728 x 90

واشنگتن پست: در حالی‌که اعتراضات ایران را تکان می‌دهد، مخوف‌ترین نیروی امنیتی آن منتظر ایستاده است

اعتراضات در ایران
اعتراضات در ایران

خبرگزاری واشنگتن پست روز چهارشنبه ۴آبان در مقاله‌ای به وضعیت قیام ایران اشاره کرد و نوشت: هزاران نفر به خیابانهای شهر زادگاه مهسا امینی ریختند و به‌سمت مزار وی راهپیمایی کردند. نیروهای امنیتی ایران با خشونت و با دستگیری پاسخ دادند.

در حالی‌که شب می‌گذشت، تظاهر کنندگان در سایر شهرها به خیابان‌ها آمدند، هم‌چنانکه از اواسط ماه سپتامبر هر روزه چنین کرده‌اند.

به‌رغم افزایش خشونت توسط نیروهای امنیتی و افزایش تعداد کشته‌ها در میان تظاهر کنندگان، آخوندهای حاکم هنوز سپاه پاسداران، یک نیروی نظامی که برای دفاع از حکومت به هر بهایی ایجاد شده را بکار نگرفته‌اند.

یک همکار ارشد در مؤسسهٔ دول عرب خلیج در واشنگتن گفت: ”ما در وضعیتی هستیم که تظاهر کنندگان قادر به سرنگون کردن رژیم نیستند و رژیم نیز قادر به مجبور کردن مردم به برگشتن به خانه‌ها نیست“ .

اما تحلیلگران می‌گویند که هر چه که اعتراضات ادامه یافته و بزرگتر شود، فشار روی سپاه پاسداران افزایش خواهد یافت تا رهبری سرکوب را به‌دست گیرد، اما هر دور خشونت مشروعیت سپاه پاسداران نزد مردم ایران را بیش‌از‌پیش کاهش می‌دهد.

یک استادیار در امور امنیت ملی در مدرسهٔ عالی نیروی دریایی گفت، ”البته که آنها می‌توانند با تانک‌ها بیایند و به اندازه کافی آدمها را بکشند تا اعتراضات را برای مدتی بخوابانند، اما آنها این نسل را از دست داده‌اند... با هر عمل خشونت‌بار، آنها میخ دیگری به تابوت خودشان می‌کوبند“...

طی سالیان، واشنگتن و متحدان غربی آن تحریم پشت تحریم روی سپاه پاسداران و مؤسسات بانکی و مالی ایران اعمال کرده‌اند.

اما منتقدان می‌گویند که اینکار به‌جای تنبیه و مهار سپاه، به سپاه اجازه داده تا بر اقتصاد منزوی ایران و بازار سیاه فعال آن و از جمله معاملات قاچاق نفتی مسلط شود.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/c85ae6ac-9f15-4e55-8b73-9a9f3f23a7d2"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات