728 x 90

مسیح مهاجری: مگر اولیانوف از اولیاء نظام است که هر چه بگوید ما باید قبول کنیم؟

آخوند مسیح مهاجری
آخوند مسیح مهاجری

موضوع ملاقات تک نفره میخائیل اولیانوف نماینده روسیه با رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران درباره مذاکرات وین در روزنامه‌های حکومتی خبرساز شده و این موضوع را به اتکا و وابستگی نظام به روسیه نسبت می‌دهند که اولیانوف سرانجام رژیم را وجه‌المصالحه در معاملاتش با آمریکا قرار خواهد داد.

آخوند مسیح مهاجری در سرمقاله روز شنبه ۱۱دیماه روزنامه حکومتی جمهوری اسلامی نوشت: در یکی از دورافتاده‌ترین روستاهای کشور، یک کشاورز از من پرسید با این‌که روشن است دولت سیزدهم تصمیم گرفته با طرف‌های غربی بر سر برجام و رفع تحریم‌ها به توافق برسد، چرا مسئولان ما این خبر خوش را اعلام نمی‌کنند و مردم را در هول و ولا نگه می‌دارند؟

از او پرسیدم از کجا فهمیده‌ای که دولت سیزدهم تصمیم گرفته با طرف‌های غربی بر سر برجام و رفع تحریم‌ها به توافق برسد؟ بدون معطلی گفت: از صحبت‌های میخائیل اولیانوف نماینده روسیه در مذاکرات وین فهمیدم. او گفته است: در مذاکرات اخیر، روسیه و چین، ایران را متقاعد کرده‌اند برخی خواسته‌های حداکثری خود را کنار بگذارد. ایرانی‌ها موافقت کرده‌اند مذاکرات را بر اساس پیش‌نویسی که در بهار گذشته توسط دولت قبلی ایران تنظیم شده بود آغاز کنند.

با خون‌سردی پرسیدم: مگر اولیانوف از اولیاء ما است که هر چه بگوید ما باید قبول کنیم و مسئولان ما هم به خواسته او عمل کنند؟ او برای خودش یک چیزی گفته و در مقابل، وزیر خارجه ما همان روز یا یک روز قبل از این‌که نماینده روسیه این حرف را بزند گفته بود: «هم در موضوع هسته‌یی و هم تحریم‌ها سند ۲۰ژوئن را کنار گذاشته و به یک سند جدید مشترک رسیده‌ایم».

از طرفی دیگر حسین علایی از سرکردگان دوران جنگ ضدمیهنی رژیم آخوندی در یادداشتی که روز ۱۱دیماه در سایت دیده‌بان رژیم منتشر شده خطاب به آخوند رئیسی گفته است: یادمان باشد بعضی قطعنامه‌های ضدایرانی را روسیه پیشنهاد داده است. مسکو همیشه از برگ ایران در برابر آمریکا سود برده.

وی در یادداشت خود با اشاره به سفر در پیش آخوند رئیسی جلاد برای بستن قرارداد با روسیه لیست بالا بلندی از ضربات روسیه به نظام را ردیف کرده و از جمله نوشته است: «روسیه تاکنون هیچگاه (نظام) را متحد استراتژیک خود تلقی نکرده است. روسیه همیشه از برگ (نظام) در حل مسائل خود با آمریکا استفاده کرده است.

روسیه در شورای امنیت سازمان ملل همواره علیه برنامه هسته‌یی (نظام) رأی داده و در زمان ریاست‌جمهوری احمدی‌نژاد که بیشترین قطعنامه‌ها علیه (نظام) صادر شد، برخی از آنها را دولت روسیه پیشنهاد داده است».

«تبادل هشدارها در مذاکرات» عنوان مطلبی در مستقل است که ضمن بررسی تنش بین روسیه و آمریکا در تماس اخیر رؤسای جمهور این دو کشور، نوشته است «نظام با دوری متناسب از تقابل آنها در مورد مناقشه اوکراین، قادر خواهد بود از آسیب‌هایش از جمله امکان مصالحه شدن در امان بماند و با نزدیکی ظریفی به آن می‌تواند با استفاده از شکاف رو به تزاید آن‌ها، بزرگترین بحران دو دهۀ اخیر خودش را حل و فصل نماید. البته این ظرافت ماحصل درک حلاوت‌های تلخِ عشق به شرق است که شمه‌ای از آن در عزم چین برای تسلیح عربستان به فناوریِ موشک بو می‌نمود یافته است. جمهوری اسلامی در حالی که برای گذرانِ دشوار دخل و خرجش، نفتش را با تخفیفی به چین می‌دهد که ریسکش کمتر از تحریم‌های احتمالی آمریکا است، عربستان در تلاش است با فناوری موشکهای چینی قدرت توازنش را بالا ببرد». بعد از این افزوده است: «سیاست خارجی کشور در گره زدن مقدرات کشور به شرق یا غرب دست و پا می‌زند و در نوسانی هشت ساله کشور را در کامِ روزمرگی‌ها کشانده است».

«اولیانوف و بازی با روح و روان ایرانی ها» عنوان مطلبی در جهان صنعت است که نوشته: «با توجه به این‌که مقام‌های سیاسی (نظام) هرگز به‌صراحت نگفته‌اند که به اولیانوف نمایندگی داده‌اند که از سوی (نظام) با مقام‌های آمریکایی گفتگو کند نمایش دیدار تک‌نفره اولیانوف و مقام آمریکایی این شبهه را ایجاد می‌کند که آیا اولیانوف نماینده (نظام) است. تجربه نشان می‌دهد روسیه هرگز یک گام برای شکاف انداختن در تحریم‌های نفت و گاز (نظام) از سوی آمریکا برنداشته و در همه این سال‌ها یک روبل یا دلار به (نظام) کمک نکرده است و بنا به‌گفته کارشناسان از برگ برنده (نظام) برای رویارویی با غرب استفاده کرده است».

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/08cd434f-40a7-4fb4-9bf0-2dccacd604d4"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات