728 x 90

نیویورک تایمز: دکترین بایدن در خاورمیانه شامل ریل «ایستادن قوی و راسخ در مقابل رژیم ایران»

جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا
جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا

نیویورک تایمز روز چهارشنبه ۱۱بهمن‌ماه در گزارشی با عنوان «دکترین بسیار مهم بایدن در خاورمیانه در حال شکل‌گیری است» نوشت: ما به‌زودی شاهد شکل‌گیری یک استراتژی جدید دولت بایدن خواهیم بود که به جنگ چندجبهه‌ای غزه، ایران، اسراییل و منطقه بپردازد که امیدوارم یک ”دکترین بایدن“ ی باشد که بتواند با جدی بودن و پیچیدگی این لحظهٔ خطرناک مقابله کند. و اگر ما چنین دکترین پراهمیت و متهورانه‌ای را نبینیم، بحران در منطقه به‌صورتی گسترش خواهد یافت که رژیم ایران را تقویت، اسراییل را ایزوله، و توانمندی آمریکا برای تأثیرگذاری مثبت روی وقایع در آنجا را تباه خواهد کرد.

دکترین بایدن سه ریل خواهد داشت.

یک ریل ایستادن قوی و راسخ در مقابل رژیم ایران، از جمله یک تلافی قوی نظامی علیه نیروهای نیابتی و مأموران رژیم ایران در منطقه در پاسخ به‌قتل سه سرباز آمریکایی در پایگاهی در اردن خواهد بود.

ریل دوم ابتکار دیپلماتیک بی‌سابقهٔ آمریکا برای ترغیب شکل‌گیری یک کشور فلسطینی همین الآن است. این شامل نوعی به‌رسمیت شناختن یک کشور فلسطینی غیرنظامی در کرانهٔ باختری و نوار غزه خواهد بود که زمانی به‌وجود خواهد آمد که فلسطینیان مجموعه‌یی از نهادهای مشخص و معتبر و توانمندی امنیتی ایجاد کنند که اطمینان حاصل کند که این کشوری واقعی خواهد بود و هرگز اسراییل را تهدید نخواهد کرد. مقامات دولت بایدن مشغول مشورت با متخصصان در داخل و خارج دولت آمریکا در مورد اشکال مختلف این به‌رسمیت شناختن بوده‌اند.

ریل سوم یک اتحاد امنیتی بسیار گسترده بین آمریکا و عربستان سعودی خواهد بود که هم‌چنین شامل عادیسازی روابط سعودی با اسراییل است اگر که دولت اسراییل آمادهٔ پذیرش یک روند دیپلماتیک باشد که به یک کشور غیرنظامی فلسطینی به رهبری یک حکومت خودگردان فلسطینی تغییریافته/ بهینه شده، راه ببرد.

اگر دولت بتواند این کارها را بکند که این ”اگر“ بزرگی است، دکترین بایدن می‌تواند تبدیل به بزرگترین همسویی جدید استراتژیک در منطقه از زمان معاهدهٔ کمپ دیوید در سال ۱۹۷۹ گردد.

اما برای موفقیت دکترین بایدن، این سه ریل باید بهم پیوند بخورد. ...

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/c5620a74-3417-4470-a322-45aa9fab81d4"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات