728 x 90

واشنگتن تایمز: رژیم ایران بزرگترین مانع برای هر توافق صلح مهم در خاورمیانه است

واشنگتن تایمز
واشنگتن تایمز

واشنگتن تایمز روز ۲۹آذر در گزارشی نوشت: رژیم ایران بزرگترین مانع برای هر توافق صلح مهم در خاورمیانه است. از زمانی که بایدن این را تشخیص دهد و بر اساس آن عمل کند، خیلی گذشته است.

واشنگتن تایمز افزود: تا زمانی که رژیم ایران توسط آخوندها اداره می‌شود، هیچ صلحی برای اسراییل یا هیچ ملت دیگری در خاورمیانه وجود ندارد. در این گزارش آمده است:

تهاجم اسراییل به غزه، ناشی از حمله حماس در ۷ اکتبر که باعث کشته شدن و شکنجه و تجاوز علیه شهروندان اسراییلی شد، ممکن است طی چند هفته به پایان برسد یا تا ماه مارس ادامه یابد.

یک جنگ را نمی‌توان بر اساس جدول زمانی اجرا کرد، اما بایدن با تعیین یک ضرب‌الاجل سه ماهه خودسرانه از حملات ۷ اکتبر، دولت اسراییل را برای پایان دادن به‌عملیات غزه تحت فشار قرار می‌دهد. با انجام این کار، بایدن در واقع از حماس محافظت می‌کند.

بایدن مدافع دائم راه‌حل «دو کشوری» برای مشکلات بین اسراییل و فلسطین است. او عمداً از موانع چنین توافقی که یکی از آنها دیپلماسی خودش است، بی‌اطلاع است.

منشور حماس هر گونه توافق با اسراییل را رد می‌کند و اسراییلی‌ها قول داده‌اند که همه رهبران حماس را بکشند. هرگز یک توافق صلح که فقط شامل اسراییل و حماس باشد، نمی‌تواند وجود داشته باشد.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، به‌دلیل ناکامی دولتش در جلوگیری از حملات ۷ اکتبر، از نظر سیاسی نیز ضعیف‌تر از آن است که بتواند با فلسطینیها توافق صلح امضا کند. دولت او از هم پاشیده است و رقیب سیاسی اصلی او، وزیر دفاع سابق بنی گانتز، مجبور است به‌محض پایان جنگ در غزه، خواستار برکناری نتانیاهو شود.

جایگاه بین‌المللی اسراییل به‌دلیل تعداد تلفات عمدتاً بدون توجیه غیرنظامیان در جنگ اخیر با حماس، به‌شدت کاهش یافته است. اگر چه اسراییل می‌تواند در جنگ غزه پیروز شود، اما قدرت اسراییل با دیپلماسی نادرست بایدن و با موضع‌گیری رهبرانی مانند امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه و رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، در حال تنزل است. اسراییل گفته است که جنگ غزه با یا بدون حمایت بین‌المللی ادامه خواهد یافت.

توافقنامه آبراهام رئیس‌جمهور سابق دونالد ترامپ راهی برای صلح در منطقه فراهم کرد، اما بایدن قبل از حمله ۷ اکتبر از آن غفلت کرد. اگر او این کار را نمی‌کرد و عربستان سعودی را که تاثیرگذارترین در میان آنهاست، وارد توافق می‌کرد می‌توانست فرصتی برای آوردن مهم‌ترین کشورهای عربی به میز مذاکره وجود داشته باشد. این فرصت با حمله حماس به اسراییل پایان یافت.

فراتر از همه این حقایق، حمایت ایران از حماس و دیگر گروه‌های تروریستی آن است. گزارش‌شده است که ایران قبل از حمله به اسراییل به حماس کمک مالی، تسلیحاتی و ارائه تخصص برنامه‌ریزی کرده است. ایران هم‌چنین از حزب‌الله، شبکه تروریستی مستقر در لبنان که از ۷ اکتبر حملات جزیی را علیه اسراییل انجام داده است، حمایت می‌کند.

علاوه بر این، ایران حوثی‌های یمن را که حملات پهپادی علیه کشتی‌های ایالات متحده و سایر کشورها و علیه خود اسراییل انجام داده‌اند را، حمایت و تسلیح می‌کند. سال گذشته، یک پهپاد و حمله موشکی حوثی‌ها به تأسیسات نفتی عربستان آسیب جدی وارد کرد. در ماه نوامبر، اسراییل یک موشک بالستیک حوثی‌ها را در فضا سرنگون کرد که هدف آن اسراییل بود.

از ۱۷ اکتبر تاکنون بیش از ۹۰حمله علیه نیروها و پایگاههای آمریکایی در سوریه و عراق انجام شده است که همگی توسط شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران انجام شده است. آقای بایدن اجازه حملات هوایی جزیی ایالات متحده به تأسیسات شبه‌نظامیان را صادر کرده است، اما او در قبال مسئولیت ایران سکوت می‌کند. برای حملات ۷ اکتبر اگر یک آمریکایی در یکی از این حملات یا در اثر حمله حوثی‌ها از یمن کشته شود، او باید با نیروی مرگبار پاسخ دهد.

آقای بایدن تحریم‌های ایالات متحده و سازمان ملل علیه ایران را کاهش داده است، تحریم‌هایی که آقای ترامپ برای نابود کردن اقتصاد ایران استفاده کرده بود. برای مثال، آقای بایدن از تحریم‌های شرکت‌های روسی، چینی و اروپایی برای انجام کارهای «عدم گسترش» در سایت‌های هسته‌یی ایران چشم‌پوشی کرده است. او هم‌چنین تحریم‌های عراق برای خرید برق از ایران را لغو کرده است. او قادر نیست خرید نفت ایران را از سوی چین متوقف کند، اما باید تحریم‌هایی را علیه تجارت با ایران اعمال کند و معافیت‌های بیشتری ندهد.  بایدن این کار را نخواهد کرد. او احتمالاً هنوز به توافق هسته‌یی جدید با ایران فکر می‌کند.

ایران بزرگترین مانع برای هر توافق صلح مهم در خاورمیانه است. از زمانی که آقای بایدن این را تشخیص دهد و بر اساس آن عمل کند، خیلی گذشته است.

ایران به اندازه کافی ما را تحریک نکرده است که به جنگ علیه آن برویم، اما نیروهای نیابتی آن به سمت چنین تحریکی پیش می‌روند و این ایران است که باید پاسخگو باشد. حملات نیابتی آن به نیروهای آمریکایی در سوریه و عراق هنوز هیچ آمریکایی را نکشته است.

غلبه بر همه این حقایق، حمایت ایران از حماس و دیگر گروه‌های تروریستی آن است. گزارش‌شده است که ایران قبل از حمله به اسراییل به حماس کمک مالی، تسلیحاتی و تخصص ارائه داده است. ایران هم‌چنین از حزب‌الله، شبکه تروریستی مستقر در لبنان که از ۷ اکتبر حملات جزیی را علیه اسراییل انجام داده است، حمایت می‌کند.

تا زمانی که ایران توسط آیت‌الله‌ها اداره می‌شود، هیچ صلحی برای اسراییل یا هیچ ملت دیگری در خاورمیانه وجود ندارد.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/219af0a1-6056-42b4-9b6f-4048bb79bae0"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات