728 x 90

مراسم و ویژه‌برنامه‌های بزرگداشت هشتادمین سالگرد ورود متفقین به نرماندی در فرانسه

بزرگداشت هشتادمین سالگرد ورود متفقین به نرماندی در فرانسه
بزرگداشت هشتادمین سالگرد ورود متفقین به نرماندی در فرانسه

روز جمعه آخرین روز مراسم و ویژه‌برنامه‌های بزرگداشت هشتادمین سالگرد ورود متفقین به نرماندی در فرانسه برگزار شد.

صبح جمعه در مراسمی با حضور رئیس‌جمهور فرانسه در شهر بایو Bayeux برگزار شد. در ۱۴ژوئن۱۹۴۴ ژنرال دوگل اولین سخنرانی خود را خطاب به مردم فرانسه در این شهرِ آزاد شده ایراد کرده بود.

در این مراسم سخنرانی معروف ژنرال دوگل توسط میشل فو Fau هنرپیشهٔ فرانسوی قرائت شد. دوگل در این سخنرانی گفته بود: «به شما قول می‌دهم که ما جنگ را تا بازگرداندن استقلال هر وجب از خاک فرانسه ادامه خواهیم داد. هیچ‌کس ما را از انجام آن باز نخواهد داشت... پیروزیی که به‌دست می‌آوریم، پیروزی آزادی خواهد بود».

امانوئل ماکرون در سخنرانی خود در این مراسم گفت: «اینجا، در این میدان در بایو، در بعدازظهر ۱۴ ژوئن، صدای ژنرال دو گل طنین‌انداز شد... صدایی که مسیر مبارزه، آزادی، افتخار و مقاومت را ترسیم کرد... ما حافظ تاریخی هستیم که از خودمان بزرگ‌تر است».

وی با اشاره به ژنرال دو گل افزود: سرنوشت فرانسه با رئیس فرانسهٔ آزاد نوشته شد... با کلام او در بایو و با تشویق مردم بایو، فرانسه حقوق خود را پس گرفت.

به‌دنبال این سخنرانی دانش‌آموزان فرانسوی از مدارس ابتدایی بایو در میدان «ژنرال دو گول»، سرود ملی فرانسه را اجرا کردند.

 

گروه کر کودکان با زیرنویس فارسی: روز افتخار فرا رسیده است. در حالی‌که استبداد علیه ما است پرچم خونین برافراشته شده آیا نمی‌شنوید در روستاهایمان نعره‌های این سربازان درنده را؟ آنها می‌آیند تا در آغوشمان پسران و همسرانتان را سر ببرند به سلاح! شهروندان! گردانهایتان را تشکیل دهید! به پیش! به پیش! تا زمین‌هایمان را با خونی ناپاک آبیاری کنیم!

عصر جمعه دو برنامهٔ دیگر در شربور با حضور رئیس‌جمهور فرانسه و در پوئنت دو اوک Pointe du hoc با حضور رئیس‌جمهور آمریکا پایان‌بخش ویژه‌برنامه‌های این سه روز بود.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/db762f13-b1a4-4e9a-b0b5-3a4d8a558ec2"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات