728 x 90

وزیر خارجه کانادا: مقامات غیرنظامی و نظامی رژیم ایران مسئول سرنگونی PS۷۵۲

مارک گارنو وزیر خارجه کانادا
مارک گارنو وزیر خارجه کانادا

مارک گارنو وزیر خارجه کانادا درباره گزارش این کشور درباره سرنگونی هواپیمای مسافربری اوکراینی توسط سپاه پاسداران روز۳تیر در توئیتی نوشت: کانادا گزارشی منتشر کرد که تأیید می‌کند، مقامات غیرنظامی و نظامی رژیم ایران با تصمیمات، اقدامات و خطاهای خود مسئول سرنگونی PS۷۵۲ هستند. ما جبران خسارت برای آسیب‌هایی که رژیم ایران به قربانیان و خانواده‌های آنها وارد کرده است را دنبال خواهیم کرد.

 

در گزارش تحقیقی دولت کانادا آمده است مسئولیت کامل سقوط هواپیمای اوکراینی با ایران است.

انجمن خانواده‌های جانباختگان پرواز پی اس ۷۵۲ در بیانیه ای از انتشار گزارش تیم تحقیقات کانادا استقبال کرده است اما به دلیل عدم دسترسی کارشناسان به شاهدان و اسناد در ایران آن را ناکافی می داند.

پرواز شماره پی اس ۷۵۲ خطوط بین المللی اوکراین در روز ۸ ژانویه ۲۰۲۰ بعد از برخاستن از فرودگاه "امام خمینی" در تهران در اثر اصابت دو موشک ساقط شد. کلیه ۱۷۶ سرنشین آن کشته شدند. حدود ۱۳۸ نفر از سرنشینان هواپیما به کانادا مرتبط بودند. همچنین شهروندان اوکراین، بریتانیا، افغانستان و سوئد در آن کشته شدند.

دولت کانادا در این گزارش می گوید که هرچند اپراتور یک واحد ضدهوایی "احتمالا به تنهایی تصمیم به پرتاب موشک ها گرفته بود"، اما تحقیقات هشت ماهه پزشکی قانونی نتیجه گیری می کند که اگر به خاطر "بی لیاقتی، بی مبالاتی، و بی ملاحظگی عمدی مقام های ایرانی برای جان انسان ها" نبود این اتفاق نمی افتاد.

مارک گارنو وزیر خارجه کانادا گفت: "ایران به هیچ وجه مبری نمی شود. ایران مسئولیت کامل آنچه اتفاق افتاده را به عهده دارد."

این گزارش دریافت که هرچند سامانه های ضدهوایی ایران در حال آماده باش کامل بودند، مقام ها آسمان را به روی پروازها نبستند و خطوط هوایی که پرواز داشتند را مطلع نکردند."

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/0041fd22-af6c-489c-ba0c-f2ca38ed4731"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات