728 x 90

موضعگيريها نسبت به حمله آمريكا و فرانسه و انگلستان به ديكتاتور سوريه

حمله نظامی آمریکا به رژیم اسد
حمله نظامی آمریکا به رژیم اسد

کشورهای مختلف جهان از جمله کانادا، استرالیا، اتحادیة اروپا، هلند، بلژیک، اسپانیا، ترکیه، عربستان و قطر و هم‌چنین رهبران سنا و مجلس نمایندگان آمریکا، از حمله به مواضع رژیم اسد در پاسخ به جنایت شیمیایی در دوما استقبال کردند.

مایک پنس معاون رئیس‌جمهور آمریکا در پیام خود گفت: «به فرمان رئیس‌جمهور، قوای مسلح آمریکا، انگلستان و فرانسه، حملاتی را علیه تأسیسات تسلیحات شیمیایی در سوریه انجام دادند. آمریکا و متحدانش، استفاده از تسلیحات شیمیایی علیه مردان، زنان و کودکان را تحمل نخواهند کرد».

 

آنگلا مرکل صدر اعظم طی بیانیه‌یی، گفت: «اقدام نظامی برای حفظ مؤثر بودن ممنوعیت بین‌المللی استفاده از تسلیحات شیمیایی و هشدار به رژیم سوریه نسبت به نقض‌های بیشتر، ضروری و مناسب بود...».

نخست‌وزیر کانادا در پیام خود گفت: «کانادا با قوی‌ترین عبارات ممکن، استفادة تسلیحات شیمیایی در حملة هفتة گذشته در غوطة شرقی را محکوم می‌کند... کانادا از تصمیم ایالات متحده، انگلستان و فرانسه برای اقدام به‌منظور کاهش‌دادن توانمندی رژیم اسد برای حملات با تسلیحات شیمیایی علیه مردم (سوریه) حمایت می‌کند... مسئولان (حملات شیمیایی در سوریه) باید مورد حسابرسی قرار گیرند».

دونالد توسک رئیس شورای اتحادیة اروپا در پیامی گفت: «حملات آمریکا، فرانسه و انگلستان روشن می‌کنند که رژیم سوریه همراه با روسیه و (رژیم) ایران نمی‌توانند به این فاجعة انسانی دست کم بدون هیچ‌گونه هزینه‌یی، ادامه بدهند. اتحادیة اروپا در کنار متحدانش در طرف عدالت، ایستاده است».

دبیرکل ناتو اعلام کرد: «من از اقدامات آمریکا، انگلستان و فرانسه علیه تأسیسات و توانمندی‌های تسلیحات شیمیایی رژیم سوریه حمایت می‌کنم. ناتو استفاده از تسلیحات شیمیایی را غیر قابل قبول می‌داند. مسئولان آن باید مورد حسابرسی قرار گیرند».

پل رایان رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، گفت: «ایالات متحده در هماهنگی با متحدانش، دست به اقدام تعیین‌کننده‌یی زد. ما در ارادةمان مبنی بر این‌که استفادة وحشیانة اسد از تسلیحات شیمیایی نمی‌تواند بی‌پاسخ بماند، متحد هستیم. وحشیگری خلاف وجدان رژیم او علیه شهروندان غیر نظامی بی‌گناه نمی‌تواند تحمل شود».پل رایان با تأکید بر همدستی رژیم آخوندی با دیکتاتور سوریه، افزود: « ایالات متحده و متحداانش باید به جستجوی راه‌هایی برای حسابرسی از آنهایی که به اسد توانمندی می‌بخشند، ادامه بدهد».

سناتور میچ مک‌کانل رهبر اکثریت سنای آمریکا ضمن حمایت از حملات به رژیم اسد، تأکید کرد: «اسد (هشدار سال گذشته) را نادیده گرفت... و انتخاب کرد که علیه مردم در دوما وحشت‌افکنی کند».

سناتور جان مک‌کین رئیس کمیتة قوای مسلح سنای آمریکا ضمن استقبال از حمله به رژیم اسد، گفت: «امیدوارم این حملات، هزینه‌های واقعی را بر (بشار) اسد تحمیل کند. پیام به اسد باید این باشد که... ایالات متحده و متحدانش از اراده و توانایی لازم برای ادامة اعمال این هزینه‌ها برخوردارند و (رژیم) ایران و روسیه سرانجام موفق نخواهند شد از اسد نسبت به پاسخ تنبیهی ما، حفاظت کنند».

وی تأکید کرد که باید استراتژی آمریکا در منطقه شامل مقابله با مداخلات رژیم آخوندی باشد.

سناتور لیندزی گراهام کاندیدای پیشین ریاست‌جمهوری تأکید کرد: «ضروری است که وقتی رئیس‌جمهور آمریکا... به دیکتاتورهای بی‌رحم هشدار می‌دهد از تسلیحات شیمیایی علیه کودکان بی‌گناه استفاده نکنند، این موضع‌گیری‌ها معنا و مفهوم واقعی داشته باشد. به اسد از سوی باراک اوباما و دونالد ترامپ هشدار داده شد که از تسلیحات شیمیایی استفاده نکند، اما او به استفاده از تسلیحات شیمیایی علیه کودکان بی‌گناه ادامه داد... (بشار اسد) یک هیولاست و باید به‌عنوان یک جنایتکار جنگی و یک هدف مشروع نظامی در نظر گرفته شود».

سناتور چاک شومر رهبر دموکرات‌ها در سنای آمریکا، حمله برای «مجازات» بشار اسد به‌منظور جلوگیری از تکرار جنایات شیمیایی را اقدامی «مناسب» دانست.

هم‌چنین بسیار دیگری از نمایندگان سنا و مجلس نمایندگان آمریکا از جمله سناتور رابرت منندز رئیس دموکرات‌ها در کمیتة خارجی، کوین مک‌کارتی رهبر اکثریت مجلس نمایندگان، اد رویس رئیس کمیتة خارجی مجلس نمایندگان و الیوت انگل رئیس دموکرات‌ها در این کمیته، از حملات به رژیم اسد، استقبال کردند.

از سوی دیگر، به گزارش سایت رسمی دولت روسیه، ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور این کشور، حملات به سوریه را محکوم کرد و گفت: «بار دیگر ایالات متحده مثل سال گذشته در حمله به پایگاه هوایی شعیرات در سوریه، یک حملة شیمیایی صحنه‌سازی‌شده علیه غیر نظامیان این بار در دوما را به‌عنوان توجیه استفاده کرد. متخصصان روسیه که از محل حادثة مظنون بازدید کرده‌اند، هیچ ردی از استفاده از کلر یا گاز شیمیایی دیگری پیدا نکرده‌اند».

ولادیمیر پوتین، افزود: «افزایش کنونی (تنش) در ارتباط با سوریه برای همة سیستم روابط بین‌المللی ویرانگر است... روسیه خواهان برگزاری یک اجلاس اضطراری شورای امنیت برای بحث دربارة اقدامات تجاوزکارانة ایالات متحده و متحدانش خواهد شد».

رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه ضمن استقبال از حملات به رژیم اسد، گفت: «با عملیات مشترک آمریکا، انگلستان و فرانسه در روز شنبه، رژیم سوریه این پیام را دریافت کرد که قتل‌عام‌هایش بی‌پاسخ نخواهند ماند».

وی تأکید کرد: «مردم بی‌گناه سوریه باید از مدت‌ها پیش مورد پشتیبانی قرار می‌گرفتند».

دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا روز شنبه در پیامی دربارة حمله مشترک به مواضع دیکتاتور سوریه، گفت: «شب گذشته این حمله به‌نحو عالی به اجرا درآمد. از فرانسه و انگلستان به‌خاطر خرد و قدرت نظامی خوبشان تشکر می‌کنیم. نتیجه نمی‌توانست از این بهتر باشد. مأموریت انجام شد».

نیکی هیلی نماینده آمریکا در شورای امنیت گفت: آمریکا، فرانسه و انگلستان به‌دنبال ارزیابی دقیق فاکتها و واقعیات صحنه دست به اقدام زدند. اهدافی که ما انتخاب کردیم در قلب برنامه تسلیحات شیمیایی رژیم سوریه بوده‌اند. این پاسخ ها موجه، مشروع و متناسب بودند.آمریکا و متحدانش از ابزار دیپلوماسی استفاده می‌کند تا هر کاری باشد انجام دهد تا از شر زرادخانه تسلیحات شیمیایی اسد خلاص شود.

  نماینده  فرانسه  در جلسه عصر روز شنبه در شورای امنیت گفت:‌کسانی که در مسئولیت بشار اسد در حمله شیمیایی دوما تردید دارند می‌توانند به شواهد منتشر شده مراجعه کنند.

فدریکا موگرینی  رئیس  سیاست خارجی اتحادیه اروپا، حمله آمریکا، فرانسه و انگلستان فقط برای جلوگیری از استفاده رژیم اسد از سلاحهای شیمیایی علیه مردمش بوده است. وی  به‌نمایندگی از ۲۸کشور اتحادیه اروپا از  رژیم  ایران و روسیه هم خواست تا از نفوذ خود برای جلوگیری از به‌کارگیری مجدد تسلیحات شیمیایی از طرف رژیم سوریه استفاده کنند.

وزیر دفاع انگلستان بیانیه‌یی در مورد حملات هوایی علیه  رژیم سوریه  منتشر و اعلام کرد:‌

 انگلستان  در "حملات دقیق علیه تأسیسات شیمیایی در سوریه"  به متحدان پیوسته است.

در این بمبارانها چهار جنگنده انگلستان برای حمله علیه یک پایگاه سابق موشکی در 15مایلی غرب حمص مورد استفاده قرار گرفته است، رژیم سوریه در این پایگاه ذخایر تسلیحات شیمیایی را نگهداری می‌کرد...

وزیر دفاع انگلستان گفت: جامعه بین‌المللی به‌طور قاطعی با نیروی نظامی قانونی و متناسب واکنش نشان داد. او ادامه داد: بگذارید این اقدامات متحد پیام روشنی به رژیم سوریه بفرستد.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/16acfc84-096b-43c6-9844-8e74399f00f2"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات