728 x 90

واشنگتن پست: ضربه بزرگ به استراتژی نیابتی رژیم ایران

شبه‌نظامیان مزدور رژیم ایران
شبه‌نظامیان مزدور رژیم ایران

واشنگتن پست در گزارشی دوشنبه ۸آبان از نقش رژیم آخوندی در بحران منطقه نوشت: بسیاری اکنون خواستار حسابرسی از رژیم ایران به‌دلیل حمایتش از تروریسم هستند.
اگر اسراییل در این جنگ موفق شود، ضربه بزرگی به استراتژی نیابتی ایران خواهد بود.

ماکس بوت در گزارش خود نوشت: به‌گفته وزارت امور خارجه، ایران سالانه ۱۰۰میلیون دلار کمک مالی به گروه‌های تروریستی در فلسطین همراه با آموزش تاکتیکهای نظامی ارائه می‌دهد. بسیاری اکنون خواستار حسابرسی از ایران به‌دلیل حمایتش از تروریسم هستند. اما در حالی که به‌راحتی می‌توان از ما خواست که از «مماشات» با ایران دست برداریم، گفتن این‌که باید چه کار کنیم، بسیار سخت‌تر است. همان‌طور که آرون دیوید میلر، دیپلمات کهنه‌کار آمریکایی به من گفت: ما با ایران مشکل راهبردی داریم و راه‌حل استراتژیک نداریم. 

در ادامه گزارش آمده است: ما اخیراً چهلمین سالگرد حملات انتحاری ۲۳ اکتبر ۱۹۸۳ توسط حزب‌الله علیه پادگانهای تفنگداران دریایی ایالات متحده و فرانسه در بیروت را گرامی داشتیم. این بمب‌گذاریها باعث کشته شدن ۲۴۱پرسنل ارتش آمریکا و ۵۸سرباز فرانسوی شد. ایران به‌تازگی مسئولیت خود را پذیرفته است، اما جامعه اطلاعاتی ایالات متحده در زمان دخالت ایران شواهدی در دست داشت. با این حال، ایالات متحده هرگز به‌طور مؤثر تلافی نکرد. در عوض، دولت ریگان با تهران گروگانها را ما به ازای سلاح معامله کرد. این امر الگویی را ایجاد کرد که تا امروز از ایران که از تروریسم حمایت می‌کند و ایالات متحده و متحدانش نتوانسته‌اند هیچ‌گونه اقدام متقابل مؤثری را کشف کنند، دنبال می‌شود. این در مورد هر دو رئیس‌جمهور دموکرات و جمهوری خواه صادق بود از جمله برخی از تندروترینها.
در دوران ترامپ و بایدن، نیروهای نیابتی تحت حمایت رژیم ایران به‌طور منظم با راکت، خمپاره و هواپیماهای بدون سرنشین به پایگاه‌های ایالات متحده در عراق و سوریه حمله کرده‌اند. پاسخ ایالات متحده معمولاً حملات هوایی با هدف محدود به شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران در سوریه بوده است. جدیدترین حمله از این نوع در روز پنجشنبه صورت گرفت. این یک واکنش نسبتاً امن است که خطر تشدید تنش را تهدید نمی‌کند. اما هم‌چنین ایران را از فعالیت‌های جنایتکارانه و بدخواهانه‌اش منصرف نمی‌کند.
چرا آمریکا به‌سادگی ایران را بمباران نمی‌کند؟ زیرا، همان‌طور که یک افسر ارشد سابق اطلاعاتی ایالات متحده به من توضیح داد، به این دلیل است که پیامدهای ثانویه‌ای وجود دارد که هیچ‌کس نمی‌خواهد. و ممکن است نتوان به‌طور کامل پیش‌بینی کرد». مهمترین این پیامدها این است که سپاه پاسداران و نیروهای وابسته به آن به‌ویژه حوثی‌های یمن می‌توانند از مین، موشک، پهپاد و قایق‌های مملو از مواد منفجره برای بستن تنگه باب‌المندب و تنگه هرمز استفاده کنند.
هیچ یک از این رویکردها در متوقف کردن استراتژی شیطانی هوشمندانه نیابتی ایران موفق نبوده است، اما من جایگزین بهتری در افق نمی‌بینم.

ما می‌توانیم امیدوار باشیم که مردم ایران آخوندها را سرنگون کنند و می‌توانیم آنها را تشویق کنیم، اما هیچ نشانه‌ای وجود ندارد که دولت ایالات متحده قدرتی برای تسریع در سقوط رژیم ظالمی دارد که در طول سال‌ها در برابر بسیاری از اعتراضات مردمی مقاومت کرده است.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/d4cfe70c-946b-4545-a7e3-8925ade808c9"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات