728 x 90

واکنش‌های بین‌المللی نسبت به ترور سر دیوید ایمس

سر دیوید ایمس نماینده پارلمان انگلستان و رئیس مشترک کمیته بریتانیایی برای آزادی ایران
سر دیوید ایمس نماینده پارلمان انگلستان و رئیس مشترک کمیته بریتانیایی برای آزادی ایران

ترور سر دیویس ایمس نماینده مجلس عوام انگلستان و رئیس مشترک کمیته بریتانیایی برای آزادی ایران، با واکنش گسترده مقامات و رسانه‌های بین‌المللی روبرو شد. از جمله این واکنشها در زیر آمده است:

لیز تروس وزیر خارجه انگلستان: از شنیدن خبر وحشتناک درگذشت سر دیوید ایمس بسیار شوکه شده است. او مردی دوست داشتنی و نماینده عالی مجلس بود. دعای من همراه خانواده و دوستانش است.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا: ایالات متحده عمیق‌ترین تسلیتهای خود را به خانواده، دوستان و همکاران سر دیوید ایمس ارسال می‌کند. وی یک یک خدمتگزار مردم و قانونگذار متعهد بود. حمله به مقامات منتخب حمله به دموکراسی است.

آلمیدا سفیر اتحادیه اروپا در انگلستان: از شنیدن خبر درگذشت سر دیوید ایمس نماینده مجلس در پی یک حمله وحشتناک بسیار شوکه شده‌ام. تسلیت صمیمانه ما حضور خانواده و عزیزانش است.

تونی بلر نخست وزیر اسبق انگلستان: من همواره او را یک همکار محترم، شایسته و کاملاً دوست داشتنی می‌دانم که مورد احترام همه نمایندگان مجلس بود. امروز یک روز وحشتناک و غم‌انگیز برای دموکراسی ما است.

گوردون براون نخست‌وزیر سابق انگلستان: از شنیدن خبر مرگ سر دیوید ایمس ناراحت و شوکه شده‌ام. به خانواده و دوستان او تسلیت می‌گویم.

دیوید کامرون نخست‌وزیر سابق انگلستان: دیوید ایمس مردی مهربان و کاملاً شایسته بود. او متعهدترین نماینده‌ای بود که امیدوار بودید با او ملاقات کنید. کلمات قادر به توصیف فاجعه هولناکی که امروز اتفاق افتاده نیست.

ترزا می، نخست‌وزیر سابق انگلستان: ایمس مردی شایسته و پارلمانتری محترم بود. او هنگام انجام وظایف عمومی خود در جامعه کشته شد. امروز یک روز اسف‌انگیز برای دموکراسی است.

دومینیک راب، معاون نخست‌وزیر انگلستان: بسیار ناراحت هستیم که سر دیوید ایمس را از دست دادیم. او یک سیاستمدار بزرگ و یک مبارز قدرتمند با قلبی بزرگ، و سخاوت فوق‌العاده روح - از جمله نسبت به مخالفان خود بود.

وزیر بهداشت انگستان ساجد جاوید با تسلیت به‌خاطر درگذشت دیوید ایمس گفت: که او مردی بزرگ، دوستی بزرگ و نماینده‌ای بزرگ بود و در زمانی کشته شد که مشغول وظایف دمکراتیکش بود...

پرنس ویلیام و کیت همسر وی گفتند: ما از قتل سر دیوید ایمس شوکه و ناراحت هستیم. او ۴۰سال از عمر خود را وقف خدمت به جامعه کرد. ما برای خانواده، دوستان و همکاران وی دعا می‌کنیم.

پارلمان انگلستان اعلام کرد: روز دوشنبه پارلمان جلسه ویژه‌یی در مورد حادثه کشته شدن دیوید ایمس خواهد داشت.

مارک ویلیامز عضو پیشین پارلمان انگلستان در پیام تسلیت خود گفت: «من مفتخرم که در ۱۵سال گذشته با چنین مرد عالی مقامی در مورد آزادی مردم ایران تلاش و کار [مشترک] کردیم. عمیق‌ترین تسلیتها برای خانواده گرامی او»

پنی موردانت، نماینده مجلس انگلستان ضمن تسلیت، به اقدامات انسان دوستان دیوید ایمس از جمله کمک وی به ۲۰۰کودک دارای عقب افتادگی ذهنی، اشاره کرد.

استفان دوجاریچ، سخنگوی دبیرکل ملل متحد در مورد قتل سر دیوید ایمس گفت: ما طبعاً از شنیدن این قتل شدیداً ناراحت شده‌ایم. و تسلیتهای خودمان را به خانواده، دوستان، دولت و مردم انگلستان ابراز می‌کنیم. آنچه روشن است، این است که قانونگذاران باید بتوانند کارشان را عاری از نگرانی حمله یا قتل یا هر اقدام خشونت‌آمیز دیگر انجام دهند. این موضوع محوری یک دمکراسی است.

مونیکا گریلی، سخنگوی رئیس مجمع عمومی از جانب عبدالله شهید، رئیس مجمع عمومی ملل متحد گفت: از شنیدن خبر درگذشت نابهنگام دوستم سر دیوید ایمس عمیقاً شوکه و ناراحت شده‌ام. مونیکا گریلی افزود: آقای شهید این حمله بزدلانه را محکوم کرد و گفت آقای ایمس نه فقط یک دوست عزیز بلکه یک رهبر عالی، یک سیاستمدار توانمند و یک مدافع عالی چند جانبه‌گرایی بود. آقای شهید عمیق‌ترین تسلیتهایش را تقدیم خانواده ایمس و همه دوستان وی که در مورد درگذشت وی سوگوارند، می‌کند.

جوزپ بورل رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز گفت: از شنیدن قتل وحشتناک سر دیوید ایمس در شوک و ناراحتی فرو رفته‌ام. ما به خانواده، دوستان و همکاران او تسلیت می‌گوییم.

مجلهٔ تایم ۲۳مهر: «سر دیوید ایمس با حضور هیأت انگلستان بر روی سن در کنفرانس در حمایت از دموکراسی در ایران در ۳۰ژوئن ۲۰۱۸ در پاریس، سخنرانی کرد. سخنرانان حمایت خود را از قیامهای مردم ایران و آلترناتیو دمکراتیک شورای ملی مقاومت اعلام کردند و به‌جامعهٔ جهانی فراخوان دادند که یک سیاست قاطع علیه رژیم آخوندها اتخاذ کند و در کنار مردم به‌پاخاسته ایران بایستد».

تلویزیون فاکس نیوز نیز در گزارش خود از قتل سر دیوید ایمس، آن را یک واقعه را غم‌انگیز و ناراحت‌کننده توصیف کرد.

 

ادای احترام نخست وزیر  انگلستان،  مقامات دولتی و پارلمان این کشور به سر دیوید ایمس

صبح  شنبه ۲۴مهر بوریس جانسون نخست وزیر انگلستان در محل ترور سر دیوید ایمس نماینده برجسته پارلمان انگلستان و رئیس مشترک کمیته پارلمانی بریتانیایی برای آزادی ایران در شهر لی آن سی، حضور یافت و با نثار دسته گل، از این  نماینده مدافع آزادی قدردانی کرد.

شماری از مقامات دولت انگلستان از جمله وزیر کشور و رئیس و سخنگوی پارلمان انگلستان نیز حضور داشتند و با نثار دسته های گل به دیوید ایمس ادای احترام کردند (خبرگزاری رویترز ۲۴مهر۱۴۰۰)

 

در پی کشته شدن سر دیوید ایمس، پرچمهای انگلستان بر روی ساختمان کاخ نخست‌وزیری و مجلس انگلستان به‌حالت نیمه افراشته درآمد.

 

 

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/cccacab0-6e4e-4872-9075-6a0109e0089d"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات