728 x 90

نیویورک تایمز: اسماعیل هنیه، توسط یک بمب مخفیانه ترور شد

ساختمان منفجر شده در شمال تهران
ساختمان منفجر شده در شمال تهران

نیویورک تایمز روز پنجشنبه ۱۱ تیرماه نوشت: بمبی که ماهها پیش به مهمانخانه تهران منتقل شد، رهبر حماس را کشت

بر اساس تحقیقات تایمز، یک وسیله انفجاری مخفی شده در یک مجتمع به‌شدت محافظت شده، جایی که اسماعیل هنیه در ایران اقامت داشت، عاملی بود که او را کشت

به گفته هفت مقام خاورمیانه از جمله دو ایرانی و یک مقام آمریکایی، اسماعیل هنیه، یکی از رهبران ارشد حماس، روز چهارشنبه توسط یک بمب مخفیانه به مهمانخانه تهران که در آن اقامت داشت، ترور شد.
به گفته پنج تن از مقامات خاورمیانه، بمب تقریباً دو ماه پیش در مهمانخانه مخفی شده بود. این مهمانسرا توسط سپاه پاسداران اداره و محافظت می‌شود و بخشی از محوطه بزرگی است که به نام نشاط در محله‌ای مجلل در شمال تهران شناخته می‌شود.
- مقامات ایرانی و حماس روز چهارشنبه گفتند که اسراییل مسئول این ترور است، ارزیابی‌ای که توسط چندین مقام آمریکایی که خواستند نامشان فاش نشود نیز به آن رسیده‌اند.
نیویورک تایمز افزود: همان‌طور که مشخص شد، قاتلان توانستند از نوع دیگری از شکاف در دفاع امنیتی ایران استفاده کنند: نقص امنیتی در محوطه‌یی که ظاهراً به‌شدت محافظت می‌شد که اجازه می‌داد بمبی کار گذاشته شود و برای چندین هفته مخفی بماند.
- به‌گفته سه مقام ایرانی، چنین رخنه‌ای یک شکست فاجعه‌بار اطلاعاتی و امنیتی برای ایران و شرمساری بزرگی برای سپاه پاسداران است که از محوطه برای یک ویلا، جلسات مخفیانه و اسکان مهمانان برجسته‌یی مانند آقای هنیه استفاده می‌کرده است.
- به‌گفته این سه مقام ایرانی، در میان افرادی که بلافاصله به آنها اطلاع داده شد، ژنرال اسماعیل قاآنی، فرمانده کل نیروی قدس، بازوی خارج از کشور سپاه پاسداران، که از نزدیک با متحدان ایران در منطقه از جمله حماس و حزب‌الله همکاری می‌کند، بود. به‌گفته مقامات، او در نیمه‌های شب به آیت‌الله علی خامنه‌ای رهبر ایران اطلاع داده و ایشان را از خواب بیدار کرده است.
چهار ساعت پس از انفجار، سپاه پاسداران بیانیه‌یی مبنی بر کشته شدن آقای هنیه صادر کرد. به‌گفته این ۳ مقام ایرانی، تا ساعت ۷ صبح، آقای خامنه‌ای اعضای شورای عالی امنیت ملی ایران را برای یک جلسه اضطراری به محوطه خود فراخواند و در آن جلسه دستور حمله به اسراییل را صادر کرد.
- تهران پیش از این به‌دلیل تحلیف رئیس‌جمهور جدید ایران پزشکیان، با حضور مقامات ارشد دولتی، فرماندهان نظامی و مقامات ۸۶ کشور در مجلس در مرکز تهران برای این مراسم، تحت تدابیر شدید امنیتی قرار گرفته بود.
- دیوید بارنیا، رئیس موساد، در ماه ژانویه گفت که او موظف است که رهبران حماس، گروهی که پشت حملات ۷ اکتبر در اسراییل قرار دارد را تعقیب کند.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/3cfbbaf0-4672-4643-b1ee-422a3675b1ec"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات