728 x 90

مردم اوکراین تا نسلهای آینده در خاطره‌ها باقی خواهند ماند و مورد تقدیر قرار خواهند گرفت- اوکراین در جنگ

اوکراین در جنگ
اوکراین در جنگ

روز چهارشنبه ۱۴ اردیبهشت، سخنگوی ستاد مشترک نیروهای مسلح اوکراین در گزارش روزانه خود از تحولات جبهه‌های جنگ اوکراین گفت: در بیست و چهار ساعت گذشته، تهاجمات فشرده دشمن در محور دونتسک-لوهانسک به‌منظور به‌دست گرفتن کنترل منطقه جریان داشت. همزمان کلیه مناطق اوکراین از لوویو در غرب تا کی‌یف و هم‌چنین دنیپرو و دونتسک در شرق زیر موشک‌باران و بمبارانهای شدید روسیه قرار داشتند. در جبهه خارکیف تهاجم و پیشروی دشمن به سمت منطقه دووجنگ ناموفق بود و با مقاومت نیروهای مسلح اوکراین خنثی شد. در محورهای میکلایف و پوپاسنا درگیریها هم‌چنان ادامه دارند. در شهر تحت محاصره ماریوپل، توپ‌باران منطقه آزوفستال به‌شدت ادامه دارد.

 

 

سخنگوی نیروهای مسلح اوکراین هم‌چنین افزود: طی درگیریهای بیست و چهارساعت گذشته هفت فروند پهپاد BPLA و هشت موشک بالدار روسیه توسط نیروهای دفاع ضدهوایی اوکراین، رهگیری و سرنگون شدند. در محور دونتسک-لوهانسک دوازده تهاجم نیروهای اشغالگر خنثی و دفع شدند که منجر به انهدام شش دستگاه تانک، پنج سامانه توپ و موشک‌انداز، پانزده واحد تجهیزات رزمی میدانی و ۹ خودروی نظامی نیروهای روسیه شد در محورهای دیگر نیز دشمن متحمل تلفات و خساراتی شد که گزارش دقیقی از آنها در دست نیست.

 

 

وزارت دفاع انگلستان روز چهارشنبه ۱۴اردیبهشت در گزارشی از آخرین تحولات جنگ اوکراین گفت: روسیه ۲۲ گردان تاکتیکی را در حوالی اوزیوم مستقر کرده است تا بتواند در امتداد محور شمالی دونباس پیشروی کند. به‌گفته وزارت دفاع بریتانیا، هدف نیروهای روسیه به احتمال زیاد این است که علاوه بر درهم شکستن خطوط دفاعی اوکراین و پیشروی در این محور، شهرهای کراماتورسک و سورودونتسک را به تصرف درآورند. نیروهای روسیه در صورت تصرف این شهرها، می‌توانند کنترل نظامی خود را در شمال شرقی دونباس تثبیت و در عین‌حال ارتباط نیروهای اوکراینی در این منطقه را قطع کنند.

 

 

زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین روز سه‌شنبه در سخنرانی خود خطاب به نمایندگان پارلمان آلبانی گفت: خانم سخنگوی پارلمان، آقای نخست‌وزیر، خانمها و آقایان نماینده و مردم آلبانی:

روز گذشته (دوشنبه) مسلمانان جهان عید فطر را که پایان ماه مبارک رمضان است، جشن گرفتند. من به شما به‌خاطر این روز تبریک می‌گویم. من برای شما آرزویی که همه زنان و مردان اوکراینی دارند، یعنی صلح را آرزو می‌کنم.

در خلال این ماه هیچیک از زنان و مردان اوکراینی روی صلح و آرامش را ندیده‌اند. این زندگی ما از روز ۲۴فوریه است. روسیه همه روزهای ما را به روز خطر مرگ تبدیل کرده است...

من از تمامی ملتهایی که در کنار ما با روسها می‌جنگند، سپاسگزارم. زیرا اگر بتوانیم روسیه را امروز در اوکراین متوقف کنیم، آنوقت خواهیم توانست اروپا را از یک دوران استبدادی رها کنیم.

خانمها و آقایان و مردم آلبانی، از این‌که شما بدون تعلل در کنار ما در این مبارزه شرکت کردید قدردانی می‌کنیم. شما بدون شک در طرف آزادی و حقیقت ایستاده‌اید. از این‌که از ما حمایت کردید، در تحریم‌های روسیه شرکت کردید، به کودکان ما، خصوصاً در دورس اسکان دادید، تشکر می‌کنیم. این رویکرد شما نسبت به زنان و مردان اوکراینی در این شرایط سخت، مرا یاد مادر ترزامی اندازد... و مردم ما این خوبیها را تا نسلها به‌خاطر خواهند سپرد...

 

زلنسکی در پایان سخنان خود خطاب به نمایندگان و مقامات آلبانی گفت: جهان باید هر گونه روابطی را با روسیه متوقف کند. زیرا اگر نه امروز، بلکه فردا روسیه از روابط تجاری خود با کشورهای مختلف استفاده خواهد کرد تا بازارهای شما را هدف قرار دهد و اقتصاد شما را به گروگان بگیرد. من از شما می‌خواهم که بنادر خود را به روی کشتی‌های روسیه ببندید و از پذیرش توریستهای روس پرهیز کنید.

من از همکاری آلبانی به‌عنوان یکی از اعضای شورای امنیت سپاسگزارم...

 

 

روز سه‌شنبه پاپ فرانسیس در مصاحبه با روزنامه‌ ایتالیایی کوریر دلاسرا گفت به‌منظور خاتمه دادن به جنگ اوکراین درخواست کرده است با رئیس‌جمهور روسیه در مسکو ملاقات کند، اما هنوز پاسخی دریافت نکرده است.

پاپ در این مصاحبه در حالی‌که کشتار در اوکراین را با قتل‌عام در رواندا برابر توصیف می‌کرد گفت: «بیم آن دارم که رئیس‌جمهور روسیه تمایلی به این ملاقات نداشته باشد.

 

 

بوریس جانسون، نخست‌وزیر انگلستان در یک پیام زنده تلویزیونی خطاب به پارلمان اوکراین گفت: این سرنوشت‌سازترین دقایق اوکراین است. مردم اوکراین تا نسلهای آینده در خاطره‌ها باقی خواهند ماند و مورد تقدیر قرار خواهند گرفت. فرزندان و نوه‌های شما خواهند گفت مردم اوکراین به جهانیان آموختند که بی‌رحمی و قساوت نیروی متجاوز، در برابر نیروی ایمان کسانی که مصمم هستند آزاد زندگی کنند، پشیزی ارزش ندارد. آنها خواهند گفت که مردم اوکراین با صدق و فدای خود ثابت کردند که اسلحه و تانکها نمی‌توانند مردمی که برای استقلال خود می‌جنگند را به زانو در بیاورند. به همین خاطر است که من معتقدم و می‌دانم که اوکراین پیروز خواهد شد. شما این ضرب‌المثل قدیمی را ثابت کردید که می‌گوید «جثهٔ رزمنده نیست که سرنوشت جنگ را تعیین می‌کند، بلکه جنگندگی رزمنده است که سرنوشت را رقم می‌زند.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/c7abd11f-b09f-4d8d-a8c6-34f176158e7a"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات