728 x 90

هفتادویکمین روز حمله روسیه به اوکراین - آتش‌بس در ماریوپل

استمرار درگیریها در کارخانه ازوف‌استال
استمرار درگیریها در کارخانه ازوف‌استال

آخرین تحولات اوکراین

​رویترز - روسیه روز پنجشنبه اعلام کرد که توپخانه‌های این کشور در طول شب به مواضع و پایگاههای اوکراینی حمله کردند و بیش از ۶۰۰ جنگجو را کشتند. وزارت دفاع روسیه اعلام کرد: نیروهای مسلح فدراسیون روسیه به‌عملیات نظامی ویژه در اوکراین ادامه می‌دهند. بیش از ۶۰۰ ملی‌گرا و ۶۱ واحد سلاح و تجهیزات نظامی نابود شدند. وزارت دفاع هم‌چنین اعلام کرد که موشکهای این کشور تجهیزات هوانوردی را در فرودگاه کاناتوو در منطقه کیروووحراد مرکزی اوکراین و یک انبار مهمات بزرگ در شهر میکولایف در جنوب اوکراین را منهدم کردند. ​

خبرگزاری فرانسه - قرار است یک آتش‌بس ۳روزه اعلام شده توسط روسیه در کارخانه محاصره شده فولاد آزووتسال در شهر بندری ویران شده ماریوپل آغاز شود تا امکان تخلیه غیرنظامیان فراهم گردد.
خبرگزاری فرانسه - ارتش اوکراین می‌گوید روسیه در تلاش است تا سربازان باقی مانده اوکراین را که کارخانه فولاد را نگه‌داشته‌اند، نابود کند و آخرین مدافعان کی‌یف در این شهر می‌گویند نیروهای مسکو به این کارخانه غول‌پیکر نفوذ کرده‌اند. ​تا روز چهارشنبه بیش از ۳۰۰شهروند از ماریوپل تخلیه شده‌اند.

​توئیتر کی‌یف ایندیپندنت - دفع حملات به استانهای دونتسک و لوهانسک در اوکراین: نیروهای اوکراینی هم‌چنین ۱۱ حمله روسیه را در استانهای دونتسک و لوهانسک دفع کردند و چند شهرک را در مرز مناطق میکولایف و خرسون آزاد کردند. ​

​توئیتر لولیا ماندل سخنگوی زلنسکی - تشکیل جلسه شورای امنیت حول اوکراین - شورای امنیت سازمان ملل روز پنجشنبه حفاظت از غیرنظامیان در زیرساختهای غیرنظامی در اوکراین در برابر تجاوز روسیه را مورد بحث قرار می‌دهد.

جان کربی سخنگوی وزارت دفاع آمریکا: حملات هوایی روسیه نتوانست در ارسال سلاح از آمریکا به اوکراین خلل ایجاد کند. روسیه زیرساختهای حیاتی اوکراین در غرب اوکراین را هدف قرار می‌دهد. شبکه حمل و نقل و برق‌رسانی از جمله اهداف این حملات هستند. 

 

سه روز آتش‌بس در کارخانه فولاد آزوف استال

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که به مدت ۳روز در کارخانه فولاد آزوف استال آتش‌بس برقرار می‌کند. به‌گفته مسکو این اقدام به‌منظور خروج غیرنظامیان از کارخانه انجام می‌شود. این آتش‌بس از ساعت ۸صبح پنجشنبه به وقت محلی آغاز و تا روز هفتم ماه مه (۱۷اردیبهشت) ادامه خواهد داشت. در بیانیه وزارت دفاع آمده است که در طول این سه روز ارتش روسیه و نیروهای جمهوری خودخوانده دونتسک به‌طور یک جانبه آتش‌بس برقرار می‌کنند.

 

نمایی از کارخانه ازوف‌استال

نمایی از کارخانه ازوف‌استال

 

مجروحان کارخانه آزوف استال را نجات دهید

ولودیمر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین از دبیرکل سازمان ملل خواست تا مجروحان کارخانه فولاد آزوف استال را نجات دهد.

وی در گفتگوی تلفنی با آنتونیو گوترز گفت که زندگی مجروحان در کارخانه ذوب آهن در خطر است و از وی خواست تا برای نجات آنها اقدام کند. شهردار ماریوپل روز چهارشنبه از درگیریهای شدید در اطراف کارخانه خبر داده بود.

 

حمایت از ممنوعیت خرید نفت روسیه

دیمیترو کولبا، وزیر امور خارجه اوکراین از کشورهای اروپایی خواست که از ممنوعیت خرید نفت روسیه حمایت کنند. آقای کولبا در یک پیام ویدیویی که در صفحه توئیتر خود قرار داده خطاب به کشورهای اروپایی گفت: «اگر کشوری در اروپا وجود دارد که به مخالفت با تحریم نفت روسیه ادامه دهد، دلیل خوبی وجود دارد که بگوییم این کشور در جنایات روسیه در خاک اوکراین شریک است».

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/e6be5bac-7dce-4caa-9656-ccd890760183"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات