728 x 90

واشنگتن پست: شکستهای پی‌درپی برای رژیم ایران

حملات اسراییل به ضاحیه جنوبی بیروت
حملات اسراییل به ضاحیه جنوبی بیروت

واشنگتن پست، روز ۱۴مهر نوشت: تحلیلگران نگرانند که رژیم ایران در مواجهه با شکست‌های نظامی اخیر، به سمت دستیابی به سلاح هسته‌یی حرکت کند. مقامات و کارشناسان نظامی معتقدند که این شکستها ممکن است تهران را به ساخت بمب هسته‌یی سوق دهد.

واشنگتن پست در گزارشی از بیروت نوشت: شکستها یکی پس از دیگری برای ایران بوده است. رژیم ایران در هفته‌های اخیر با از دست دادن فرماندهان نظامی و متحدان خود در حملات اسراییل و بروز بی‌نظمی در صفوف حزب‌الله مواجه شده است. پاسخ ایران به این تحولات، حمله موشکی به اسراییل بود که خسارات آن محدود گزارش‌شده است.

گزارشی از سوی دفتر مدیر اطلاعات ملی ایالات متحده در فوریه، تهدید هسته‌یی رژیم ایران را با وضوح بیشتری تشریح کرد. در حالی که این رژیم به‌طور فعال در حال ساخت سلاح هسته‌یی نیست، فعالیت‌هایی را آغاز کرده است که می‌تواند در صورت تصمیم به ساخت سلاح، آن را در موقعیت بهتری قرار دهد. گزارشهای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نشان می‌دهد که ایران در سال گذشته ذخیره‌سازی اورانیوم بسیار غنی‌شده‌ای را که نزدیک به درجه تسلیحاتی است، آغاز کرده است.

چندین مقام فعلی و سابق آمریکا ابراز نگرانی کردند که اسراییل ممکن است از فرصتی برای حمله به تأسیسات غنی‌سازی اورانیوم ایران به‌عنوان تلافی حمله موشکی این هفته استفاده کند. مقامات و کارشناسان تسلیحاتی گفتند این‌که آیا بمبهای اسراییل می‌توانند به عمیق‌ترین نیروگاههای اورانیوم ایران نفوذ کنند یا خیر، مشخص نیست. آنها گفتند که بیشتر اورانیوم بسیار غنی شده ایران در کارخانه غنی‌سازی فردو که در داخل تونل‌های حفر شده در کوهی در نزدیکی شهر قم ساخته می‌شود.
گرگوری کوبلنتس، دانشیار و کارشناس منع اشاعه... . دانشگاه جورج میسون گفت: «به احتمال زیاد این بار اسراییلی‌ها تأسیسات هسته‌یی ایران را هدف قرار خواهند داد، به‌ویژه اگر بر این باورند که ایران کار ساخت سلاحهای هسته‌یی را از سر گرفته است». کوبلنتس گفت که حملات اسراییل علیه حزب‌الله در هفته‌های اخیر تا حدی با هدف خنثی کردن نیروهای موشکی این گروه بود که «به‌طور گسترده به‌عنوان بیمه ایران در برابر حمله اسراییل به تأسیسات هسته‌یی آنها تلقی می‌شد».
کوبلنتس گفت: «در حال حاضر، با خلع‌سلاح عملیاتی حزب‌الله، اسراییل فرصتی برای حمله به سایت‌های هسته‌یی ایران دارد و با خطر کم‌تری برای انتقام از جانب حزب‌الله موجه است»... .

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/67be3007-79a8-49d8-857f-0ea2a661d553"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات