانه بین‌المللی برای غزه

پاریس -۱۸آبان ۱۴۰۲

کنفرانس بشردوستانه بین‌المللی برای جمعیت غیرنظامی غزه

به ریاست امانوئل ماکرون رئیس‌جمهور فرانسه

با شرکت محمد اشتیه نخست‌وزیر دولت فلسطین

شارل میشل رئیس شورای اروپا و اورسلا فون در لاین رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا

و هیئتهای نمایندگی از کشورهای مختلف و سازمانهای بین‌المللی

 

رئیس‌جمهور فرانسه:

گروگانها باید فوراً و بدون قید و شرط آزاد شوند

غیر نظامیان در غزه باید حفاظت شوند این تماماً ضروری است و غیرقابل بحث است

نبرد علیه تروریسم هرگز نمی‌تواند بدون قانون باشد و اسراییل این‌را می‌داند

یک وقفهٔ انسان‌دوستانهٔ بسیار فوری ضروری است و باید در راستای یک آتش‌بس تلاش کنیم

 

امانوئل ماکرون:

باید همین حالا ابتکارعمل را به‌دست بگیریم

و به‌سمت راه‌حل دو کشوری اسراییل و فلسطین حرکت کنیم

تا در کنار هم در صلح و امنیت زندگی بکنند

باید به فلسطینی‌ها نشان بدهیم که جنگ امروز ما را

از هدفمان برای این‌که آرزوهای مشروع آنها محقق شود منحرف نخواهد کرد

 

 

سخنرانی محمد اشتیه نخست‌وزیر فلسطین در کنفرانس پاریس

سرزمین فلسطین جزء لاینفک است ما نمی‌توانیم در مورد آینده نوار غزه صحبت کنیم

بدون این‌که در مورد آینده تمام سرزمینهای فلسطین صحبت کنیم

 

محمد اشتیه نخست‌وزیر فلسطین:

ما مسئول غزه در ۳۰ سال گذشته بودیم

از زمان کودتای حماس ما غزه را تأمین کرده‌ایم از جمله زیرساخت ها

بنابراین اینها مردم ما هستند و ما حتی یک لحظه از آنها دور نبوده‌ایم

 

وزیر خارجهٔ مصردر کنفرانس پاریس:

آنچه دولت اسراییل انجام می‌دهد بسا فراتر از حق دفاع از خود است

 

رئیس پزشکان بدون مرز در کنفرانس پاریس:

منطقهٔ امنی در غزه وجود ندارد ۳۰درصد کسانی که کشته شده‌اند در جنوب جان‌باخته‌اند

همان جایی که دولت اسراییل گفته بود غیرنظامیان در امان خواهند بود

 

در حالی که جنگ و بمبارانها در غزه ادامه دارد، روز پنجشنبه۱۷آبان «کنفرانس بشردوستانه بین‌المللی برای جمعیت غیرنظامی در غزه» در پاریس به‌ابتکار دولت فرانسه و به ریاست رئیس‌جمهور این کشور با شرکت مقام‌های کشورهای مختلف از جمله نخست‌وزیر دولت فلسطین، مسؤلان سازمانهای بین‌المللی و سازمانهای غیردولتی برگزار شد.

رسانه‌های فرانسوی گزارش دادند که دولت اسراییل در این کنفرانس شرکت نکرد.

به‌گزارش رسانه‌های خبری، امانوئل ماکرون رئیس‌جمهور فرانسه در سخنان خود در این کنفرانس برای نخستین‌بار به آتش‌بس در غزه فراخوان داد.

تلویزیون ب‌اف‌ام در این رابطه نوشت: «تاکنون امانوئل ماکرون بیشتر دربارهٔ «وقفه‌های انسان‌دوستانه» صحبت کرده بود»... .

 

رئیس‌جمهور فرانسه در سخنان افتتاحیهٔ خود در اجلاس پاریس با محکوم کردن حمله ۷ اکتبر حماس به اسراییل گفت در این حمله بیش از ۱۴۰۰تن کشته شدند و ۲۳۹نفر هم‌چنان در دستان حماس هستند...

گروگانها باید فوراً و بدون قید و شرط آزاد شوند... امروز این غیرنظامیان غزه هستند که رنج می‌کشند. نزدیک به یک و نیم میلیون نفر جابه‌جا شده‌اند، هزاران تن کشته و مجروح شده‌اند و اکنون به درد اسرائیلی‌ها، درد فلسطینی‌ها افزوده می‌شود و ما نمی‌توانیم به‌آن تن بدهیم»...

ماکرون اضافه کرد: «باید به‌روشنی گفت که در برابر تروریسم، اسراییل از حق دفاع از خود و وظیفه حفاظت از (مردم) خود برخوردار است. هم‌چنین یک مسئولیت فوری دارد که مسئولیت همهٔ دموکراسی‌ها است که از قانون پیروی کند و غیرنظامیان را محافظت کند. نبرد علیه تروریسم هرگز نمی‌تواند بدون قانون باشد و اسراییل این‌را می‌داند. تلهٔ تروریسم که برای همهٔ ما یکسان است این است که به‌خشونت تن بدهیم و ارزش‌هایمان را کنار بگذاریم... غیرنظامیان (در غزه) باید حفاظت شوند و این تماماً ضروری و غیرقابل بحث و مذاکره است؛ این یک ضرورت فوری است و در درازمدت‌تر نیز شرط موفقیت مبارزه ما با تروریستها است. امروز وضعیت وخیم است و هر روز بدتر می‌شود. اولویت بلافصل ما باید حفاظت از غیرنظامیان باشد. در این راستا یک وقفهٔ انسان‌دوستانهٔ بسیار فوری ضروریست و باید در راستای یک آتش‌بس تلاش کنیم. این امر باید ممکن شود»... .

رئیس‌جمهور فرانسه در ادامهٔ سخنان خود در کنفرانس پاریس، گفت: «ما باید از اشتباهاتمان درس بگیریم و دیگر هرگز نپذیریم که صلح در خاورمیانه همواره به بعد موکول شود. بنابراین باید همین حالا ابتکارعمل را به‌دست بگیریم و قدرت آن‌را بیابیم که سرانجام به‌سمت راه‌حل دو کشوری اسراییل و فلسطین حرکت کنیم که در کنار هم در صلح و امنیت زندگی بکنند. باید قبل از هر چیز نشان بدهیم که ایجاد یک کشور فلسطین، به‌سود امنیت اسراییل است. باید به فلسطینی‌ها نشان بدهیم که جنگ امروز ما را از هدفمان برای این‌که آرزوهای مشروع آنها محقق شود منحرف نخواهد کرد و یک راه‌حل درازمدت مستلزم آن است که نه فقط حماس خنثی شود، بلکه سرانجام به مسألهٔ فلسطین پاسخ داده شود».

ماکرون هم‌چنین اعلام کرد که فرانسه کمکهای خود را برای غزه در سال۲۰۲۳ به ۱۰۰میلیون یورو افزایش می‌دهد. این به‌معنی افزایش ۸۰میلیونی نسبت به کمکهای اعلام‌شدهٔ فرانسه از ۷اکتبر است.

 

محمد اشتیه نخست‌وزیر فلسطین طی سخنانی در کنفرانس پاریس گفت:

آیا ۲۵۰۰۰نفر مجروح کافی است؟برخی از آنها ممکن است به‌دلیل کمبود دارو بمیرند. آیا یک ماه بدون دارو و آب و برق و سرپناه کافی است؟ آیا تخریب ۲۴۰هزار واحد مسکونی کافی است؟

مسیر رنج مردم فلسطین با هفتم اکتبر آغاز نشد. مسیر درد و رنج مردم فلسطین ۷۵سال قدمت دارد، در اردوگاههای پناهندگان و در کرانه باختری و قدس، و در محاصره و جنگ در نوار غزه دفاع از خود به این معنی نیست که کشوری قلمرو کشور دیگری را اشغال کند.

نقض آشکار قوانین بین‌المللی بشردوستانه وجود دارد.

هیچ یک از ما کشتار مردم بیگناه توسط هیچ گروهی را توجیه نمی‌کنیم. ولی، آنچه اسراییل انجام می‌دهد جنگ با حماس نیست. بلکه علیه همه مردم فلسطین است.

از ۷ اکتبر، ۱۴۲فلسطینی در کرانه باختری کشته شدند.

در غزه هر ساعت شش کودک و چهار زن کشته می‌شوند.

مردم فلسطین به حمایت بین‌المللی در کرانه باختری، غزه و بیت‌المقدس نیاز دارند. ما مسئول غزه در ۳۰ سال گذشته بودیم. از زمان کودتای حماس، ما غزه را تأمین کرده‌ایم. آب، برق، دارو، آموزش و همه نیازهای زندگی از جمله زیرساختها و غیره. بنابراین اینها مردم ما هستند و ما حتی یک لحظه از آنها دور نبوده‌ایم.

نخست وزیر فلسطین در ادامه سخنان خود افزود: سرزمین فلسطین جزء لاینفک است. ما نمی‌توانیم در مورد روز بعد از نوار غزه صحبت کنیم. بدون این‌که در مورد روز بعد برای تمام سرزمینهای فلسطین صحبت کنیم. بنابراین، این راه‌حلهای جزیی نتیجه کمی دارند. اولویتهای ما مشخص است. نیاز به درمان مجروحان است. و رساندن دارو، آب و برق. و به این واقعیت توجه کنید که همه گیریهایی وجود دارد که شروع به گسترش کرده است. از بوی مرگ، بیش از ۱۳۰۰ فلسطینی که اجساد آنها هنوز زیر آوار است. کمک‌رسانی به غزه باید همه را شامل بشود. مناطق نوار غزه، نه فقط جنوب. زیرا این به‌معنای دعوت به آوارگی است. از شمال تا جنوب باید تأمین شود. ما قاطعانه ایجاد هر گونه اردوگاه جدید را رد می‌کنیم. زیرا این به‌معنای تخلیه کل شمال است.

. برای پایان دادن به اشغالگری من شخصاً اولین فلسطینی بودم که برای مذاکرات صلح وارد مادرید شدم در آن زمان. ۱۴۰۰۰۰شهرک نشین در کرانه باختری وجود داشت. امروزه در کرانه باختری ۷۵۵۰۰۰ شهرک نشین وجود دارد. بنابراین راه‌حل باید پایان دادن به اشغالگری باشد... نیازی به افق سیاسی به‌معنای مذاکره نیست، نیاز است جامعه بین‌المللی بگوید زمان پایان این اشغالگری فرا رسیده است و سازمان ملل برنامه‌یی برای پایان دادن به این اشغالگری تدوین کند.

 

در کنفرانس پاریس سامح شکری وزیر خارجهٔ مصر «سکوت بین‌المللی و نقض قانون توسط اسرائیل» را محکوم کرد و گفت: «آنچه دولت اسراییل انجام می‌دهد بسا فراتر از حق دفاع از خود است».

وی مخالفت خود را با هر گونه تلاشی برای جابه‌جایی فلسطینیها از غزه ابراز کرد.

شارل میشل رئیس شورای اروپا در سخنان خود در اجلاس پاریس ضمن محکوم کردن حملات ۷اکتبر حماس و فراخوان به آزادی گروگانها بر لزوم وقفه‌های انسان‌دوستانه و حفاظت از مردم غزه تأکید کرد.

شارل میشل خطاب به نخست‌وزیر دولت فلسطین، گفت: «نخست‌وزیر عزیز... می‌توانید روی اتحادیه اروپا حساب کنید که چشمانش را نبندد و فشارها را متوقف نکند. ما به حمایت از شما ادامه خواهیم داد و از همه تلاش‌ها حمایت خواهیم کرد تا شما بتوانید با ما و دیگران کار کنید تا این‌که به‌واقع یک طرح صلح برای منطقه وجود داشته باشد».

 

اورسولا فون در لاین رئیس کمیسون اروپا نیز وی افزود: «... همان‌طور که باید به وضعیت اضطراری امروز باید پاسخ بدهیم، باید تلاش کنیم تا به فردا فکر کنیم. این‌که چگونه می‌توان مارپیچ فعلی خشونت را شکست و امید را برای اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها دوباره احیا کرد. برای آنها یک دیدگاه سیاسی ضروریست و این دیدگاه راه‌حل دو کشوری است. ما باید به‌شدت روی این موضوع کار کنیم».

 

فیلیپ لازارینی کمیسر کل آژانس ملل متحد برای پناهندگان فلسطینی در سخنان خود گفت که ۹۹تن از کارمندان آن‌روا طی ماه گذشته در غزه جان‌باخته‌اند.

وی تأکید کرد: «قانون انساندوستانهٔ بین‌المللی در غزه به‌اجرا گذاشته نمی‌شود... من هفتهٔ گذشته در غزه بودم و به مدرسه‌یی رفتم که هزاران نفر در آن پناه گرفته بودند... دیدن کودکانی که پیش از این آموزش می‌دیدند و می‌خندیدند ولی امروز به ما التماس می‌کنند که به آنها آب و نان بدهیم، شوکه‌کننده است».

ایزابل دوفورنی رئیس پزشکان بدون مرز در سخنان خود در این کنفرانس گفت: «منطقهٔ امنی در غزه وجود ندارد... ۳۰درصد کسانی که کشته شده‌اند، در جنوب جان‌باخته‌اند؛ یعنی همان جایی که دولت اسراییل گفته بود (غیر نظامیان) در امان خواهند بود».

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/78c67596-58c9-496f-b1ef-8af77a6a260e"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات