728 x 90

وزیر خارجه انگلستان بر تلاش بی‌وقفه برای پاسخگو کردن رژیم ایران تأکید کرد

جیمز کلورلی، وزیر امور خارجه بریتانیا
جیمز کلورلی، وزیر امور خارجه بریتانیا

جیمز کلورلی، وزیر امور خارجه انگلستان دوشنبه ۲۶دی در رابطه با اعدام علیرضا اکبری تبعه بریتانیایی-ایرانی در ایران در مجلس عوام پارلمان بریتانیا حاضر شده بود به صراحت اعلام کرد که بریتانیا برای اقدامات بیشتر علیه ایران آماده است.

او به‌رسم وزارت‌خارجه انگلستان از هر گونه گمانه‌زنی درباره تحریم‌های آتی علیه رژیم ایران خودداری کرد اما تحریم‌ها و اقدامات بیشتر علیه ایران را رد نکرد.

کلورلی، در این نشست اعلام کرد که علیرضا اکبری، مشاور پیشین وزارت دفاع ایران، توسط رژیم جمهوری اسلامی سه سال پیش با «فریب» به تهران کشانده و سپس شکنجه و اعدام شد.

کلورلی هم‌چنین گفت که اعدام اکبری اقدامی «فجیع» و «بزدلانه» از سوی رژیم ایران است و انگلستان «همراه با هم‌پیمانان خود اتخاذ اقدامات بیشتری را برای مقابله با ایران» بررسی می‌کند.

وزیر خارجه انگلستان که در روزهای آتی قرار است به کانادا و آمریکا سفر کند، هم‌چنین گفت که این موضوع را با همتایان کانادایی و آمریکایی خود مطرح خواهد کرد تا بتوانند در زمینه جلوگیری از استفاده ایران از مجازات اعدام برای سرکوب مخالفان و معترضان، اقدامات مشترکی انجام دهند.

او هم‌چنین با اشاره به سرکوب معترضان در ایران و تهدید روزنامه‌نگاران و مخالفان رژیم ایران در انگلستان، به نمایندگان مجلس عوام این اطمینان را داد که دولت انگلستان حفاظت از جان روزنامه‌نگاران و شهروندان ایرانی‌تبار را وظیفه خود می‌داند و تا رژیم ایران را بابت «وحشی‌گری که علیه مردم خود اعمال می‌کند، پاسخگو نکند، آرام» نخواهد گرفت.

کلورلی هم‌چنین تأکید کرد که این کشور به همکاری نزدیک خود با شرکای بین‌المللی‌اش برای جلوگیری از دستیابی ایران به تسلیحات هسته‌یی ادامه خواهد داد.

ضرورت تغییر بنیادین در رفتار رژیم ایران

جیمز کلورلی در نشست دوشنبه در مجلس عوام بریتانیا ضمن تأکید بر این‌که تحریم‌ها علیه رژیم تهران در واکنش به رفتار آن اعمال می‌شود، گفت: «از ایران می‌شنویم که باید تحریم‌ها را برداریم ولی ما به آنها یادآوری می‌کنیم که این تحریم‌ها به‌خاطر رفتارشان در نقض حقوق‌بشر و وحشی‌گری علیه مردم خود، حمایت آنها از گروه‌های شبه‌نظامی در منطقه و تلاش‌های‌شان برای به‌دست آوردن سلاح هسته‌یی است».

او هم‌چنین با تأکید بر این‌که کشورهای جهان و دولتهای غربی در «همبستگی عمیقی» با یکدیگر در پی جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌یی هستند، نیز گفت: «مذاکرات برای احیای برجام پیشرفتی نداشته و توپ در زمین ایرانی‌ها است. اگر آنها می‌خواهند تحریم‌ها برداشته شود، رژیم باید در رفتارهای خود تغییرات بنیادین انجام دهد».

علیرضا اکبری، شهروند دوتابعیتی ایرانی-بریتانیایی، مشاور علی شمخانی وزیر دفاع پیشین ایران و از نزدیکان علی لاریجانی بود که هفته پیش در تهران اعدام شد.

مقامات جمهوری اسلامی، اتهام اکبری را «جاسوسی» برای بریتانیا اعلام کردند. در فیلم اعترافات اجباری او که بعد از اعدامش توسط خبرگزاریهای ایرانی منتشر شده اکبری به‌عنوان افشاگر نقش کلیدی محسن فخری‌زاده در پرونده هسته‌یی ایران که به کشته شدن این فرمانده ارشد سپاه انجامیده، معرفی شده است.(العربیه ۲۶دی)

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/38008482-3935-4a2a-bd01-e394b9091d19"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات