728 x 90

معرفی کتاب«مقاومت اوج‌گیرنده ایران» - کنفرانس در کنگره آمریکا، گزارش بازدید ۵روزه هیأت آمریکایی از اشرف۳

پروفسور ایوان ساشا شیهان - معرفی کتاب«مقاومت اوج‌گیرنده ایران »
پروفسور ایوان ساشا شیهان - معرفی کتاب«مقاومت اوج‌گیرنده ایران »

در یک جلسه در مجلس نمایندگان آمریکا، پروفسور ایوان ساشا شیهان به‌نمایندگی از هیأت آمریکایی بازدید کننده از اشرف۳ در تیرماه سال جاری، کتاب تازه خود با عنوان «مقاومت اوج‌گیرنده ایران» حول گزارش تواناییهای مقاومت ایران را به مجلس نمایندگان آمریکا معرفی کرد که مورد استقبال زیاد شرکت‌کنندگان قرار گرفت.

 

در این جلسه دهها تن از مشاوران نمایندگان کنگره آمریکا از هر دو حزب حضور پیدا کرده و به سؤال و گفتگو پیرامون کتاب، اشرف۳، توانائیهای مقاومت برای تغییر، چشم‌انداز تغییر، آمادگیهای مقاومت برای دوران گذار بعد از سرنگونی و سیاست درست دولت آمریکا در قبال مقاومت ایران پرداختند.

 

در این جلسه دو حزبی نخست تام ون فلین، رئیس ستاد نماینده کنگره، پل گوسار به معرفی پروفسور شیهان پرداخت و گفت این گزارش به‌ درخواست هیأت آمریکایی و بر اساس مشاهدات کل هیأت تهیه شده است.

وی گفت:‌ من چهار یا پنج سال است که با ایرانیان مقیم آمریکا کار کرده‌ام. و این فرصت را داشتم که با آنها به پاریس بروم که در آنجا کنوانسیون بسیار گسترده خود را برگزار می‌کنند و هموطنانشان را از تلاشهای خود برای یک ایران دموکراتیک آزاد و غیرهسته‌یی آگاه می‌کنند.

اخیرا، کنگره به‌اتفاق آرا قطعنامه دوحزبی ۷۵۲ را در مجلس نمایندگان تصویب کرد، که از حقوق قیام‌کنندگان در ایران پشتیبانی می‌کند و از حقوق‌بشر در ایران پشتیبانی می‌کند و این تصویب شد. تصویب این قطعنامه نشان می‌دهد که ما در اینجا در ایالات متحده کاملاً از تلاشهایی که ایرانیها مدت مدیدی بر آن تمرکز کرده‌اند، کاملاً پشتیبانی می‌کنیم.

 

پروفسور ایوان ساشا شیهان در سخنان خود گفت:

من(از ۱۹سال پیش) شروع به مطالعه اپوزیسیون ایران کردم و یک نیروی کاملاً سازمان‌یافته با توانایی بی‌نظیر یافتم: شورای ملی مقاومت ایران به رهبری مریم رجوی و بزرگترین گروه اپوزیسیون در آن یعنی مجاهدین خلق.

من حالا بیش از یک دهه است که این سازمانها را مطالعه کرده‌ام، در مورد محاکمات آنها و و درد و رنجهای آنها (توسط رژیم شاه و آخوندها) مفصل نوشته‌ام، و با اطمینان کامل می‌توانم بگویم که اگر حرکتی وجود داشته باشد که بتواند پیشتاز تغییر رژیم از درون ایران باشد، همینها هستند.

 

شورای ملی مقاومت و مجاهدین خلق به‌طور گسترده به‌عنوان معتبرترین گزینه برای حاکمیت آخوندی ارزیابی می‌شوند.

از ماه نوامبر، واحدهای مقاومت مجاهدین خلق از قدرت سازماندهی خود برای پیشبرد ۷۹۰ اعتراض در بیش از ۱۹۰شهر در سراسر کشور استفاده کرده‌اند.

من هر مقام آمریکایی را ترغیب می‌کنم که برنامه ۱۰ماده‌ای را که شامل برگزاری انتخابات آزاد و عادلانه، یک جمهوری مبتنی بر جدایی دین و دولت، است مطالعه کنند. این برنامه خواهان برابری زنان و اقلیتها و خواهان یک ایران غیراتمی است، که با همسایگان خود و قدرتهای جهانی در صلح باشد.

می‌دانیم که در ماههای اخیر، مقامات رژیم ایران از جمله خود ولی‌فقیه - علناً این جنبش را به رهبری و سازماندهی قیام سال ۲۰۱۹ که رژیم را از درون فلج کرده است، مسئول دانسته‌اند.

 

این تابستان، پس از سال‌ها مطالعه جنبش از راه دور، من این امتیاز بزرگ را داشتم که به یک هیأت دو حزبی از مقامات ارشد ایالات متحده پیوستم که در اشرف۳، خانه جدید مجاهدین خلق در آلبانی، به یک مأموریت کشف واقعیت مشغول شدند.

هیات آمریکایی ما شامل ژنرال‌های چهار ستاره، دموکرات ها و جمهوری‌خواهان، مستقل ها، لیبرال ها، محافظه کاران، کارشناسان سیاست خارجی، اعضای کنونی کنگره، اعضای سابق کابینه، سفیران، کارشناسان اطلاعاتی، افسران نظامی، فرمانداران، دانشگاهیان و مدافعان برجسته حقوق‌بشر بودند.

در طول سفرمان، بینش دست اول راجع به اپوزیسیون اصلی با حکومت آخوندی جمع کردیم.

ما آنچه کارشناسان مدتها است فهمیده‌اند، اما سیاست گذاران تمایلی به تصدیق آن نداشتند را نتیجه‌گیری کردیم:

آیت‌الله‌ها در آینده خاورمیانه حضور نخواهند داشت.

رژیم بیش از فشارهای خارجی از تهدیدهای داخلی می‌ترسد. و آزادی در ایران قابل دستیابی است.

آنچه هیات ما مشاهده کرد واقعاً خارق‌العاده و عمیقاً امیدوارکننده بود.

ما با چشمان خودمان شاهد یک جنبش اپوزیسیون سیاسی منسجم و سازمان یافته، با سابقه طولانی مبارزه علیه بنیادگرایی و دیکتاتوری، هدایت شده توسط رهبری یک زن با استعداد، و یک شبکه پیچیده از هواداران پرشور در داخل ایران و سراسر جهان بودیم. این مانند نگاه به آینده دموکراتیک ایران بود.

در طول دیدارمان با ساکنان اشرف۳با شواهدی از اعمال وحشتناک استبداد توسط رژیم روبه‌رو شدیم...

ما در نمایشگاههایی قدم زدیم و موزه‌ای را بازدید کردیم که با جزییات پرحاشیه سوءاستفاده‌های رژیم را به نمایش گذاشته بود.... اما ما هم‌چنین شاهد اقدامات مقاومت و شجاعت مردم ایران بودیم.

ده‌ها سال است که واشنگتن متأسفانه حیاتی‌ترین جنبه سیاست مؤثر ایران را نادیده گرفته است:

خود مردم ایران.

 

در طول بازدیدمان به ما دسترسی آزادانه به امکانات و ساکنان اردوگاه داده شد.

من می‌خواهم یک داستان کوتاه با شما به اشتراک بگذارم که نمونه‌ای از آنچه ما در مدت ۵روز اقامتمان دیدیم است.

 

تعدادی از ما در مجامع بزرگ شرکت کرده بودیم - بعضی اوقات شامل بیش از ۱۰۰۰۰۰ایرانی در اروپا - اما بسیاری از ما هرگز با ساکنان واقعی اشرف که مدتها از آنها صحبت کرده بودیم، ملاقات نکرده بودیم.

 

پس از یک روز طولانی از سخنرانی‌ها، میزگردها و حضور رسانه‌ای در آلبانی، اعضای هیأت ما به شامی ​​که به میزبانی زنان جوان در اشرف۳برگزار شد، دعوت شدند.

زنانی که با آنها روبه‌رو شدیم، با اعتماد به‌نفس و عمیقاً متعهد بودند.

آنها از شکنجه و اعدام توسط رژیم، نقض حقوق‌بشر و خشونت سخن گفتند.

ما شاهد شجاعت، پشتکار، استقامت و پایبندی همیشگی آنها به راه آزادی بودیم.

من هرگز آن دیدار را فراموش نخواهم کرد.

همه ما از آنچه دیدیم الهام گرفته و (درقبال آن) متعهدیم. به ما یادآوری شد که سیاست ایالات متحده عواقب انسانی دارد.

 

من بسیار سپاسگزارم که از یک گروه دو حزبی از مقامات ارشد کمکهای ارزنده‌ای برای این کتاب دریافت کرده ام:

سناتور جو لیبرمن مقدمه کتاب را نوشت؛

سناتور رابرت توریسلی و سفیر رابرت جوزف، معاون سابق وزیر امور خارجه برای کنترل تسلیحات و امنیت بین‌المللی، پیش‌نویس کتاب را نوشتند.

سرهنگ وسلی مارتین، افسر ارشد ضدتروریسم برای کلیه نیروهای ائتلاف - عراق، خاتمه کتاب را نوشت.

و این کتاب از مقامات رسمی مانند لویی فری، مدیر سابق اف.بی.آی و تام ریج، وزیر اول امنیت داخلی، تأییدهای قوی را دریافت کرده است.

من این کتاب را به کسانی که برای آزادی در ایران و سراسر جهان تلاش می‌کنند، تقدیم کرده‌ام.

علاوه بر این، این کتاب نشان می‌دهد که یک جایگزین دموکراتیک برای ایران وجود دارد و رژیم موجود را بیش از گذشته به سرنگونی نزدیک کرده است.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/9b10db00-e742-42d7-80dc-0b0974c6a0ed"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات