728 x 90

وقایع و تحولات منطقه - پیشرفت مذاکرات آتش‌بس در دوحه

جنگ در غزه
جنگ در غزه

رویترز روز ۲۸مرداد نوشت: مقامات فلسطینی می‌گویند که حمله اسراییل دست کم ۱۷ فلسطینی را در مرکز غزه کشته است. مقامات بهداشتی اعلام کردند در حالی که اسراییل دستورات تخلیه جدیدی را صادر کرده است، با اشاره به شلیک موشک‌های حماس در نزدیکی این شهر، دست کم ۱۷ فلسطینی کشته و دهها نفر زخمی شدند.

اسرائیل هم‌چنین اسامی ۲ سرباز را اعلام کرد که رسانه‌های اسراییلی گزارش دادند که بعدازظهر روز شنبه بر اثر انفجار یک بمب کنار جاده‌یی در مرکز نوار غزه و حمله هوایی در کرانه باختری اشغالی کشته شدند.

در یک حمله هوایی اسراییل به کرانه غربی اشغالی دو جنگجوی ارشد حماس که در کشتن این ۲ سرباز دست داشتند کشته شدند.

رویترز ۲۷مرداد نوشت: دفتر نتانیاهو می‌گوید تیم مذاکره‌کننده اسراییل نسبت به توافق گروگانهای غزه ابراز «خوش‌بینی محتاطانه» کردند.

طبق بیانیه روز شنبه دفتر نتانیاهو، تیم مذاکره‌کننده اسراییل خوش‌بینی محتاطانه خود را درباره احتمال پیشبرد توافق در چارچوب ۲۷ مه ابراز کرده است.

دفتر نتانیاهو افزود که امیدوار است فشار شدید آمریکا و میانجیگران بین‌المللی بر حماس، مخالفت آن را با پیشنهاد آمریکا برطرف کند و امکان دستیابی به موفقیت را فراهم کند.

 

بلینکن در حالی که ایالات متحده برای آتش‌بس غزه فشار می‌آورد وارد اسراییل می‌شود

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، قرار است روز یکشنبه ۲۸مرداد به‌عنوان بخشی از تشدید فشار دیپلماتیک واشنگتن برای دستیابی به آتش‌بس در غزه که به جنگ ۱۰ماهه بین اسراییل و حماس پایان می‌دهد، وارد اسراییل شود.

دهمین سفر دیپلمات ارشد آمریکایی به منطقه از زمان آغاز جنگ در اکتبر سال گذشته، چند روز پس از آن انجام می‌شود که ایالات متحده پیشنهادات پل زدنی را ارائه کرد که به عقیده خود و میانجیگران قطر و مصر، شکاف بین طرفهای درگیر را از بین می‌برد.

 

کابینه امنیتی اسراییل با تهدید ترور از سوی ایران و حزب‌الله، روبه‌رو است

بنا بر گزارش سایت خبری وای نت، به‌تاریخ ۲۶مرداد اعضای کابینه امنیتی اسراییل هشداری دریافت کردند مبنی بر این‌که ایران و حزب‌الله ممکن است تلاش کنند تا یک مقام ارشد امنیتی اسراییل را ترور کنند.

بر اساس این گزارش، اهداف احتمالی آنها می‌تواند وزرای اسرائیل، مقامات اطلاعاتی، افسران نظامی کنونی یا پیشین، مقامات ارشد شین بت یا موساد و اعضای پارلمان باشند.

وای نت، گفت: به‌دلیل این تهدید، آژانس جاسوسی شین بت اسراییل در حالت آماده‌باش بالا قرار گرفته است.

 

دیوید لامی وزیر خارجه انگلستان روز ۲۶مرداد در حساب ایکس نوشت: تنها با دیپلماسی می‌توان به چرخه خشونت فعلی در خاورمیانه پایان داد. تنها با دیپلماسی می‌توان به چرخه خشونت فعلی در خاورمیانه پایان داد و صلح پایدار را به ارمغان آورد.

استفان سژورنه، وزیر خارجه فرانسه و من در اولین سفر مشترک وزیران بریتانیا و فرانسه در بیش از ۱۰سال گذشته، با وزیر خارجه اسراییل اسراییل کاتز و مصطفی نخست‌وزیر دولت فلسطین ملاقات کردیم.

 

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا روز جمعه ۲۶مرداد در ارتباط با پیشرفت مذاکرات آتش‌بس در دوحه، بیانیه‌یی صادر کرد. در این بیانیه که توسط کاخ‌سفید منتشر شد از جمله آمده است: . تیم های ما برای ادامه کار فنی در روزهای آینده در زمین خواهند ماند و مقامات ارشد تا قبل از پایان هفته دوباره در قاهره تشکیل جلسه خواهند داد.

 

به گزارش خبرگزاری فرانسه، حماس روز جمعه (۱۶ اوت ۲۰۲۴) گفت این گروه شرایط جدید در طرح آتش‌بس غزه را که ایالات متحده پس از دو روز مذاکره با مذاکره‌کنندگان اسراییلی در قطر ارائه کرده بود، رد کرد.

خبرگزاری فرانسه افزود: در حالی که فشارهای بین‌المللی برای آتش‌بس در بیش از ۱۰ ماه جنگ بین اسراییل و حماس در نوار غزه افزایش یافته است، جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده گفت: ما بیش از هر زمان دیگری به آن نزدیک شده‌ایم. 

اما حماس به‌سرعت مخالفت خود را با آنچه «شرایط جدید» اسراییل در آخرین طرح خواند، اعلام کرد.

 

یک مقام ارشد دولت آمریکا روز جمعه ۲۶مرداد در یک توجیه رسانه‌یی به‌صورت آنلاین، ضمن اشاره به گفتگوی بایدن با رئیس‌جمهور مصر و امیر قطر گفت:

آنها در مورد وضعیت منطقه و کارهایی که اکنون انجام می‌دهیم، صحبت کردند تا اطمینان حاصل شود که نه تنها از هر گونه حمله یا تشدید تنش جلوگیری خواهند کرد، بلکه هم‌چنین به‌وضوح گفتند اگر حمله‌یی رخ دهد، عواقبی خواهد داشت. این عواقب می‌تواند برای منطقه و به‌ویژه برای رژیم ایران بسیار جدی باشد.

این مقام آمریکایی مذاکرات دو روز اخیر در دوحه را سازنده‌ترین روند مذاکرات در چند ماه گذشته توصیف کرد و گفت: ما در برخی موضوعاتی که روی آنها کار می‌کردیم، پیشرفت زیادی داشتیم. هیأت حماس نیز در دوحه حضور دارد و مقامات ارشد قطر و مصر توانستند در طول این دو روز با آنها تعامل داشته باشند.

وی افزود: تمرکز ما این است که در مرحله اول گروگانها را از غزه بیرون بیاوریم. ما بخش قابل توجهی از امکانات نظامی خود را به شیوه‌ای بسیار هماهنگ با شرکا و متحدانمان، از جمله فرانسه، انگلستان و دیگران، جابه‌جا کرده‌ایم تا اطمینان حاصل کنیم که همه چیز را برای هر سناریویی در اختیار داریم. ما هر کاری که لازم است برای دفاع از اسراییل در برابر هر گونه حمله از سوی رژیم ایران انجام خواهیم داد.

 

این مقام آمریکایی با یادآوری موضع‌گیریهای اخیر بایدن گفت: رئیس‌جمهور یک کلمه در مقابل حملات احتمالی رژیم ایران بکار برد و گفت: «حمله نکن، این را جدی می‌گوییم» و ما جدیت حرف او را با آنچه در منطقه مستقر کرده‌ایم نشان داده‌ایم.

مقامات رژیم در تماس با مقامات قطر و دیگر کشورهای منطقه ادعا می‌کنند که می‌خواهند شاهد آتش‌بس در غزه و تنش‌زدایی در منطقه باشند و این هدف آنهاست. خیلی مانده تا ما این را ببینیم.

واقعیت این است که حماس، به‌عنوان یکی از نیابتیهای رژیم ایران، این جنگ را آغاز کرد. اگر رژیم ایران کاری کند که اساساً بهترین فرصت برای آتش‌بس جامع و توافق آزادی گروگانها را از مسیر خارج کند، بسیار مضحک خواهد بود. بنابراین، ما در این زمینه برای همه سناریوهای آماده هستیم.

 

این مقام آمریکایی هم‌چنین گفت: رژیم ایران تلاش کرده است تا حدی به تصمیم خود برای انتقامجویی مشروعیت. بدهد در واقع چنین مشروعیتی برای یک حمله نظامی بزرگ مطلقاً وجود ندارد. هیچ اتفاقی نیفتاده است که چنین عملی را توجیه کند.

اگر چنین شود، ما آماده مقابله و دفاع از اسراییل هستیم، . بنابراین ما هم‌چنین مقامات رژیم ایران را تشویق می‌کنیم که در این مسیر حرکت نکنند، زیرا عواقب آن می‌تواند به‌ویژه برای این رژیم کاملاً فاجعه‌بار باشد.

 

نیویورک تایمز ۲۶مرداد در گزارش مشروحی از مذاکرات آتش‌بس در دوحه نوشت: این گفتگوها روز جمعه بدون دستیابی به موفقیت فوری به پایان رسید، اما آمریکا، مصر و قطر گفتند مذاکرات هفته آینده ادامه خواهد یافت.

نیویورک تایمز می‌افزاید: طرح جدید سه مرحله‌ای آمریکا در گفتگوهای دور جدید در اولین مرحله با آزادی گروگانهای باقیمانده در غزه در ازای اسرای فلسطینی که در بازداشت اسراییل هستند آغاز می‌شود و در نهایت منجر به توقف دائمی خصومت ها و بازسازی غزه می‌انجامد.

از سوی دیگر رهبران حماس که مستقیماً در این مذاکرات حضور ندارند، اسراییل را به چانه‌زنی توأم با سوء نیت متهم می‌کنند. قاضی حمد، یکی از اعضای دفتر سیاسی این گروه در یک مصاحبه تلویزیونی گفت: «هیچ یک از موارد اختلاف"در دوحه حل نشده است. اسراییل یا شروط جدیدی را اضافه کرده، یا خواستار عبارات جدید یا مسائل پیچیده شده است. هیچ پیشرفتی وجود نداشت."

 

وزارت دفاع آمریکا ۲۶مرداد طی بیانیه‌یی از گفتگوی وزرای دفاع آمریکا و اسراییل خبر داد و اعلام کرد طرفین درباره بی‌ثباتی منطقه‌یی و افزایش خطر تشدید تنش از سوی رژیم ایران، حزب‌الله لبنان و گروه‌های تروریستی مورد حمایت آن در سراسر خاورمیانه بحث کردند. لوید آستین به همتای اسراییلی خود اطلاع داد آمریکا هم‌چنان به نظارت بر تمهیدات حمله از سوی رژیم ایران و نبابتیهای آن ادامه می‌دهد و کاملاً آماده است تا در سراسر منطقه از اسراییل دفاع کند و هم‌چنین از پرسنل و تأسیسات آمریکایی حفاظت کند.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/2f9bdcfe-4356-432c-a629-c73a89767ce2"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات