728 x 90

مقاله سفیر کن بلک‌ول در آمریکن تینکر: بازی مرموز و حیله‌گرانه رژیم ایران

سفیر کن بلک‌ول
سفیر کن بلک‌ول

آمریکن تینکر- مقاله سفیر کن بلک‌ول سفیر پیشین آمریکا در کمیسیون حقوق بشر: در سال ۲۰۱۴، در حالی که نگاه جهانیان به جاه‌طلبیهای پنهانی هسته‌یی رژیم ایران دوخته شده بود، تهران عملیات نفوذ مخفی موسوم به ابتکار کارشناسان ایران (IEI) را آغاز کرد.

معماران [ابتکار کارشناسان ایران] از چهره‌های بلندپایه وزارت امور خارجه رژیم ایران مانند سعید خطیب‌زاده بودند. [اشخاصی] که مأموریتشان ایجاد ارتباط با دانشگاهیان با نفوذ در سراسر جهان، به‌ویژه در ایالات متحده بود.

سفیر کن بلک‌ول ضمن بررسی ارتباطات افشا شده این به‌اصطلاح کارشناسان با مقامات وزارت‌خارجه رژیم از جمله پاسدار مصطفی زهرانی مدیرکل سابق امور راهبردی وزارت‌خارجه رژیم می‌افزاید:

سال ۲۰۲۱ نقطه عطفی بود که رابرت مالی نقش خود را به‌عنوان فرستاده ویژه جو بایدن در امور ایران برعهده گرفت. به طرز شگفت‌انگیزی، مالی تصمیم گرفت آرین طباطبایی، یکی از اولین شرکت‌کنندگان ابتکار کارشناسان ایران، را به تیم وزارت امور خارجه خودش بیاورد و او را مأمور کمک به شکل دادن به سیاست آمریکا در قبال ایران کند.

کارشناسان ابتکار کارشناسان ایران با مقامات وزارت‌خارجه رژیم ایران رابطه دوطرفه‌ای داشتند. آنها به‌طور فعال رهنمودها و توصیه‌هایی را برای پیشبرد اهداف سیاست خارجی تهران تبادل می‌کردند.

اما در هسته اصلی روایت ابتکار کارشناسان ایران، زوم شدن و متمرکز شدن روی مجاهدین خلق پیشروترین جنبش اپوزیسیون در ایران، نهفته است. برای چند دهه، سازمان مجاهدین خلق دیدگاهها [و اطلاعات] بی‌نظیر و پیچیده‌ای را در مورد برنامه هسته‌یی رژیم ارائه کرده است. شبکه داخلی آن هم‌چنان پویاترین و سازمان‌یافته‌ترین نیروی اپوزیسیون در ایران است که وضعیت موجود را به چالش می‌کشد.

وابستگان ابتکار کارشناسان ایران به‌طور سیستماتیک سازمان مجاهدین خلق را به‌عنوان یک آلترناتیو غیرقابل تحمل به‌منظور کاهش حمایت بین‌المللی از این گروه به تصویر می‌کشند.

طباطبایی [در این رابطه] نقش محوری داشت. شاید تصادفی نباشد، در زمانی که او در سال ۲۰۱۴ همکاری خودش را با ابتکار کارشناسان ایران آغاز کرد، اولین مقاله او، مراقب مجاهدین خلق باشید برای بی‌اعتبار کردن مجاهدین خلق نوشته شد. او ادعاهای رژیم در مورد عدم حمایت مردمی از گروه را طوطی‌وار مطرح کرد. دینا اسفندیاری، یکی دیگر از چهره‌های با نفوذ در ابتکار کارشناسان ایران، از پلتفرم های رسانه‌های اجتماعی برای تقویت این روایتها استفاده کرد.

عدنان طباطبایی که با اولین رهبر رژیم خمینی پیوندهای خانوادگی دارد، تصویر منفی سازمان را در آلمان عمیق‌تر کرد.

روزبه پارسی [برادر تریتا پارسی]، بارها و بارها با این گروه کر ارکستر، هماهنگ شده است.

عملیات ابتکار کارشناسان ایران استفاده ماهرانه رژیم از دانشگاهیان را برای ایجاد سیاست و هدف قرار دادن مخالفان سیاسی در سطح جهانی در حالی که خودشان را به‌عنوان تحلیلگران بی‌طرف نشان می‌دهند، افشا می‌کند و به‌طور عملی به تبلیغات رژیم اعتبار می‌بخشد. اهمیت این استراتژی با ادامه تشدید اعتراضات در داخل ایران آشکارتر می‌شود. اعتراضاتی که بسیاری از آنها توسط کانون‌های شورشی بسیار فعال مجاهدین خلق رهبری و سازماندهی می‌شوند.

شاید مهم‌ترین جنبه ابتکار کارشناسان ایران، موفقیت آن در نفوذ و لکه‌دار کردن روایت‌های آن در رسانه‌های اصلی معتبر باشد.

این تاکتیکهای حساب شده از تعامل نزدیک‌تر با تهران حمایت می‌کند و در عین‌حال به‌طور سیستماتیک اپوزیسیون سازمان‌یافته آن را تضعیف می‌کند و در نهایت سیاست ایالات متحده را به نفع منافع اصلی‌ترین دولت حامی تروریسم در جهان منحرف می‌کند.

کنگره باید یک بررسی جامع از شبکه پیچیده و آزار دهنده نفوذ ایران انجام دهد. و از عملیات فریب رژیم پرده‌برداری کند.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/beb7989e-4024-4a99-a06d-46dca6ccc4fe"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات