728 x 90

هشتمین روز و دومین هفته قیام مردم لبنان علیه دستگاه فاسد حکومتی و حزب‌الشیطان

تظاهرات و قیام مردم لبنان
تظاهرات و قیام مردم لبنان

قیام مردم لبنان وارد دومین هفته خود شده است. این قیام با خواست سرنگونی حکومت در بیروت، طرابلس، صیدا و سایر شهرهای این کشور جریان دارد. تاکنون تهدیدهای حزب‌الشیطان و دست‌نشاندگان رژیم آخوندی و یورش دسته‌های بسیجی و چماقدار آنها در عزم قیام‌کنندگان خللی وارد نکرده است.

دامنه اعترضات و درگیریها از بیروت فراتر رفته و به شهرهای دیگر هم رسیده است.

در نبطیه در جنوب لبنان تعدادی از نیروهای سرکوبگر به سمت مردم معترض حمله کرده و آنها را مورد ضرب ‌و شتم قرار دادند. ارتش لبنان در این درگیریها دخالت نکرد.

منابع محلی گزارش کردند در درگیری میان معترضان و مهاجمان ۲۵نفر از معترضان زخمی شدند.

 

خبرگزاری رسمی لبنان گزارش کرد در بیروت، پایتخت لبنان نیز راه‌پیمایی گسترده‌یی به سمت دو میدان ریاض الصلح و شهداء در قلب بیروت سرازیر شدند.

در شهر صور جنوب لبنان نیز گزارش‌شده که مردم معترض به خیابان‌ها ریخته‌اند.

نظامیان تلاش کردند مسیرهای بسته شده توسط تظاهر کنندگان را باز کنند اما تظاهر کنندگان حاضر به عقب‌نشینی نیستند.

مناطق طیونه و صیدا نیز شاهد درگیریهای دو طرف بود. در صیدا با اوجگیری اعتراضات همه بازداشت‌ شدگان روز سه‌شنبه آزاد شدند.

 

مردم معترض روز چهارشنبه تعدادی لاستیک خودرو آتش زده و مسیر کمربندی البیدر که بیروت را به دمشق متصل می‌کند، بستند. گروهی دیگر از معترضان نیز در شهر نبطیه در جنوب لبنان مسیر این منطقه را بستند.در بیروت نیز معترضان مسیرهای منتهی به وزارت آموزش و پرورش و ساختمان یونسکو را بستند.

اعتصاب نیز هم‌چنان بخشهای وسیعی از لبنان را فراگرفته است. وزارت آموزش و پرورش لبنان تصمیم قبلی خود مبنی بر بازگشایی مدارس را لغو کرد. اتحادیه بانک‌های لبنان نیز اعلام کرد همه بانک‌های این کشور تعطیل خواهند بود. یکی از گروه‌های سازماندهی تظاهرات در لبنان از مردم این کشور خواست به اعتصاب عمومی پیوسته و مسیرهای مو اصلاتی را ببندند.

 

فارن پالیسی طی گزارشی از قیامهای لبنان و عراق نوشت: در عرض کمتر از یکماه، تظاهرات علیه فساد و عدم اصلاحات اقتصادی در عراق و لبنان فوران کرد.

در هر دو کشور تظاهرات بی‌سابقه، که شهرها و محله‌های شیعه نشین را به لرزه در آورد، نشان داد که شیوه رژیم ‌ ایران برای اعمال نفوذ در منطقه شکست‌خورده است.

برای گروه‌های شیعه در عراق و لبنان، تهران و گروه‌های نیابتی نتوانستند به‌لحاظ اقتصادی و اجتماعی دستاوردی داشته باشند به زبان ساده یعنی آنچه رژیم ایران مقاومت می‌نامید نتوانست غذا در سفره مردم بیاورد.

فارن پالیسی افزود: رژیم ایران قادر به درک این واقعیت نیست که ادامه سلطه در این کشورها امکانپذیر نیست. بی‌سبب نیست که رژیم ایران از کنترل حوادثی که اتفاق می‌افتد ناتوان است. عراق و لبنان نمونه‌های خوبی هستند.....

 

لبنان در آتش، عنوان گزارش دیگری از فارن پالسی است. در این گزارش آمده است:

برای مردم لبنان که زیر سنگینی بحران اقتصادی فزاینده و فساد همهگیر، و اوجگیری نابرابری اجتماعی دست و پا می‌زنند، امسال سالی آکنده از آتش بوده است. در ماه فوریه، جرج زریک، پدری سختکوش که دیگر ناتوان از پرداخت شهریه دختر جوان خود بود خود را در مدرسه‌ٔ دخترش به آتش کشید. خودسوزی وی از روی استیصال شوکی عمیق به جامعه بههمراه داشت..... این هفته بعد از حریقهای بزرگ بی‌سابقه که بخش اعظمی از کشور را ویران کرد، سرانجام نارضایتی‌های عموم به نقطه انفجار رسید. تظاهرات ادامه‌دار که تاکنون میلیونها نفر را به خیابان کشانده و به استعفای ۴وزیر انجامیده، در نوع و ابعاد بی‌سابقه بوده است.

 

رهبران مسیحی و مسلمان لبنان از قیام مردم این کشور به‌طور گسترده حمایت کردند. خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد: روز چهارشنبه، کاردینال بچارا ری، رئیس کلیسای کاتولیک مارونی، یکی از مراکز مهم مسیحیان لبنان از تظاهر کنندگان حمایت کرد و از دولت خواست تا به خواسته‌های مردم گوش کند، وی گفت: «اگر مردم به حد‌ اعلای درد نرسیده بودند، قیام نمی‌کردند.»

الیاس آئودی،  اسقف اعظم ارتدکس بیروت گفت: "خلاء (سیاسی) بهتر از خلایی است که ما امروز در آن زندگی می‌کنیم".

هم‌چنین مفتی لبنان شیخ عبدالطیف داریان، روحانی ارشد سنی کشور، همانند رهبر مذهبی جامعه دروزی، از تظاهر کنندگان حمایت کرد.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/d10564ad-0e97-403a-81b2-b1defd1c2d1f"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات