728 x 90

وزیر کشور لبنان: حزب‌الله مجری سیاستهای رژیم ایران

نهاد المشنوق وزیر کشور لبنان
نهاد المشنوق وزیر کشور لبنان

نهاد المشنوق وزیر کشور لبنان گفت: «با توجه به تحولات بین‌المللی دیگر جایز نیست حزب‌الله به‌عنوان مجری سیاستهای ایران در منطقه نقش آفرینی کند. وی در عین‌حال صدور قطعنامه بین‌المللی علیه حزب‌الله را دور از ذهن خواند.»

المنشوق که با الشرق‌الأوسط گفتگو می‌کرد افزود: «سیاست رژیم ایران، هیچ گاه در راستای برقراری ثبات در کشورها نبوده بلکه حکومت ایران همواره بخشی از مشکلات یا مشکل آفرین بوده است. حزب‌الله هم از این رویکرد پیروی می‌کند، البته به جز در لبنان که برای این گروه یک پایگاه لجستیکی به‌شمار می‌رود. حزب‌الله حاضر نیست این پایگاه را نابود کند».

 

همکاری عربستان سعودی و دولت رسمی لبنان

وی گفت: «دیدگاه سعودی درباره دخالتهای ایران و فعالیتهای «حزب‌الله» به‌ویژه در کشورهای عربی تغییر نکرده است اما سعودی اکنون از ابزار متفاوتی برای رویارویی استفاده می‌کند. همکاری دولت سعودی با مقامهای رسمی لبنان هم‌چنان ادامه دارد. سعودی در عرصه حضور دارد و نقش طبیعی خود را از طریق توافقها و قراردادهای منطقی در راستای تأمین منافع دو کشور چه در بخش اقتصادی و یا تجاری ایفا می‌کند».

المنشوق در جای دیگری درباره سفرش به عربستان سعودی گفت توازن در منطقه در پرتو افزایش دخالت رژیم ایران تنها با ائتلاف کامل بین سعودی و مصر برقرار می‌شود. هر کدام از دو کشور از ویژگیهای خاص و نقاط مشترک فراوانی برخوردارند.

 

دخالتهای مخرب حزب‌الله

وزیر کشور لبنان در پاسخ به این سؤال که وزارت‌خارجه یمن در نامه به حکومت لبنان از دخالتهای «حزب‌الله» در یمن شکایت کرده است. آیا این شکایت به‌نظر شما درست است؟ گفت:

دولت یمن پیشتر اطلاعاتی درباره شهروندان لبنانی در یمن منتشر کرد. این افراد به عناوین گوناگونی مثل مستشار یا شبه‌نظامی یا متخصص مونتاژ و تولید موشک در یمن فعالیت می‌کنند.

به نظر م، موضع‌گیری یمن طبیعی است چرا که اصلاً درست نیست که به‌دنبال تحولات بین‌المللی، حزب‌الله مجری سیاستهای ایران در منطقه باشد و قطعنامه بین‌المللی علیه این گروه صادر نشود. چرا «حزب‌الله» مثلاً در نیجریه حضور دارد؟ چرا این گروه در نیجریه به آموزش نیرو و ساخت انبار مهمات مشغول است؟ ۱۰هزار یونیفرم نظامی که توسط دولت کویت مصادره شد با چه هدفی به کار رفته است؟ آیا می‌خواهند با آنها به برقراری ثبات کمک کنند؟ حالا وضع به جایی رسیده که همه مردم به تداوم این سیاست اعتراض دارند. موضع حکومت یمن بیانگر این است که حزب‌الله در حال تنش آفرینی در روابط بین لبنان و کشورهای عربی است و اصلاً برای عربها دردسرساز شده است.

 

رژیم ایران در لبنان تنش آفرینی می‌کند

المنشوق در پاسخ سؤال دیگری که آیا این‌که ایران برای انتقام از فشارهای گسترده بین‌المللی علیه خود مثلاً در جایی مثل لبنان تنش آفرینی کند مایه نگرانی‌تان نیست؟ گفت، حالا فرض را بر این بگذاریم که چنین چیزی اتفاق افتاد. خب، بعدش چه می‌شود. نخستین اقدام نظامی ایران به‌مثابه آخرین اقدام است چرا که با این کار همه هوادارانش در منطقه و همه به‌اصطلاح «متحدانش» را از دست می‌دهد. ایرانیها به‌خوبی معادله بین‌المللی را درک کرده‌اند.

آنها در صورت لزوم هم «کنار می‌کشند» چرا که چاره دیگری ندارند. از سال ۲۰۰۶تا کنون یک گلوله از مرزهای لبنان شلیک نشده و این همان عمل به قطعنامه‌های بین‌المللی است. اصلاً آنها می‌دانند که این مسأله در محدوده قدرت و توان حزب‌الله و ایران نمی‌گنجد.

مثلاً در مورد مسأله حزب‌الله باید گفت که نمی‌توان این مشکل را بدون توافق منطقه‌ای و محلی حل کرد. مقصود در اینجا از بین بردن جنبه نظامی حزب‌الله است. مشکل تنها حضور نظامی و افزایش نفوذ نظامی و دخالتهای نظامی حزب‌الله در سوریه و یمن و جبهه‌های درگیری و ناآرامی است. رویکرد رژیم ایران در کشورهای دیگر هیچ گاه در راستای برقراری ثبات و امنیت نبوده است.

 

بیشتر بخوانید:

شبه‌نظامیان حزب‌الله لبنان در یمن

به گزارش تلویزیون العربیه یکی از شبه‌نظامیان حوثی که به‌دست نیروهای ارتش ملی یمن به اسارت در آمده است اعتراف کرد که عناصری از شبه‌نظامیان حزب‌الله لبنانی در یمن وجود دارند که به افراد تازه وارد آنها آموزشهای نظامی می‌دهند.

حزب‌الله لبنان بازوی نظامی سپاه پاسداران

شبه‌نظامیان حزب‌الله که سالهاست ادعای جنگ با اسراییل می‌کنند می‌خواهند در منطقه خاورمیانه نقش جدیدی را بازی کنند. این نقش بعد از بهار عرب برجسته‌تر شده است

تلویزیون العربیه ۱۹شهریور ۹۶:
به‌دنبال بحرانهای سیاسی و امنیتی در منطقه و در صدر آنها گسترش تروریسم و بنیادگرایی شبه‌نظامیان حزب‌الله به‌عنوان بازوی نظامی سپاه پاسداران تلاش می‌کنند عملیاتشان را گسترش دهند و با بکارگیری صدها نفر از عناصرشان در صحنه نظامی سوریه حضور داشته باشند.

این شبه‌نظامیان از زمان تأسیس در سال ۱۹۸۲ از رژیم ایران میلیاردها دلار گرفته‌اند. طرفهای دیپلماتیک این مبلغ را به دو میلیارد دلار در هر ماه ارزیابی کرده‌اند.

سازمان ملل نیز گفته است رژیم ایران در بودجه‌اش ۳۵میلیارد دلار را هر سال برای این شبه‌نظامیان در نظر می‌گیرد تا فقط در جنگ سوریه مصرف شود. شبه‌نظامیان حزب‌الله هم انکار نمی‌کنند که از این رژیم پول دریافت می‌کنند.

حسن نصرالله گفته است: بودجه حزب‌الله و مخارج آن توسط رژیم ایران تأمین می‌شود».

رژیم ایران به حزب‌الله تسلیحات گوناگون از جمله موشکهای بالستیکی می‌دهد. اغلب پولهایی که این گروه دریافت می‌کند از دفتر خامنه‌ای تأمین می‌شود. این پولها به سوریه می‌رود و با آن آموزش و عملیات نظامی و تروریستی و کشتار مردم سوریه، آواره کردن و شکنجه و اعدام آنها تأمین مالی می‌شود.

در کنار این اعمال، با پولهای دفتر خامنه‌ای کودکان نیز سربازگیری می‌شوند و مواد مخدر کشت می‌شود.

روزنامه االشرق‌الأوسط می‌نویسد بودجه حزب‌الله نامحدود است چرا که این گروه بخشی از سپاه پاسداران رژیم ایران است.

دبیرکل سازمان ملل خواستار خلع‌سلاح حزب‌الله شد

شبکه مالی و پولشویی حزب‌الله لبنان

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/7ff30bea-a084-49b6-9998-523968d37ec9"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات