728 x 90

هفتاد و چهارمین روز جنگ در غزه - رأی مجدد شورای امنیت سازمان ملل درباره غزه به تعویق افتاد

جنگ در غزه
جنگ در غزه

آخرین اخبار و تحولات جنگ در غزه در هفتاد و چهارمین روز در این صفحه به روز می‌شود.

  • رای مجدد شورای امنیت سازمان ملل درباره غزه به تعویق افتاد
  • ایالات متحده، ناتو و اتحادیه اروپا بیانیه‌یی صادر کردند که مداخله حوثی‌ها با حقوق و آزادیهای ناوبری در آبهای اطراف شبه جزیره عربستان را محکوم می‌کند.
  • وزارت‌خارجه ایالات متحده: از ایفای نقش سازنده چین در تلاش برای جلوگیری از حملات حوثی‌ها به حمل و نقل بین‌المللی استقبال می‌کند
  • وزارت‌خارجه ایالات متحده: اگر حماس با آزاد کردن گروگانها موافقت کند، می‌تواند یک توقف طولانی‌مدت بشردوستانه داشته باشد.
  • وزارت‌خارجه ایالات متحده: ایالات متحده از قطعنامه‌ای که از رفع نیازهای بشردوستانه غزه حمایت می‌کند استقبال می‌کند، اما جزئیات قطعنامه مهم است
  • وزارت‌خارجه ایالات متحده: ایالات متحده در حال همکاری با همکارانش در شورای امنیت سازمان ملل برای حل و فصل مسائل باقی مانده مرتبط با پیش‌نویس قطعنامه است.
  • وزارت‌خارجه مصر روز سه‌شنبه اعلام کرد که مصر و ایالات متحده توافق کرده‌اند که برای جلوگیری از آواره‌شدن فلسطینی‌ها از سرزمین‌هایشان به هر نحوی کار کنند.
  • این وزارتخانه افزود که مصر از آمریکا خواسته است از قطعنامه سازمان ملل در مورد کمکهای بشردوستانه به غزه حمایت کند.
  • مقامات ارتش اسراییل در مواجهه با هشدار جهانی در مورد تلفات سرسام‌آور این بمباران گفتند، تلفات سنگین غیرنظامیان هزینه کمپین شدید اسراییل برای نابودی حماس در غزه و استراتژی جنگ شهری شبه‌نظامیان است.
  • مقامات غزه می‌گویند که اسراییل هزاران تن مهمات را طی ۱۰هفته گذشته رها کرده است که این باریکه مدیترانه را به ویرانه تبدیل کرده و نزدیک به ۲۰۰۰۰کشته بر جای گذاشته است که هنوز بسیاری از آنها زیر ساختمانهای فرو ریخته گیر افتاده‌اند. ۵۰۰۰۰نفر دیگر مجروح شده‌اند و تقریباً هیچ مرکز بهداشتی کار نمی‌کند.
  • دانیل هاگاری، سخنگوی ارتش، تاکتیکهای حماس را عامل رنج غیرنظامیان دانست.
  • دانیل هاگاری: هدف ما شکست دادن حماس و آزادی گروگانهایمان است. مصائب غم‌انگیز غیرنظامیان در غزه هدف ما نیست.

 

 

خبرهای کوتاه از رویترز

  • صندوق بین‌المللی پول (IMF) روز سه‌شنبه اعلام کرد که کاهش تولید نفت عراق به دنبال بسته شدن خط لوله عراق-ترکیه و کاهش تولید اوپک پلاس، رشد کلی تولید ناخالص داخلی این کشور را در سال‌های 2023 و 2024 کاهش خواهد داد.
  • رئیس جمهور اسرائیل هرتزوگ گفت: اسرائیل برای یک توقف بشردوستانه دیگر در غزه آماده است تا بتوان گروگان ها را بازیابی کرد
  • اسراییل روز سه شنبه به حملات خود به غزه ادامه داد، در اینحال جنبش حوثی‌های یمن متعهد شد که از ماموریت دریایی به رهبری آمریکا سرپیچی کند و به اهداف اسرائیلی در دریای سرخ ادامه دهد.
  • رئیس کمیته بین‌المللی صلیب سرخ روز سه‌شنبه به خبرنگاران گفت، درگیری در غزه یک شکست اخلاقی جامعه بین‌المللی است و از همه طرف‌ها خواست به توافق جدیدی برای توقف جنگ دست یابند.
  • میرجانا اسپولجاریک، رئیس کمیته بین‌المللی صلیب سرخ، پس از سفر به غزه و اسرائیل به خبرنگاران در ژنو گفت هیچ چیزی بدون توافق دو طرف وجود ندارد، بنابراین ما از آنها می‌خواهیم که به مذاکره ادامه دهند و فضای مورد نیاز ما برای عملیاتی کردن آزادی (گروگان‌ها و بازداشت شدگان) را تسهیل کنند.
  • حوثی‌های یمن کشتی‌ها را در جنوب دریای سرخ و تنگه باب المندب در حملاتی هدف قرار داده‌اند که به گفته آنها، هدف آنها حمایت از فلسطینی‌ها می‌باشد و در اینحال اسرائیل و حماس در حال جنگ هستند.
  • ایالات متحده روز سه‌شنبه عملیات چندملیتی را برای حفاظت از تجارت در دریای سرخ آغاز کرد در اینحال حملات شبه‌نظامیان یمنی مورد حمایت رژیم ایران، شرکت‌های بزرگ حمل‌ونقل بار را مجبور به تغییر مسیر کرد و نگرانی‌ها را در مورد تأثیر پایدار اقتصاد جهانی افزایش داد..
  • بریتانیا هشدار داد که وضعیت امنیتی در دریای سرخ رو به وخامت است و حملات موشکی بالستیک و پهپادها یک تهدید فزاینده است، در اینحال موافقت کرد که یک ناوشکن نیروی دریایی سلطنتی به عملیات تحت رهبری ایالات متحده برای حفاظت از تجارت در منطقه بپیوندد.
  • گرانت شاپس، وزیر دفاع بریتانیا در بیانیه‌ای گفت: «این حملات غیرقانونی تهدیدی غیرقابل قبول برای اقتصاد جهانی است، امنیت منطقه را تضعیف می کند و تهدیدی برای افزایش قیمت سوخت است.»
  • وزارت دفاع ایتالیا روز سه شنبه اعلام کرد نیروی دریایی ایتالیا یکی از ناوچه‌های خود را برای کمک به حفاظت از مسیر کشتیرانی دریای سرخ در برابر حملات شبه نظامیان حوثی یمن اعزام خواهد کرد.
  • گیدو کروستو(Guido Crosetto)، وزیر دفاع ایتالیا در بیانیه‌ای گفت: ایتالیا به همراه جامعه بین‌المللی سهم خود را برای مقابله با فعالیت بی‌ثبات‌کننده تروریستی حوثی‌ها انجام خواهد داد. آژیرهای خطر روز سه شنبه در تل آویو به صدا درآمد و حماس اعلام کرد که موشک هایی را علیه پایتخت تجاری اسرائیل پرتاب کرده است.

 

 

رویترز- حمله اسراییل به خانه‌های رفح، حداقل ۲۰کشته

مقامات بهداشتی غزه روز سه‌شنبه اعلام کردند که حملات موشکی و هوایی اسراییل به منطقه رفح در جنوب غزه به سه خانه اصابت کرد و دست‌کم ۲۰فلسطینی را کشت...

اوایل روز سه‌شنبه ساکنان خان یونس، شهری در جنوب غزه، از درگیریهای شدید بین حماس و نیروهای اسراییلی خبر دادند. ساکنان می‌گویند تانکها و هواپیماهای اسراییلی مناطقی را در نزدیکی مرکز شهر بمباران کردند.

یک مقام سازمان جهانی بهداشت روز دوشنبه گفت که بیمارستان کمال عدوان در شمال غزه که ارتش اسراییل هفته گذشته به آن حمله کرد دیگر کار نمی‌کند و بیماران از جمله نوزادان تخلیه شده‌اند.
ریچارد پیپرکورن، نماینده سازمان جهانی بهداشت در غزه گفت: ما نمی‌توانیم هیچ بیمارستانی را از دست بدهیم.

پیپرکورن هم‌چنین گفت که حدود ۴۰۰۰ آواره که در محوطه مجتمع پزشکی ناصر در خان یونس پناه گرفته‌اند، در معرض خطر هستند زیرا اسراییل عملیات نظامی در آنجا را دنبال می‌کند...


اسکای نیوز - محافظه‌کاران ارشد بر ریشی سوناک فشار می‌آورند تا از آتش‌بس فوری غزه حمایت کنند

در نامه‌یی به لرد کامرون، وزیر امور خارجه، ۱۰نماینده حزب محافظه‌کار می‌گویند اقدامات اسراییل نه متناسب و نه هدفمند است.

پس از آن‌که ۱۰نماینده ارشد محافظه‌کار، اسراییل را به انجام وحشیانه مردم غیرنظامی فلسطین متهم کردند، ریشی سوناک برای حمایت از آتش‌بس فوری در غزه تحت فشار قرار گرفته است، آنها معتقدند اقدامات اسراییل خطر افزایش افراط‌گرایی در منطقه را افزایش می‌دهد...


خبرگزاری آناتولی - ارتش اسراییل از کشته شدن ۷سرباز دیگر در روز دوشنبه در غزه خبر داد
از زمان گسترش حملات زمینی اسراییل به نوار غزه در روز ۲۷ اکتبر، با کشته شدن ۷سرباز در روز دوشنبه، تعداد سربازان کشته شده به ۱۲۹نفر رسید.

ارتش اسراییل اعلام کرد که از آغاز درگیری غزه در ۷ اکتبر تاکنون ۴۶۱سرباز کشته و ۱۸۳۱سرباز دیگر زخمی شده‌اند...

 

سایت سی.ان.ان - هماهنگ‌کننده کمکهای بشردوستانه سازمان ملل پس از تمدید نکردن ویزای او، اسراییل را ترک کرد

سخنگوی سازمان ملل روز دوشنبه اعلام کرد که هماهنگ‌کننده کمکهای بشردوستانه سازمان ملل پس از این‌که ویزای او توسط اسراییل تمدید نشد اسراییل را ترک کرده است.

لین هستینگز Lynn Hastings به‌عنوان معاون هماهنگ‌کننده ویژه برای روند صلح خاورمیانه و هماهنگ‌کننده مقیم سازمان ملل برای اراضی اشغالی فلسطین کار می‌کرد. استفان دوجاریک، سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد، روز دوشنبه در یک نشست مطبوعاتی گفت که او روز شنبه این کشور را ترک کرد.

دوجاریک گفت: «دبیرکل از خانم هاستینگز به‌خاطر فداکاری و حرفه‌یی بودن و استقلال و بی‌طرفی که به‌طور مداوم در نقش خود نشان داد تشکر می‌کند.


رویترز - حماس ویدئوی سه گروگان اسراییلی مسن را منتشر کرد

حماس روز دوشنبه ویدئوی کوتاهی منتشر کرد که در آن سه گروگان اسراییلی مسن را نشان می‌دهد که حماس در جریان حمله خود در ۷ اکتبر دستگیر کرده بود.

اسراییل آن را به‌عنوان یک ویدیو جنایتکارانه و تروریستی محکوم کرد.

این سه مرد... بیش از ۱۰هفته پیش با حدود ۲۴۰نفر دیگر در کشتار وحشیانه در جوامع اسراییلی توسط نفوذیهای حماس به گروگان گرفته شدند... .

تلاش‌ها برای ترتیب دادن آزادی گروگانهای بیشتر در جریان است و انتظار می‌رود سران سازمان سیا آمریکا و موساد اسراییل و نخست‌وزیر قطر با یکدیگر دیدار و درباره این موضوع گفتگو کنند.


سایت سی.ان.ان - درگیری در مرز لبنان و اسرائیل

اسرائیل اعلام کرد که بیش از ۸۰۰۰۰شهروند اسراییلی ساکن در مناطق نزدیک مرز شمالی این کشور با لبنان از ۷ اکتبر در بحبوحه تبادل آتش فرامرزی با گروه شبه‌نظامی لبنانی حزب‌الله آواره شده‌اند.

 

رویترز: ایالات متحده عملیات چندملیتی جدیدی را برای حفاظت از تجارت دریای سرخ آغاز کرد.

لوید آستین، وزیر دفاع، روز سه‌شنبه از ایجاد یک عملیات چندملیتی برای حفاظت از تجارت در دریای سرخ پس از یک سری حملات موشکی و پهپادی توسط حوثی‌های وابسته به ایران در یمن خبر داد.

آستین که در سفری به بحرین، که میزبان مقر نیروی دریایی آمریکا در خاورمیانه است، گفت کشورهای شرکت‌کننده شامل بریتانیا، بحرین، کانادا، فرانسه، ایتالیا، هلند، نروژ، سیشل و اسپانیا هستند.
او گفت که گشت‌زنی مشترک در جنوب دریای سرخ و خلیج عدن انجام خواهند داد.

آستین در اوایل روز سه‌شنبه در بیانیه‌یی گفت: این یک چالش بین‌المللی است که نیازمند اقدام جمعی است. بنابراین امروز من تأسیس عملیات نگهبان رفاه، یک ابتکار مهم امنیتی چندملیتی را اعلام می‌کنم.


اکسیوس- اسراییل به آمریکا می‌گوید که می‌خواهد حزب‌الله از مرز لبنان دورتر شود

سه مقام اسراییلی و آمریکایی به آکسیوس گفتند که اسراییل به دولت بایدن گفته است که می‌خواهد نیروهای حزب‌الله به‌عنوان بخشی از یک توافق دیپلماتیک برای پایان دادن به تنشها با لبنان، تقریباً ۶ مایلی [ده کیلومتر] از مرز رانده شوند...

اسرائیل دهها هزار غیرنظامی را از روستاها و شهرهای اسراییلی نزدیک به مرز لبنان را به‌عنوان یک اقدام احتیاطی تخلیه کرده است...


رویترز: کامرون (وزیر خارجه) انگلستان در پاریس خواستار هماهنگی قوی‌تر اروپا در مورد غزه شد.

دفتر کامرون وزیر خارجه انگلستان اعلام کرد که دیوید کامرون، وزیر امور خارجه انگلیس روز سه‌شنبه در سفر به پاریس و رم خواستار افزایش هماهنگی بین متحدان برای رسیدگی به وضعیت ناامید کننده انسانی غزه خواهد شد.

کامرون، نخست‌وزیر سابق که حدود یک ماه پیش سمت وزیر خارجه را برعهده گرفت، گفت: «از آنجایی که ما با برخی از بزرگترین چالشهای امنیت بین‌المللی در طول عمر خود مواجه هستیم، پاسخ ما باید قدرت و انعطاف پذیری با متحدان اروپایی خود باشد.

وی در بیانیه‌یی گفت: «از وضعیت ناامید کننده انسانی در غزه تا وحشیگری (ولادیمیر رئیس‌جمهور روسیه) پوتین در اوکراین، تقویت اتحادهایمان و اطمینان از شنیده شدن صدایمان مهمتر از همیشه است.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/d79c45a1-df1d-4fb3-bfe0-72503a9a5aae"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات