728 x 90

نماینده جمهوری چک در جلسه کمیته سوم مجمع عمومی: ما به‌طور کامل با نگرانی گزارشگر ویژه در مورد ادامه بالای اعدامها در ایران شریک هستیم.

ودویک ایگر دبیر سوم نمایندگی دائم جمهوری چک در سازمان ملل متحد
ودویک ایگر دبیر سوم نمایندگی دائم جمهوری چک در سازمان ملل متحد

لودویک ایگر دبیر سوم نمایندگی دائم جمهوری چک در سازمان ملل متحد در جلسه کمیته سوم مجمع عمومی در مورد وضعیت حقوق‌بشر در ایران و گزارش گزارشگر ویژه جاوید رحمان در این رابطه گفت:

آقای رئیس،

از زحمات گزارشگر ویژه آقای جاوید رحمان تشکر می‌کنیم. ما بار دیگر حمایت کامل خود را از مأموریت او تکرار می‌کنیم. ما قاطعانه معتقدیم که سفر گزارشگر ویژه به کشور ایران برای دیدار بر اساس دسترسی بدون مانع بسیار مهم خواهد بود.

در چند روز گذشته، ما هنوز هم شاهد اعدام قریب‌الوقوع یک نوجوان دیگر که محکوم به مجازات اعدام بر اساس شواهد بسیار مشکوک شده، بودیم. ما به‌طور کامل با نگرانی گزارشگر ویژه در مورد ادامه تکرار بالای اعدامها در جمهوری اسلامی ایران شریک هستیم. متذکر می‌شویم که تأیید هر گونه داده آماری رسمی در این زمینه دشوار است. ما در هر شرایطی و بدون استثنا با مجازات اعدام مخالفیم. ما از این‌که ایران هم‌چنان به اعدام مجرمان نوجوان، در نقض تعهدات بین‌المللی خودش، ادامه می‌دهد، نگران هستیم.

به همین ترتیب، ما در نگرانی گزارشگر ویژه در مورد تبعیض بر اساس فکر، عقیده، قومیت یا مذهب، از جمله محدودیتهای مندرج در مفاد جدید تصویب شده قانون مجازات اسلامی ایران، که به‌صورت مبهم بیان شده و در عمل اغلب علیه انجام آزادانه اعتقادات مذهبی، از جمله توسط مسیحیان و یهودیان است، شریک هستیم.

 

ما عمیقاً نگران سرکوب آزادی بیان و عقیده، اجتماعات مسالمت‌آمیز و انجمن ها هستیم. این شامل فقدان حسابرسی مداوم در مورد نقض جدی حقوق‌بشر است که در خلال سرکوب خشونت‌آمیز چندین موج اعتراض عمومی بین سال‌های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۱ انجام شده است. هم‌چنین شامل وخامت بیشتر آزادی بیان و دسترسی به اطلاعات در اینترنت می‌شود. در این زمینه، به‌ویژه قوانین جدید از اکتبر ۲۰۲۰ در مورد ایجاد شبکه ملی اطلاعات، به‌عنوان یک فرم اینترانت تحت کنترل دولت، برای ما نگران‌کننده است.

آخرین نکته، اما نه کمترین، نقض حقوق‌بشر در بسیاری از زمینه‌های دیگر که توسط گزارشگر ویژه شناسایی شده است، از جمله تبعیض مداوم علیه روزنامه‌نگاران، مدافعان حقوق‌بشر، و به‌ویژه علیه زنان و دختران، هم‌چنان نگران‌کننده است. بنابراین، در این زمینه، ما از (رژیم) ایران می‌خواهیم که این عمل را متوقف کند، به شکاف‌های پیش‌نویس لایحه حمایت از زنان در ژانویه ۲۰۲۱ رسیدگی کند و از تصویب و اجرای سریع آن اطمینان حاصل کند (سایت سازمان ملل ۲۵ اکتبر۲۰۲۱ - ۳مهر ۱۴۰۰).

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/32c14140-95d4-4c0e-8304-a6dd34d2e3fa"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات