728 x 90

پالس منفی هندی‌ها، ‌بیرون کشیدن از معامله با رژیم ایران

شرکت ریلاینس
شرکت ریلاینس

روزنامه حکومتی وطن امروز در شماره روز شنبه ۱۲خرداد خود از این‌که بانکها و شرکتهای نفتی هند از همکاری با رژیم خودداری می‌کنند ابراز نگرانی کرد.

این منبع حکومتی نوشت: کمتر از یک هفته پس از سفر ظریف به هند ۲بانک و یک شرکت نفتی هندی ضرب‌الاجل پایان همکاری با ایران را اعلام کردند. در حالی که بیژن زنگنه، وزیر نفت سفر محمدجواد ظریف به هند را مثبت و راهگشا توصیف کرده و گفته این سفر می‌تواند از ایجاد تنگناها در حوزه صادرات نفت ایران جلوگیری کند، یک شرکت نفتی هندوستان که مالک بزرگ‌ترین مجموعه پالایشگاهی در این کشور است، اعلام کرد واردات نفت از ایران را متوقف می‌کند.

 

شرکت ریلاینس معامله با ایران را متوقف می‌کند

رویتر به‌نقل از برخی منابع نوشته شرکت ریلاینس که ارتباطات زیادی با نظام مالی آمریکا دارد، کمتر از ۶ماه دیگر خرید نفت از ایران را متوقف خواهد کرد. علاوه بر این شرکت، هفته گذشته ۲بانک هندی نیز برای صادر‌کنندگان این کشور برای پایان مراودات مالی با تهران ضر‌ب‌الاجل تعیین کردند.

جواد ظریف یکشنبه هفته گذشته در رأس هیاتی بلندپایه از مقامات سیاسی- اقتصادی کشورمان به هندوستان سفر کرد. در جریان این سفر که با هدف بررسی آخرین وضعیت روابط دوجانبه و گسترش و تعمیق روابط دو کشور و نیز گفتگو و تبادل نظر با مقامهای هندی درباره تازه‌ترین تحولات منطقه‌یی و بین‌المللی انجام گرفت، همتای هندی ظریف بر حفظ برجام تأکید کرد و از بی‌توجهی کشورش به تحریم‌های یکجانبه آمریکا سخن گفت. یکی از اصلی‌ترین موضوعاتی که در این سفر مورد بحث و بررسی طرفین قرار گرفت، موضوع تداوم صادرات نفت ایران به هند پس از بازگشت تحریم‌های آمریکا بود. در حال حاضر ایران سومین عرضه‌کننده نفت به هندوستان، بعد از عراق و عربستان است

 

بی نتیجه بودن سفر ظریف به هند

پس از پایان سفر جواد ظریف به هند دو طرف جزئیاتی از مذاکرات خود و محور تفاهمات صورت گرفته، منتشر نکردند اما بیژن زنگنه، وزیر نفت در گفت‌وگویی این سفر را بسیار راهگشا دانسته و سفر ظریف به هند را مانعی در برابر تنگناهای احتمالی در حوزه فروش نفت به این کشور دانست.

در حالی که انتظار می‌رفت پس از سفر ظریف به هند، آنطور که بیژن زنگنه گفته، تنگناهای احتمالی برطرف شود و همه چیز مثبت باشد، بانکهای هندی به فاصله کمتر از یک روز پس از بازگشت ظریف از هند، برای پایان همکاری با ایران ضرب‌الاجل تعیین کردند. طبق اعلام سازمان صادرکنندگان هند و نامه‌های رویت شده توسط رویتر، ۲بانک هندی از صادرکنندگان خواستند در واکنش به تهدید تحریم‌های جدید آمریکا، تراکنش‌های مالی خود با ایران را تا ماه آگوست تکمیل کنند. فدراسیون سازمان صادرکنندگان هند اعلام کرد ایدوس‌ایند و یوسی‌او، ۲بانکی که صادرات به ایران را تسهیل می‌کنند، تا ۶آگوست برای خاتمه دادن به قراردادهای خود ضرب‌الاجل تعیین کردند. این اقدام بانکهای اروپایی در راستای پاسخ به دور جدید تحریم‌های آمریکا علیه ایران است.

یک منبع دیگر هم گفته است در صورتی که ایران و کشورهای اروپایی نتوانند برجام را حفظ کنند، این شرکت واردات نفت از ایران را زودتر از این زمان متوقف خواهد کرد. این منبع اضافه کرده برخی شرکتهای بیمه‌‌ای از ریلاینس خواسته‌اند قبل از ماه نوامبر به مراوداتش با ایران پایان بدهد.

 

مطالب مرتبط

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/1b49dd7d-3e7f-4712-b52f-6f6e16418025"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات