728 x 90

هشدار رئیس آژانس: رژیم ایران یک کره شمالی دیگر

رافائل گروسی
رافائل گروسی

رافائل گروسی گفته است خودداری رژیم ایران از پذیرش درخواستها برای تعمیر دوربینهای آژانس در مجتمع تسا در کرج، باعث شده است نظارت بر برنامه هسته‌یی رژیم ایران دیگر «بی‌عیب و نقص» نباشد.

رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گفتگو با شبکه خبری «ان بی‌سی» گفت، چنین وضعیتی ممکن است باعث شود جهان دیگر نتواند «تصویری» از آن چه که رژیم ایران انجام می‌دهد را بازسازی کند.

گروسی به ان‌.بی.سی گفت او قادر به برقراری ایجاد کانالی برای ارتباط مستقیم با دولت رئیسی نبوده است؛ حال آن‌که بر اساس این گزارش او تا پیش از روی کار دولت جدید از این امکان برخوردار بود.

ان.بی.سی گفت: اگر چه آقای گروسی گفت او «نشانه‌ای» ندارد که ایران در حال حاضر به‌دنبال ساخت بمب هسته‌یی باشد، ولی او افزود دنیا باید آنچه را که در کره شمالی اتفاق افتاد به یاد داشته باشد. بازرسان آژانس در سال۲۰۰۹ از آن کشور اخراج شدند و اکنون باور بر این است که کره شمالی دهها کلاهک هسته‌یی دارد.

وی گفت: «مورد کره شمالی باید به ما یادآوری کند که اگر تلاشهای دیپلماتیک به نتیجه نرسد چه چیزی ممکن است اتفاق بیافتد». رئیس آژانس افزود: «این مثالی واضح و یک نشانه است، یک فانوس است. اگر دیپلماسی شکست بخورد، شما ممکن است با شرایطی مواجه شوید که که پیامدهای سیاسی متعدد در خاورمیانه و فراتر از آن دارد».

گروسی گفت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به غیر از مجتمع تسا در کرج، در همه سایت‌های ایران می‌تواند به دوربینهای نظارتی رسیدگی کند. وی افزود عدم دسترسی به این سایت باعث نشده که فعالیت‌های آژانس مختل شود، اما باعث می‌شود آژانس نتواند «پازل» برنامه هسته‌یی ایران را کامل کند.

سخنگوی وزارت‌خارجه ایالات متحده روز جمعه ۳۰مهر گفت اعضای گروه ۱+۵ در این نظر متحد هستند که مذاکرات احیای توافق هسته‌یی ۲۰۱۵ با ایران در وین باید در اولین فرصت ممکن و از همان جایی که دور ششم پایان یافت، از سرگرفته شود.

.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/cb6e3b5d-cb99-4a97-a656-dc10ab4fa4a1"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات