728 x 90

مردم ایران متوجه شده‌اند که ریشه مشکل در خود سیستم است و تنها راه‌حل تغییر آن می‌باشد - به‌قلم موسی افشار

موسی افشار  عضو کمیسیون خارجه شورای ملی مقاومت ایران
موسی افشار عضو کمیسیون خارجه شورای ملی مقاومت ایران

سایت ایلاف لندن در مقاله‌ای به قلم موسی افشار؛ عضو کمیسیون خارجه شورای ملی مقاومت ایران با بررسی شرایط متحول و انفجاری جامعه ایران نوشت: «مردم ایران متوجه شده‌اند که ریشه مشکل در خود سیستم است و تنها راه‌حل تغییر آن می‌باشد».
نویسنده مقاله در ابتدا با بررسی شرایط اجتماعی می‌نویسد: «از زمان استقرار رژیم استبداد دینی در ایران، مردم ایران با شرایط بدی مواجه بوده‌اند که سال به سال بدتر می‌شود، هر چند که مسئولان در این رژیم وعده‌های شیرین برای بهبود اوضاع و لذت بردن مردم از زندگی راحت داده‌اند، اما نتیجه‌یی نداشته و حتی وضعیت بدتر می‌شود.
هر ساله و در دفعات متعدد وعده‌ها و تعهدات مخملی برای پایان دادن به بسیاری از مشکلات و بهتر شدن شرایط نسبت به سال قبل داده شد، اما مصیبت اینجاست که مردم هر سال آرزو می‌کردند که‌ ای کاش وضعیت بدشان در سال گذشته به همین شکل باقی می‌ماند. بله این حال و روز مردم ایران است. رژیم ایران از زمان تصویب قانون اساسی ولایت فقیه که نظام را به تنها واقعیت موجود در کشور تبدیل کرد چنین القا می‌کنند که هر کس در مقابلشان بایستد گویی در برابر خدا ایستاده و محارب با خداست و لذا خون او حلال است».
مقاله در ادامه با بررسی روند تحولات در کشورهای دموکراتیک از یک‌سو و حاکمیت دیکتاتوری مذهبی در ایران اضافه می‌کند: «همه مسائل کنونی که در ایران وجود دارد از یک مشکل اساسی منشعب شده است که آن خود رژیم است و این حقیقتی می‌باشد که رهبران و مقامات ایرانی از آن طفره می‌روند و برای سرپوش گذاشتن بر آن به‌دنبال فرار به جلو هستند، زیرا در کشورهای دموکراتیک وقتی شرایط منفی پیش می‌آید یا شرایط بدتر می‌شود، از دولت سلب اعتماد شده و مسأله حل فصل می‌شود. اما در رژیمهای دیکتاتوری، مانند رژیم ایران، وضعیت و شرایط منفی به‌ویژه با استبداد توخالی برای دفاع از ماهیت دینی رژیم ادامه می‌یابد. و این در حالیست که اساساً دین قربانی است و از آن سوء‌استفاده می‌کنند و آن را به زمینه‌ای تبدیل کرده‌اند که در خدمت اهداف برنامه‌های خاصی است».

نویسنده مقاله در انتها نتیجه می‌گیرد: «اما پس از گذشت ۴۴سال از این تجربه سیاسی، به نظر می‌رسد روشن است که مردم ایران در مجموع دریافته‌اند که علت و مشکل در خود نظام و نه در هیچ چیز دیگری است و آنچه مشکلات، بحرانها و شرایط بد موجود را تغذیه می‌کند و باعث تعمیق و تحکیم آنها می‌شود، همین رژیم و تداوم آنست و به همین دلیل این مشکل جز با تغییر ریشه‌ای آن اتفاق نمی‌افتد و این همان چیزی است که از قیامهای اواخر ۲۰۱۷ و ۲۰۱۹ به‌وضوح در حال رخ دادن است. در قیام ۱۶سپتامبر ۲۰۲۲ - که به اولین سالگرد خود نزدیک می‌شود، به‌وضوح خورشید در افق پدیدار شد، زیرا مردم متوجه شده‌اند که ریشه مشکل در خود سیستم است و تنها راه‌حل تغییر آن می‌باشد».

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/02ff4fed-ff6e-4971-8154-d4623efe3b46"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات