728 x 90

میزگرد در پارلمان اروپا با حضور فرانچسکو گوئیرو نماینده پارلمان اروپا از حزب سبزها

میزگرد در پارلمان اروپا با حضور فرانچسکو گوئیرو نماینده پارلمان اروپا از حزب سبزها
میزگرد در پارلمان اروپا با حضور فرانچسکو گوئیرو نماینده پارلمان اروپا از حزب سبزها

میزگرد در پارلمان اروپا

با حضور فرانچسکو گوئیرو نماینده پارلمان اروپا از حزب سبزها

و شماری از نمایندگان انجمنهای جوانان ایرانی در کشورهای اروپایی

به دعوت آقای فرانچسکو گوئیرو نماینده پارلمان اروپا از پرتغال از حزب سبزها، میزگردی حول ایران و مبارزه مردم ایران با شرکت شماری از نمایندگان انجمنهای جوانان ایرانی در کشورهای اروپایی برگزار شد. در این میزگرد که در ساختمان پارلمان اروپا در بروکسل برگزار گردید، شرکت‌کنندگان ضمن تشریح سرکوب فزاینده در ایران و جنگ‌افروزی رژیم آخوندی در منطقه، تنها راه‌حل بحران‌هایی که دیکتاتوری دینی حاکم بر ایران عامل اصلی آن است را سرنگونی این رژیم و استقرار یک جمهوری دموکراتیک مبتنی بر جدایی دین و دولت در ایران دانستند.

 

 فرانچسکو گوئیرو

نماینده پارلمان اروپا فرانچسکو گوئیرو از پرتغال که مدیریت این کنفرانس را برعهده داشت از جمله گفت: ما امروز بر روی وضعیت جوانان ایرانی و مسیری که آنها در مبارزه خود برای آزادی طی می‌کنند تمرکز کرده‌ایم. ما اینجا در پارلمان اروپا چندین بیانیه را مورد بررسی قرار داده و به تصویب رسانده‌ایم. ما با نگرانی زیادی شاهد افزایش اعدامها در ایران هستیم. ما شاهد بی‌ثباتی در خاورمیانه هستیم. و نقش رژیم ایران را در ایجاد مشکلات خارجی می‌بینیم برای من بسیار زیباست که اینجا هستم و به شجاعت شما و هزاران نفری که در داخل و خارج از ایران می‌جنگند تا تغییر دموکراتیک در ایران را انجام دهند، گوش دهم. کشوری آزاد و مبتنی بر جدایی دین و دولت که فکر می‌کنم همه ما از آن بهره‌مند خواهیم شد.

فرانچسکو گوئیرو در ادامه سخنان خود با تأکید بر اهمیت حضور یک اپوزیسیون سازمان‌یافته در برابر رژیم حاکم بر ایران و ارائه برنامه ده ماده‌ای برای آینده ایران گفت: این‌که یک زن رهبری این جنبش باشد بسیار مهم است و نشان‌دهنده اعتبار این جنبش است من این فرصت را داشتم که با او دیدار کنم و من فکر می‌کنم این نشان می‌دهد که واقعاً باید تغییری در ایران ایجاد شود.

این واقعیت به ما در پارلمان اروپا نشان می‌دهد که ما نیز باید برای کمک به کسانی که می‌خواهند روند کنونی را تغییر بدهند بیشتر تلاش کنیم. بنابراین روی من و روی حزب سبزها برای کمک به این مبارزه حساب کنید.

 

 ندا امانی

ندا امانی از انجمن جوانان ایرانی در سوئیس که مشترکاً مدیریت این کنفرانس را برعهده داشت در سخنان خود گفت:

همه فکر می‌کنند اکنون که موضوع ایران و مبارزه مردم ایران کمتر در رسانه‌ها مطرح می‌شود، پس اوضاع آرام است. اما در واقع، مردم ایران و به‌ویژه جوانان و زنان در ایران، به‌رغم سرکوب، به مبارزه و اعتراضات خود ادامه می‌دهند.

وی ضمن اشاره به نقش زنان در قیامهای اخیر در ایران گفت: این البته نمی‌تواند تصادفی باشد که زنان این اعتراضات را رهبری می‌کنند. آنها در هر قیامی در چهار دهه گذشته و برای جنبشهای آزادیخواهی ایران نقش بسیار فعالی داشتند. پس در واقع، این بازتاب نقشی است که زنان در رهبری جنبش اعتراضی در چهار دهه گذشته ایفا کرده‌اند. اما باید به این نکته اشاره کنم که زنان ایرانی فقط در چهار دهه گذشته برای حقوق خود مبارزه نکرده‌اند، بلکه آنها ۱۲۰ سال است که به این مبارزه شتافته‌اند.

 

 دکتر ویرجینیا پیش‌بین

دکتر ویرجینیا پیش‌بین از اعضای انجمن جوانان ایرانی در ایتالیا ضمن اشاره به آمار فزاینده اعدامها در ایران گفت: در سال ۲۰۲۳ تعداد اعدامها ۳۶ درصد افزایش یافته است. ما فقط در این سال ۸۶۴ اعدام داشتیم. و در سه ماه آخر سال ۲۰۲۳، پس از حمله ۷ اکتبر و جنگ در منطقه، همان‌طور که شما گفتید، به ۳۶۰ نفر، از جمله ۶۰ زندانی سیاسی و زندانی زیر حکم اعدام می‌رسیم. تصادفی نیست که رژیم ایران این اعدامها را افزایش داده است. عمدتاً به این دلیل است که آنها از تکرار قیامها می‌ترسند. و دلیل اصلی دخالت خامنه‌ای با کمک نیروهای نیابتی برای شروع جنگ در غزه دقیقاً به این منظور است تا توجه جهان را از داخل ایران به سایر نقاط منطقه منحرف کند.

خامنه‌ایی به شرایط انفجاری در ایران با موج گسترده اعدامها پاسخ می‌دهد که یادآور قتل‌عام ۱۳۶۷ است که ۳: ۰هزار زندانی سیاسی اعدام شدند در میان آنها از جمله بسیاری زنان بودند که حکمشان به پایان رسیده بود. اکثریت قتل‌عام شدگان اعضا و هواداران سازمان مجاهدین خلق ایران بودند.

اما باید تأکید کرد که رژیم از آنجایی که بسیار ضعیف و شکننده است و به آخر خط رسیده است نیاز دارد از طریق اعدامها و تشدید جو سرکوب و اختناق و هم‌چنین جنگ‌افروزی در منطقه حیاتش را ادامه دهد اما واقعیت این است که رژیم بسیار پوسیده است و بنابراین این خشم بیشتری را بین جوانان و مردم ایجاد می‌کند و نتیجه معکوس علیه رژیم خواهد داشت.

 

ویدا امانی

ویدا امانی از انجمن جوانان ایرانی در سوئیس در پاسخ به این سؤال که راه‌حل برای ایران چیست و چه کسی جایگزین این رژیم است گفت: مردم ایران در قیامهایشان نشان داده‌اند که هم رژیم آخوندها و هم دیکتاتوری سلطنتی را نفی می‌کنند. من می‌توانم بگویم که تنها یک گزینه و یک جایگزین وجود دار، شورای ملی مقاومت ایران که ائتلافی از گروه‌های مختلف دموکراتیک ایرانی است که اکنون توسط خانم مریم رجوی هدایت می‌شود. خانم رجوی بارها به پارلمان اروپا دعوت شده است. او یک طرح ده ماده‌ای برای ایران دموکراتیک آینده ارائه کرده که تضمین کننده اساسی‌ترین ارکان یک جامعه متمدن و شکوفا مانند جدایی دولت و دین، لغو مجازات اعدام، حقوق برابر برای مردان و زنان و به‌ویژه حقوق زنان برای مشارکت در رهبری سیاسی جامعه و تضمین حقوق ملیتهای ایرانی و هم‌چنین پیروان سایر مذاهب در ایران است.

 

 موسی توحیدی

موسی توحیدی از انجمن جوانان ایرانی در آلمان در سخنان خود گفت: مقاومت ایران به‌خوبی سازماندهی شده است. و این موضوعی است که آنها را به خطرناکترین دشمن، و تنها دشمن رژیم کنونی، تبدیل می‌کند. آنها به‌دلیل تعهد خود برای آزادی مردم ایران حاضر به فداکاری هستند و مقاومت و پایداری بالایی از خود در برابر این رژیم نشان داده‌اند.

چیزی که باید اضافه کنم این است این مقاومت کاملاً مستقل است. هیچ‌گونه حمایت مالی از هیچ دولت خارجی دریافت نمی‌کند. و اساساً متکی به مردم ایران هستند. آنها هر کاری را انجام می‌دهند که در راستای آزادی مردم ایران باشد.

 

فربد ماهوتچیان

فربد ماهوتچیان که به‌صورت آنلاین از آلمان به این کنفرانس وصل شده بود گفت: بزرگترین تهدید برای هر رژیم دیکتاتوری مردم هستند. بنابراین همان‌طور که مردم ایران چندین بار نشان داده‌اند، از جمله در جریان قیام سال ۱۴۰۱ که رژیم آخوندها را به لرزه درآوردند خواستار سرنگونی این رژیم هستند. بنابراین باید تأکید کنم که مقاومت سازمان‌یافته مردم ایران بزرگترین تهدیدی است که آخوندها امروز با آن روبه‌رو هستند.

وی هم‌چنین با انتقاد از سیاست مماشات غرب با رژیم ایران یکبار دیگر بر ضرورت لیست‌گذاری سپاه پاسداران تأکید کرد و گفت: آنچه باید در اروپا انجام شود این است که باید تصمیمی گرفته شود که بین معاملات اقتصادی با رژیم ایران و حقوق‌بشر مردم ایران چه چیزی مهمتر است.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/6cd65701-be58-4161-a226-0639c6f02b5a"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات