728 x 90

نگرانی سران رژیم ایران از تحریم‌های "غافلگیرکننده" آمریکا

نگرانی سران رژیم ایران از تحریم‌های آمریکا
نگرانی سران رژیم ایران از تحریم‌های آمریکا

روز جمعه ۱۱آبان۹۷مایک پمپو وزیر خارجه آمریکا و استفان منوچین وزیر خزانه‌داری آمریکا مرحله دوم تحریم های اقتصادی کشورشان علیه رژیم ایران را اعلام کردند.

آنها تأکید کردند زمانی که رژیم ایران به حمایت از تروریسم و دخالت نظامی در سوریه پایان ندهد و برنامه‌های هسته‌یی و موشکی خود را کاملا متوقف نکند این تحریمها ادامه خواهد داشت.

 

استیون منوچین، وزیر خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد نام ۷۰۰شخص و نهاد ایرانی در جریان تحریمهای جدید به فهرست تحریم شدگان اضافه خواهد شد.

بدین ترتیب آمریکا شمار قابل توجهی از شخصیت‌های حقیقی و حقوقی رژیم که در دور زدن تحریم‌ها نقش داشته‌اند را به فهرست خود اضافه می‌کند.

 

غافلگیری سران رژیم

با اعلام جزئیات این تحریمها توسط وزارت‌ خزانه‌داری آمریکا احمد امیرآبادی فراهانی عضو هیأت‌رئیسه مجلس رژیم و نماینده استان قم در حساب توییترش نوشت: «تقریباً همه افراد و مجموعه‌های فعال در دور زدن تحریم‌های قبلی در این لیست دیده می‌شوند».

او با اظهار غافلگیری پرسید: «این اطلاعات از کجا به دست دشمن رسیده است؟

خبرگزاری آلمان در این رابطه نوشت: «اینطور که احمد امیرآبادی فراهانی مدعی شده است بخشی از این نهادهای مالی برای دور زدن تحریم‌های آمریکا در گذشته فعالیت‌های پنهانی داشتند و قرار گرفتن نام آنها در فهرست تحریم‌های جدید غافلگیرکننده بوده است».

 

طرح دور زدن تحریم ها

مقامات رسمی رژیم از جمله مدیرکل بانک مرکزی مدعی است، برای مقابله با تحریم‌های آمریکا برنامه‌ریزی داشته‌اند. عبدالناصر همتی یک روز پس از اعلام لیست تحریم‌ها گفت "اقدام‌های لازم در چارچوب تنظیم دقیق منابع و مصارف ارزی صورت گرفته" و "مذاکرات لازم با کشورهای طرف تجارت انجام گرفته و نحوه تعامل با آنها همآهنگ شده است."

 

تحریم‌های آمریکا علیه ایران هر چند مورد حمایت تمامی کشورهای اروپایی  اما به‌دلیل قدرت اقتصادی و سیاسی این کشور چالشی بسیار بزرگ برای کشورهایی محسوب می‌شود که می‌خواهند با رژیم  ایران مناسبات اقتصادی داشته باشند.

 

اتحادیه اروپا راه‌حل ندارد

اتحادیه اروپا به‌ویژه امضا کنندگان توافق اتمی با رژیم ایران وعده داده بودند که حمایت خود از این توافق را ادامه دهند ولی تا این تاریخ هنوز طرح روشنی برای مقابله با تحریم‌های آمریکا ندارند و اگر ‌چه قصد دارند تا با ساز و کار ویژه‌یی به تجارت قانونی و معاملات بانکی با این رژیم ادامه دهند ولی از یک طرف هیچ کشور میزبانی را برای این ساز و کار پیدا نکرده‌اند و از طرف دیگر رژیم ایران نیز از آن استقبال نمی‌کند.

به گزارش خبرگزاری آلمان آخوند روحانی در گفتگوی تلفنی با رئیس‌جمهور فرانسه و صدراعظم آلمان از بسته پیشنهادی اروپا انتقاد کرده است.

 

عقب‌نشینیهای رژیم

اسحاق جهانگیری معاون اول آخوند روحانی سه‌شنبه ۱۵آبان (۶نوامبر) با تأکید بر این‌که دولت نمی‌خواهد "فشار بیشتری به مردم بیاورد"، گفت: «در این شرایط دولت مجبور است برخی از سیاست‌هایش را از جمله سیاست‌های کنترلی دولت در خصوص ارز، صادرات و واردات به‌خاطر شرایط موجود کشور را تغییر دهد.»

معاون اول آخوند روحانی از مقامات رژیم خواست تا با مردم "صادقانه" صحبت کنند و گفت: «من نمی‌توانم دروغ بگویم که تحریم‌ها اثری ندارد تحریم‌ها اثر دارد ولی باید اثر آن را به حداقل برسانیم.»

 

 

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/2a2a60bf-bb37-49ec-9358-b4a6e4aa537c"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات