728 x 90

«هک پشت هک، جالب این‌که کسی نگران این همه هک نیست!»

تسخیر دوربین‌های کنترلی رژیم
تسخیر دوربین‌های کنترلی رژیم

سایت نامه نیوز روز چهارشنبه ۱۸خرداد در مطلبی درباره هک شدن و از کار افتادن سیستم‌های کنترلی رژیم به درماندگی و ناتوانی در رویارویی با این پدیده اعتراف کرد و نوشت: هک پشت هک و اختلال پشت اختلال! یک روز دوربین زندان، یک روز پمپ‌بنزین‌ها، یک روز صدا و سیما‌، یک روز هم سیستم‌های شهرداری از تابلوهای شهری گرفته تا دستگاههای شارژ بلیت مترو؛ حتی بلندگوی فلان پاساژ در مشهد هم هک می‌شود و جالب این‌که کسی نگران این همه هک نیست!

روزنامه حکومتی جهان صنعت نیز با طرح سؤالاتی به این تناقض بزرگ در دستگاه رژیم اشاره کرد و نوشت: سؤال اینجاست دستگاههای امنیتی و پدافند غیرعامل و سایر نهادهای مسئول در این زمینه کجا هستند که وقتی صدای مردم از چند ساعت صف ایستادن در ایستگاههای مترو در می‌آید، رئیس شورای شهر تهران خیلی ساده و راحت می‌گوید که «هک سیستم‌های شهرداری کار موساد بود». مهدی چمران با بیان این‌که «هک کردن سیستم‌های شهرداری کار موساد و منافقین و تمامی جریانهای ضدجمهوری اسلامی بود و از قبل برنامه‌ریزی کرده بودند تا شهرداری تهران را منفعل و فشل کنند که توفیق نیافتند» از کنار موضوع می‌گذرد اما واقعیت این است که سیر صعودی و افزایش این قبیل اختلال‌ها بیش از آن است که بتوان از کنارش ساده عبور کرد.

از سوی دیگر مهدی آیتی اصلاح‌طلب قلابی نیز دو سناریو مطرح کرد و به این تناقض این‌گونه پاسخ داد: نخست جنگ سایبری و دوم تعمد مدیران و مسئولان، یک مسأله این است که جنگهای آینده دنیا همه سایبری خواهد بود. مثل همین کاری که آمریکایی‌ها و روس‌ها در قضیه اوکراین علیه هم انجام می‌دهند. همین مسائل بین ما و کشورهای دیگر مثل رژیم صهیونیستی هم اتفاق افتاده است. این مسأله به‌طور طبیعی در افزایش هک شدنها در ایران نقش دارد اما مطلب دیگری هم وجود دارد که نمی‌توان نادیده گرفت».

وی گفت: «شبهه‌ای که مطرح است این است که شاید مدیران و مسئولان داخلی برای پوشاندن ضعف مدیریتی خود یا خطاهای خود از دید مردم، گاهی به‌صورت عمدی سیستم‌ها را از کار می‌اندازند. هم‌چنین ممکن است مثلا تصمیم گرفته باشند، نرخ‌ها را تغییر داده و قیمتها را بالا ببرند و یک دفعه نرخ اتوبوسرانی، مترو، عوارض نوسازی در شهرداری یا امثال اینها را بالا ببرند که اینها می‌تواند بهانه خوبی باشد تا سیستم را دستکاری کرده و به‌صورت مصنوعی از مدار خود خارج کنند و بعد که به شهروندان اعلام شد، سیستم اشکال دارد، اقدامات مورد نظر خود را انجام دهند».

آیتی به هوشیاری مردم در رویارویی با لاپوشانیهای رژیم اعتراف کرد و گفت: «مثلا بسیار شاهدیم که مردم در اماکنی مثل پیشخوان دولت، بانکها، مراکز خدمات تأمین اجتماعی و… می‌شنوند که سیستم قطع است! به دفعات و مکرر این اتفاق می‌افتد. این «سیستم قطع شده» در نظام اداری ما مد شده است. مردم اما باهوش هستند و می‌فهمند که وقتی این را می‌گویند مسئولان در واقع می‌خواهند تقصیر خود را گردن سیستم ماشینی بیندازند. به‌نظر من اگر سیستم‌های ماشینی ما زبان داشتند حتماً با صدای بلند به مردم می‌گفتند که ما تقصیری نداریم و مقصر اصلی در خطاهای موجود، مدیران هستند».

وی در ادامه این احتمال را می‌دهد که اگر اطلاع‌رسانی به مردم بیشتر شود، مردم هم ممکن است اعتراضات بیشتری داشته باشند: «چون وضعیت مدیریت و اقتصاد کشور و معیشت مردم بدتر و سخت‌تر شده است، به‌نظر می‌رسد که این هک شدنها و از کار افتادن سیستم‌ها توسط عوامل داخلی انجام شود. به‌طور کلی اما مسأله حمله‌های سایبری و جنگهای روانی یا اختلال در سیستم‌های نرم‌افزاری امری مرسوم در دنیا است. لذا کشور ما هم از این بابت از طرف دشمنان جمهوری اسلامی در معرض خطر است اما چون در شرایط فعلی با توجه به اوضاع یارانه‌ها، اقتصاد، معیشت مردم، حقوق و دستمزد بازنشستگان، فرهنگیان و… یا همین گرانی‌های اخیر و فراوان به‌خاطر حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، هم‌چنین اعتراضات مردم و خطر شورشهای اجتماعی شاهد این وضعیت هستیم. به هرحال مدیران نگران هستند که اگر سیستم‌ها مرتب و فعال عمل کنند، اطلاع‌رسانی به مردم بیشتر شود و مردم هم ممکن است اعتراضات بیشتری داشته باشند و حتی آن را به کف خیابان کشانند، بنابراین احتمال دستکاری سیستم‌ها به‌صورت تعمدی وجود دارد. اما آن بحث جنگهای سایبری هم مطرح است و نباید نادیده گرفته شود».

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/b3d6933d-8f73-421a-9ffc-505fe2e52213"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات