728 x 90

هفتمین کنگره جهانی علیه اعدام در بروکسل / حضور هیاتی از مقاومت ایران

هفتمین کنگره جهانی علیه اعدام در پارلمان اروپا
هفتمین کنگره جهانی علیه اعدام در پارلمان اروپا

هفتمین کنگره جهانی مبارزه با مجازات مرگ از ۲۶فوریه تا اول مارس در بروکسل با همکاری عفو بین‌الملل و ائتلاف جهانی علیه اعدام برگزار شد.

در این کنگره نمایندگان ۱۴۰کشور جهان شرکت کردند. مراسم افتتاحیه این کنگره سه روزه در پارلمان اروپا در استراسبورگ برگزار شد کنگره جهانی مبارزه با مجازات مرگ که هر سه سال یکبار برگزار می‌شود، از سال ۲۰۰۱ در استراسبورگ فرانسه کار خود را آغاز کرده است.

 

در جلسه رسمی افتتاحیه این کنگره که روز ۲۷فوریه در پارلمان اروپا برگزار شد، آقای پاول تلیچکا معاون پارلمان اروپا از سوی رئیس پارلمان، معاون نخست‌وزیر و وزیر خارجه بلژیک، و شماری از مقامات دولتی و مسئولان سازمانهای غیردولتی سخنرانی کردند.

 

پاپ فرانسیس رهبر کاتولیکهای جهان در یک پیام ویدئویی به هفتمین کنگره جهانی مبارزه با اعدام، مجازات مرگ را بسیار غیرانسانی و بی‌رحمانه خواند.

 

هیأتی متشکل از مقاومت ایران از جمله دکتر حمیدرضا طاهرزاده عضو شورای ملی مقاومت به همراه خانواده‌های شهیدان، در جلسات این کنگره شرکت و طی سخنانی، نقض حقوق‌بشر و اعدامهای فزاینده در ایران تحت حاکمیت آخوندی را تشریح کردند.

 

حمیدرضا طاهرزاده طی سخنانی در قسمت پرسش و پاسخ جلسه افتتاحیه این کنگره در پارلمان اروپا در استراسبورگ، ضمن افشای اعدامهای وحشیانه توسط رژیم آخوندی گفت:

از همه سخنرانان بسیار سپاسگزارم که موضوع حقوق‌بشر و تجارت را مورد بحث قرار داده‌اند. مشخصاً از آقای تورسن از دانمارک که روی پرنسیپ‌های حقوق در معاملات تجاری تأکید کردند از نقطه‌نظر مردم ایران منفعتی که غربیها از تجارت با این رژیم کسب می‌کنند پول خون مردم ایران است و این همان چیزی است که ما آنرا سیاست مماشات می‌نامیم که سیاست شکست‌خورده‌ای بیش نیست.

من می‌خواهم این کتاب را که اسامی بیست هزار تن از اعدام شدگان توسط این رژیم است. به شما نشان بدهم این رژیم در سال ۶۷سی هزار هزار زندانی سیاسی را قتل‌عام کرده است. عفو بین‌الملل در بیانیه‌یی به شورای حقوق‌بشر از سازمان ملل خواست تا اقداماتی جدی در این رابطه انجام دهد. ۶۵ قطعنامه محکومیت توسط ارگانهای مختلف سازمان ملل علیه این اقدامات نقض حقوق بشر صادر شده است اما هیچگونه قدم جدی برای جلوگیری از آن به‌عمل نیامده است. ما از جامعه بین‌الملل می‌خواهیم که در اینرابطه اقدامات عملی و مشخص اتخاذ نماید و این موضوع باید به شورای امنیت ارجاع داده شود. موضوع ایران تنها به سلاح هسته‌یی رژیم خلاصه نمی‌شود. این گزارش خود شماست که می‌گوید ایران بیشترین تعداد اعدام نسبت به جمعیتش را دارد. من از شما می‌خواهم که در اینرابطه اقدامات جدی به‌عمل آورید و به این بربریت حاکم خاتمه دهید. همین الآن یک دیپلمات ایرانی در اینجا در زندان است وی قصد بمب‌گذاری در گردهم آیی مسالمت‌آمیز ایرانیان را داشت من در اینرابطه امروز بعد ازظهر با معاون نخست‌وزیر و وزیر امور خارجه بلژیک صحبت کردم.

متشکرم.

 

در آخرین روز این کنگره، یک راهپیمایی که توسط سازمان عفو بین‌الملل به آن فراخوان داده شده بود برگزار شد.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/bca87949-dfa6-429d-8138-5ae09369e0cc"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات