728 x 90

واکنش‌های جهانی نسبت به تظاهرات سراسری در ایران

اعتراضات سراسری در ایران
اعتراضات سراسری در ایران

در یازدهمین روز از تظاهرات ضددولتی در ایران که به‌دنبال قتل مهسا امینی که هم‌چنان ادامه دارد و سر بازایستادن ندارد روز دوشنبه ۴مهرماه واکنش‌ها و تحلیل‌های جهانی را باعث شده است.

 

خبرگزاری فرانسه: درگیری پلیس با معترضان ایرانی در لندن و پاریس

پلیس روز یکشنبه با تظاهر کنندگانی که سعی در رسیدن به سفارتخانه‌های ایران در لندن و پاریس داشتند، درگیر شد. خبرنگاران خبرگزاری فرانسه و شاهدان عینی گفتند که پلیس فرانسه از گاز اشک‌آور و تاکتیکهای ضدشورش برای جلوگیری از راهپیمایی صدها نفر از مردم معترض در پایتخت به سمت نمایندگی دیپلماتیک تهران استفاده کرد. در لندن، پلیس اعلام کرد که در حالی که تظاهر کنندگان سعی داشتند از موانع محافظت از سفارت ایران در بریتانیا عبور کنند، ۱۲نفر را دستگیر و پنج افسر &#۳۹;به‌شدت مجروح شدند.

 

خبرگزاری بلومبرگ:

با تشدید ناآرامی‌ها، شمار کشته‌شدگان اعتراضات ایران به ۴۱نفر افزایش یافت. اعتراضات علیه حکومت ایران طی هفته گذشته در دهها شهر و شهرستان در سراسر کشور به‌وقوع پیوسته است که با مرگ یک زن جوان که به اتهام نقض قوانین پوشش اسلامی این کشور دستگیر شده بود، آغاز شد. دست کم ۴۱نفر کشته و صدها نفر دیگر دستگیر شده‌اند. گزارش خبرنگار پاره کردن عکسهای خامنه‌ای و خمینی در تظاهرات. این تظاهرات شامل تمامی اقشار جامعه از همه طبقات جامعه است.

 

فاکس نیوز مصاحبه با الی کوهانیم مقام سابق وزارت‌خارجه آمریکا: ما شاهد تظاهرات در بیش از ۸۰شهر ایران هستیم ما شاهدیم میلیون‌ها ایرانی در سراسر ایران به خیابان‌ها آمده‌اند زنان در خط مقدم این انقلاب قرار دارند. درست‌ترین کار برای رئیس‌جمهور آمریکا این است که توافق اتمی با ایران را کنار بگذارد و این رژیم را تقویت و مستحکم نکند در حالی که او قصد دارد چنین کاری با این رژیم انجام دهد و ما باید جامعه جهانی را در حمایت از مردم ایران بسیج کنیم و تحریم‌های رژیم را لغو نکنیم رژیم اکنون بسیار آسیب‌پذیر و در آستانه سقوط است و آمریکا باید که در سمت درست تاریخ قرار گیرد و همراه با مردم ایران باشد... .

 

خبرگزاری آسوشیتدپرس:

تحلیل: اعتراضات اخیر ایران احتمالاً آخرین آن برای تهران نخواهد بود به قلم جان گمبرل

بانگاهی اجمالی از ویدئوهایی که در آنلاین امکان پخش پیدا کرده است، نشان می‌دهد به‌دنبال تظاهرات بر سر مرگ دختر ۲۲ساله حین بازداشت گشت ارشاد، ایران به تشنج کشیده است. اما این جرقه‌ها نشان می‌دهد که خشم عمومی در سراسر کشور که زمانی فقط در حال جوشیدن بود، اکنون به غلیان آمده است.

تظاهرات پیرامون مرگ مهسا امینی - و سرکوب دولت برای خفه کردن آنها - نشان‌دهنده آخرین چرخه ناآرامی است که گریبانگیر ایران از زمان انقلاب ۱۹۷۹ ببعد شده است... . اعتراضات به‌قتل امینی دست کم در ۴۶شهر، شهر و روستای ایران گسترش یافته است. تلویزیون دولتی گفته است که از زمان آغاز اعتراضات در ۱۷سپتامبر حداقل ۴۱معترض و پلیس کشته شده‌اند... . بیش از ۱۲۰۰ تظاهر کننده دستگیر شده است... .

این صحنه‌ها مشابه صحنه‌هایی است که در سال۲۰۱۹ پس از حذف یارانه‌های سوخت توسط دولت رخ داد...

به نظر می‌رسد بدون هیچ راه‌حل دیگری، اعتراضات گسترده مردم ایران ادامه پیدا کند.

 

توئیت جیمی پانیتا عضو کمیته بهداشت و مالیات مجلس نمایندگان آمریکا: ما باید در کنار همه زنانی که در خیابانهای ایران به خشونت و ظلم اعتراض می‌کنند بایستیم. مبارزه برای حقوق و آزادیهای برابر هرگز نباید پایان یابد.

توئیت لیندا توماس گرینفیلد سفیر آمریکا در سازمان ملل

خطاب به زنانی که در ایران برای آزادیهای اساسی می‌ایستند: ما با شما اعلام همبستگی می‌کنیم.

شجاعت شما الهام‌بخش مردم در سراسر جهان است.

 

واشنگتن پست: تظاهراتها در ایران ادامه دارد همزمان رئیس‌جمهور ایران تهدید به پاسخ «قاطعانه» می‌کند- بقلم کریم فهیم و بابک دهقان پبشه- گروه‌های مانیتور کننده گفتند ظهور فیلم‌هایی از تظاهرات‌های بزرگ نشان می‌دهد به‌رغم تشدید محدودیت‌های اینترنتی و سرکوب گسترده نیروهای امنیتی تظاهراتها در تهران و سایر شهرهای ایران روز یکشنبه برای دهمین روز ادامه یافت...

تظاهرات‌ها به تمام ۳۱استان ایران سرایت کرده است. این تظاهراتها از زمان تظاهرات سراسری سه سال پیش که با واکنش مرگبار امنیتی مواجه شد و صدها نفر را کشتند، بزرگترین تظاهراتها می‌باشند...

کمیته حفاظت از خبرنگاران Committee to Protect Journalists [مستقر در آمریکا] گفت که تا روز یکشنبه، حداقل ۱۸ روزنامه‌نگار در جریان ناآرامی‌ها دستگیر شده‌اند، از جمله تعدادی از آنها که در جریان

یورشهای اولیه صبح به خانه‌هایشان بازداشت شده‌اند... . حدیثه نجفی، یک زن ایرانی در هفته گذشته در ویدئویی دیده می‌شود که در حال بستن موهای بلوند و بدون روسری خود شکل دم اسبی در جلوی تظاهراتی در کرج، شمال غرب تهران، است. فعالان حقوق‌بشر گفتند که او روز چهارشنبه توسط نیروهای امنیتی به ضرب گلوله کشته شد.

 

وال استریت ژورنال: تظاهرات ضددولتی در ایران، با برگزاری تظاهرات‌های جدید در بسیاری از شهرها قدرت بیشتری کسب کرده است و نشانگر افزایش ناآرامی‌ها می‌باشد، تظاهراتها یکی از بزرگترین چالشهایی است که حاکمان محافظه‌کار اسلامی کشور در سال‌های اخیر با آن مواجه بوده‌اند.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/4d4d3043-cb3a-46a2-817d-66d3b62cf5b9"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات