728 x 90

نخست‌وزیر دولت فلسطین: ما می‌خواهیم مردم‌مان به خانه‌هایشان که از آنجا آواره شده‌اند برگردند

محمد اشتیه نخست‌وزیر دولت فلسطین
محمد اشتیه نخست‌وزیر دولت فلسطین

خبرگزاری وفا  دربارهٔ سخنان نخست‌وزیر دولت فلسطین در جلسهٔ روز دوشنبهٔ۲۲آبان دولت در رام‌الله، گزارش داد: «محمد اشتیه نخست‌وزیر دولت فلسطین گفت که ما در تمام دوایر بین‌المللی برای توقف حملات اشغالگران اسراییل علیه مردم‌مان و تأمین امنیت ارسال غذا و دارو به تمام مناطق نوار غزه به‌ویژه شمال مبارزه می‌کنیم و هر کاری را که ممکن است انجام می‌دهیم تا مردم را در آنجا نجات بدهیم.

نخست‌وزیر اشتیه در سخنرانی خود در ابتدای جلسه دولت در روز دوشنبه در شهر رام‌الله بار دیگر درخواست ارتش اسراییل را از سازمانهای بین‌المللی برای ایجاد کمپ‌های موقت آوارگان رد کرد و گفت که ما می‌خواهیم مردم‌مان به خانه‌هایشان که از آنجا آواره شده‌اند برگردند. وی گفت: در تاریخ فلسطین چیزی به‌نام موقتی وجود ندارد، تجربه به ما آموخته است که «موقتی» ماندگار خواهد شد.

وی با ابراز تأسف از این‌که برخی کشورها هم‌چنان خواستار «حق دفاع اسراییل از خود» هستند، تأکید کرد: متجاوز حق دفاع از خود ندارد، زیرا اشغال سرزمین دیگران دفاع از خود نیست، ما قربانی هستیم.

وی از سازمان ملل و اتحادیه اروپا خواست همان‌گونه که در تجارب مختلف جهان اتفاق افتاده است، کمکهای خود را با چتر به نوار غزه به‌ویژه شمال آن بریزند و کریدورهای امدادی را به سمت غزه باز کنند و آن‌را فقط به گذرگاه رفح محدود نکنند».

وفا اضافه کرد: «نخست‌وزیر دولت فلسطین خواستار اجرای فوری تصمیمات اتحادیه عرب به‌ویژه تصمیمات امدادی شد.

اشتیه به پیشنهاد ایجاد کریدور آبی بین قبرس و غزه از سوی برخی کشورها اشاره کرد و گفت: ما خواهان رسیدن کمک هستیم، اما جابه‌جایی مردم خود را در کشتی‌هایی برای اخراج تحت عنوان کمک نمی‌پذیریم.

اشتیه در خصوص اظهارات نخست‌وزیر اسراییل مبنی بر مخالفت وی با بازگشت حاکمیت به غزه و حفظ اشغالگری برای مدت طولانی، گفت: سیاست نتانیاهو بلای جان آنها خواهد شد. نوار غزه بخشی از سرزمین فلسطین است که در سال ۱۹۶۷ اشغال شد و ما برای کمک به مردم خود در آنجا به اجازه هیچ‌کس نیاز نداریم.

محمد اشتیه درباره آنچه در بیمارستان شفا در شهر غزه می‌گذرد، گفت: اسراییل بیمارستان شفا را به نماد کنترل خود بر غزه تبدیل کرده است، گویی که یک پادگان نظامی است. در این بیمارستان مجروحان و بیماران حضور دارند.

او تأکید کرد که بمباران بیمارستانها، قطع برق از آنها، و جلوگیری از رسیدن سوخت به آنها. فقط می‌تواند طبق قوانین بشردوستانه بین‌المللی یک جنایت جنگی تلقی شود.

وی افزود: این‌که اسراییل بیمارستان شفا را پایتخت غزه کند و سقوط آن به‌معنای سقوط غزه باشد، چیزی جز توجیهی برای کشتن مجروحان، بیماران، پزشکان و امدادگران نیست.

خبرگزاری وفا در خبر دیگری، نوشت: «حسین الشیخ، دبیر کمیته اجرایی سازمان آزادیبخش فلسطین گفت که شکست بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسراییل او را به‌سمت کوری اخلاقی و سیاسی سوق می‌دهد که منجر به خون‌ریزی، ویرانی و آوارگی بیشتر می‌شود.

الشیخ افزود: «نتانیاهو. هدف استراتژیک خود را از جنگ اعلام کرد: اشغال مجدد کامل نوار غزه و کرانهٔ غربی؛ او فراموش کرده یا این امر را نادیده گرفته که اشغال او محکوم به شکست خواهد بود و ما هستیم که باقی خواهیم ماند».

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/be7c6f72-7c0e-4088-a55c-31b756e4794f"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات