728 x 90

همایش بزرگ مقاومت ایران در پاریس، مصاحبه با اینگرید بتانکور

اینگرید بتانکور  در  همایش بزرگ ایرانیان
اینگرید بتانکور در همایش بزرگ ایرانیان

در شرایطی که در ایران تظاهرات مخالف رژیم آغاز شده و در روزهای اخیر شدت یافته و ایالات متحده نیز تلاش می‌کند پس از خروج از برجام اقتصاد ایران را خفه کند، امروز در ویلپنت واقع در حومه پاریس هزاران تن از مخالفان رژیم ایران گردهم جمع شدند.

-اینگرید بتانکور، روز بخیر. شما که کاندیدای پیشین ریاست‌جمهوری کلمبیا، سناتور پیشین در این کشور و گروگان پیشین گروه فارک (Farc) بوده اید، چرا از مقاومت ایران حمایت می‌کنید؟

اینگرید بتانکور: چون واضح است که غیراز این نمی‌تواند باشد. به‌نظر من نمی‌توان از کسانی که مبارزه می‌کنند، جانشان را در راه مبارزه علیه یک رژیم دیکتاتوری فاسد که تروریسم به سراسر جهان صادر می‌کند، حمایت نکرد. به‌نظر من خیلی واضح است که نمی‌توان از آنها حمایت نکرد.علاوه بر این، یک رژیم زن‌ستیز هم هست که زن را به یک شهروند درجه دوم و فاقد حق و حقوق مبدل ساخته.

-این مقاومتی که هوادارانش امروز در ویلپنت گرد آمده‌اند، چه می‌خواهد؟ ایران فردا را چگونه می‌بیند؟

اینگرید بتانکور: چیزهایی را می‌خواهد که تک‌تک ما برای خودمان می‌خواهیم. یک دموکراسی می‌خواهد نه تئوکراسی، یعنی امکان داشتن حق و حقوق، برابری، آزادی، برادری، و خلاصه فهرست آن طولانی است... کشوری عاری از سلاح اتمی می‌خواهد که ما هم همین را می‌خواهیم. ایرانی می‌خواهد که مدافع و محافظ حقوق‌بشر باشد. در شرایطی که امروز می‌دانید رژیم ایران رکورد حلق‌آویز کردنها یعنی اعدام‌های سر پاییرا شکسته‌. اعدام زنان، کودکان، سالخوردگان. زندانها پر است از مخالفان سیاسی. اینجا در کشورما از آنچه در ایران می‌گذرد زیاد صحبت نمی‌شود. در حالیکه یک قیام واقعی در جریان است، یک جریان اعتراضی از بیش از ۶ماه پیش. مردم به خیابانها آمده‌اند. این بسیار با آنچه در سال ۲۰۰۹روی داد تفاوت دارد. آن زمان امیدی وجود داشت که شاید یک جناح از رژیم تئوکراتیک بتواند اصلاح‌طلب شود. اما این بار مردم به خیابانها آمده‌اند و...
-اینگرید بتانکور، آیا بحران اقتصادی نیست که آنها را به خیابان سرازیر کرده؟
اینگرید بتانکور: درست است، اما باید درک کرد که بحران اقتصادی همچنین ناشی از عملکرد یک حاکمیت فاسد و یک دولت فاسد است که از امید مردم جهان به این به‌اصطلاح توافق‌نامه اتمی سوء‌استفاده کرده و تمام منابع مالی ایران را برای نگاه داشتن این حکومت دزد سالار و حکومت معدودی خانواده کانالیزه کرده است. ایرانی‌ها هیچ از توافق اتمی هیچ بهره‌ای نبرده‌اند. در حالیکه رژیم می‌توانست برای ایرانیان یک زندگی بهتر تأمین کند. پس طبیعی است که مردم به خیابانها بیایند. آری، ایرانی‌ها خشمگین هستند.

-اینگرید بتانکور، در این شرایط غامض که فرانسه می‌خواهد بر سر مسأله اتمی با ایران مذاکره کند. اما ترامپ نمی‌خواهد، اروپا چه می‌تواند بکند؟اعضاء مقاومت در خارج چه انتظاری دارند، مقاومت ایران از اروپا چه انتظاری دارد، از فرانسه چه انتظاری دارد، یک گام یا یک حرکت؟

اینگرید بتانکور: بنظر من در اینجا یک مسأله و بحث اصول مطرح است که اینست: آیا ما هم‌چنان می‌خواهیم به‌دنبال منافعمان باشیم یا برای ما، جان انسانها، ارزش‌هایمان، امیدی که به آزادی، به حقوق‌بشر داریم مهم‌تر است؟ آیا این اساسی است؟ یا نهایتاً برایمان پول مهم‌تر است؟ و به‌نظر من صورت مسأله همین است و در این باره باید تصمیم بگیریم.
من فرانسه را می‌شناسم، گشاده دستی‌اش را می‌شناسم، می‌دانم قادر به چه کارهایی است. این هم مهم است که بگوییم این مقاومت که من آن را سال‌هاست از نزدیک دنبال می‌کنم، اینجا در فرانسه توانمند شده است. فرانسه از این مقاومت استقبال کرده، مقاومتی که پخته و بالغ شده و هر بار کارآیی بیشتری پیدا می‌کند. مریم رجوی که یک دوست شخصی من هم هست، یک زن فوق‌العاده است. نیمی از خانواده خود را از دست داده و این مبارزه‌یی است که او تقریباً و عملاً به تنهایی آغاز کرده است. او به نیرویی مجهز شده که سبب می‌شود این اشخاصی که به دیدن او می‌آیند از او بخواهند به مردم ایران در ایران کمک کند. و بعد هم نتیجه را می‌بینند. تمام این اعتراضاتی که این روزها در ایران جریان دارد، اعتراضاتی است که در هر حال از نظر من پژواک شعارهایی است که همواره از مریم شنیده‌ام.

-اینگرید بتانکور، آیا زنان انقلاب دموکراتیک آینده در ایران را به انجام خواهند رساند؟

اینگرید بتانکور: آری و هم‌اکنون در حال انجام این انقلاب هستند.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/6b3430d8-c0f4-4761-9245-08a6814da9eb"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات