728 x 90

مذاکرات اتمی در وین و چشم‌اندازها

هتل کوبورگ در وین محل مذاکرات اتمی
هتل کوبورگ در وین محل مذاکرات اتمی

روز پنجشنبه علی باقری مذاکره‌کننده اصلی رژیم با انریکه مورا نماینده اتحادیه اروپا در مذاکرات دیدار و گفتگو کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه۱۴مرداد ، راب مالی، رئیس هیأت آمریکایی و علی باقری، رئیس نمایندگان رژیم ایران، پیش از آغاز مذاکرات در توئیتر نوشتند که با حسن‌نیت وارد می‌شوند، اما مسئولیت را بر دوش یکدیگر گذاشته‌اند. تحلیلگران گفتند احیای برجام بهترین گزینه باقی مانده است.

 

خبرگزاری فرانسه هم‌چنین نوشت: مقامات قدرتهای جهانی و رژیم ایران برای اولین بار از ماه مارس در پایتخت اتریش دیدار می‌کنند تا مذاکراتی که از سال۲۰۲۱ شروع و بعداً متوقف شد را از سر بگیرند.

یک مقام ارشد اتحادیه اروپا گفت: پیشرفتهایی در مورد برخی از موانع باقی مانده، وجود دارد.

این مقام گفت: «ما در حال حاضر ضمانتهای کاملاً قابل توجهی داریم. درک من این است که رژیم ایران از آنچه در متن است احساس رضایت می‌کند.

این مقام افزود: درخواست رژیم ایران مبنی بر حذف سپاه پاسداران از لیست سیاه رسمی «سازمانهای تروریستی خارجی» وزارت‌خارجه از مذاکرات خارج شده و در آینده پس از رسیدن به توافق به آن رسیدگی خواهد شد. رژیم تهران و واشنگتن هنوز باید در مورد مسائل مربوط به لغو تحریم‌ها و چند سؤال هسته‌یی به توافق برسند.

این منبع اتحادیه اروپا گفت: ما کمی خسته شده‌ایم، نمی‌توانم خودم را در چهار هفته دیگر اینجا تصور کنم. بعد از این دور دیگری نیست، ما اینجا هستیم تا متن را نهایی کنیم. فکر می‌کنم یک احتمال واقعی وجود دارد، اما آسان نخواهد بود.

یک دیپلمات دیگر اتحادیه اروپا تا حدی ابراز امیدواری کرد که توافق هسته‌یی ۲۰۱۵ با ایران دوباره احیا شود، در حالی که چندین مانع مهم در رابطه با از سرگیری مذاکرات در وین را برشمرد.

 

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا روز پنجشنبه به خبرنگاران گفت: «توافق روی میز» وجود دارد و رژیم ایران «باید آن را بپذیرد».

کربی افزود: «شما شنیده‌اید که رئیس‌جمهور می‌گوید ما برای همیشه منتظر نخواهیم بود تا رژیم ایران توافق را امضا کند» و افزود «به وضوح زمان برای رسیدن به توافق بسیار کوتاه به‌نظر می‌رسد. ما مجدداً از رژیم ایران می‌خواهیم توافقی که روی میز است را قبول کند، هیچ مشکلی در خاورمیانه با یک رژیم ایران مجهز به سلاح اتمی حل نخواهد شد.

 

راب مالی، رئیس هیأت آمریکایی و علی باقری، رئیس نمایندگان رژیم ایران، پیش از آغاز مذاکرات در توئیتر نوشتند که با حسن‌نیت وارد می‌شوند، اما مسئولیت را بر دوش یکدیگر گذاشته‌اند. تحلیلگران گفتند احیای برجام بهترین گزینه باقی مانده است.

سوزان دی ماجیو، یکی از اعضای ارشد بنیاد کارنگی برای صلح بین‌المللی، در بیانیه‌یی گفت: آخرین چیزی که ایالات متحده به آن نیاز دارد، یک بحران هسته‌یی با رژیم ایران است که می‌تواند به‌راحتی به یک درگیری منطقه‌یی گسترده‌تر تبدیل شود... (خبرگزاری فرانسه- ۱۴مرداد)

 

خبرگزاری رویترز ۱۳مرداد نوشت: هم تهران و هم واشنگتن چشم‌انداز دستیابی به موفقیت در این دور از مذاکرات را کم اهمیت نشان داده‌اند، در همین حال جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هشدار داده است که دیگر جایی برای سازشهای عمده باقی نمانده است. اما آخرین دور مذاکرات، عمدتاً به‌دلیل درخواست رژیم تهران برای خارج کردن سپاه پاسداران از لیست تروریستی آمریکا و امتناع آمریکا از انجام این کار شکست خورد.

 

از دیگر موارد مناقشه می‌توان به درخواست رژیم تهران از واشنگتن مبنی بر ارائه ضمانتهایی مبنی بر این‌که هیچ رئیس‌جمهور آمریکا مانند ترامپ از توافق خارج نمی‌شود، اشاره کرد. اما بایدن نمی‌تواند این قول را بدهد زیرا توافق ۲۰۱۵ یک تفاهم سیاسی غیرالزام‌آور است، نه یک معاهده الزام آور.

رژیم تهران هم‌چنین اصرار دارد که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درخواستهای خود درباره فعالیت‌های اتمی رژیم تهران را کنار بگذارد از جمله در مورد آثار اورانیوم در سایت‌های اعلام‌نشده. ‌(خبرگزاری رویترز ۱۴مرداد)

 

آسوشیتدپرس روز ۱۳مرداد نوشت: مذاکرات اتمی در حالی انجام می‌شود که مقامات غربی نسبت به چشم‌انداز توافق ابراز تردید می‌کنند. بورل دیپلمات ارشد اتحادیه اروپا هشدار داده است که فضا برای مصالحه‌های مهم، دیگر تمام شده است...

آسوشیتدپرس افزود: مقامات رژیم ایران سعی کرده‌اند ارزیابی‌های خوش‌بینانه‌ای از مذاکرات ارائه دهند و در عین‌حال آمریکا را به‌خاطر بن‌بست مقصر می‌دانند.

آنها ممکن است نگران این باشند که شکست مذاکرات می‌تواند ارزش ریال کشور را به پایین‌ترین سطح خود برساند...

 

خبرگزاری بلومبرگ روز ۱۳مرداد نوشت: با از سرگیری مذاکرات، دو مقام اتحادیه اروپا گفتند اگر چه موانع باقی مانده از نظر فنی می‌توانند ظرف ۷۲ساعت برطرف شوند، اما این امر مستلزم تصمیم‌گیریهای سیاسی سطح بالا در تهران و واشنگتن است، پایتختهایی که به‌نظر می‌رسد اشتها برای سازش در آنها کم شده است.

شرایط نامساعد فعلی نشان می‌دهد چشم‌انداز محدودی برای توافقی وجود دارد که می‌تواند بحران انرژی جهانی را کاهش دهد.

دیپلمات‌های اروپایی هم‌چنان می‌گویند اشعه‌های کافی برای توجیه برگزاری مجدد مذاکرات وجود دارد. رژیم ایران در خواسته‌های قبلی نرمش نشان داده است از جمله لغو تحریم‌های آمریکا علیه سپاه پاسداران و اصرار بر این‌که آمریکا تضمین کند که دوباره از این توافق تخطی نمی‌کند

بلومبرگ در عین حال نوشت: با وجود ازسرگیری مذاکرات، توافق اتمی با رژیم ایران بیش‌از‌پیش از دسترس خارج می‌شود. دیپلمات‌های اتحادیه اروپا گفتند شکاف بین رژیم ایران و آمریکا از زمان آخرین دور مذاکرات اتمی در وین بیشتر شده است.

 

سی.بی.اس نیوز روز ۱۳مرداد گزارش کرد: مقامات رژیم ایران سعی کرده‌اند ارزیابی‌های خوش‌بینانه‌ای از مذاکرات ارائه دهند و در عین‌حال آمریکا را به‌خاطر بن‌بست مقصر جلوه دهند. آنها ممکن است نگران این باشند که شکست مذاکرات می‌تواند ارزش ریال را به پایین‌ترین سطح خود برساند

 

لارنس نورمن خبرنگار وال استریت نیز نوشت: یک دیپلمات به من می‌گوید در این مرحله از مذاکرات روی "هیچ چیزی توافق نشده است". کاملاً ممکن است به این جمله برسیم که اگر رژیم ایران به آنچه که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌خواهد پاسخ ندهد، چه می‌شود؟ به همین دلیل مذاکرات آسان نیست.

 

از سوی دیگر، اولیانوف نماینده روسیه در مذاکرات وین گفت: «آمادهٔ گفتگوهای سازنده به‌منظور نهایی کردن این توافق هستند».

گابریل نرونها، مقام پیشین وزارت‌خارجهٔ آمریکا نیز در توئیتی نوشت: «آمریکا آماده می‌شود تا تحریم‌ها علیه برخی از بدنام‌ترین ناقضان حقوق‌بشر رژیم ایران» را لغو کند. (خبرگزاری تاس ۱۴مرداد)

 

پاسدار اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی رژیم اعلام کرد: دوربینها به‌شرطی فعال و روشن می‌شود که همه موارد ادعایی و اتهامی علیه نظام کنار گذاشته شود.

به گزارش خبرگزاری رسمی رژیم، ایرنا، یک منبع آگاه در تیم مذاکره‌کننده گفت: ما درخواست حذف سپاه از لیست تروریسم را کنار نگذاشته و ادعاهای رسانه‌یی در این رابطه فاقد اعتبار است. (خبرگزاری حکومتی ایرنا روز ۱۳مرداد)

پاسدار کوثری عضو مجلس ارتجاع نیز: سپاه نمی‌تواند با گروه‌های تروریستی مقایسه شود. این به هیچ‌وجه قابل‌قبول نیست. این‌که سلامی فرمانده سپاه گفته اگر نتوانستید تحریم ما را حل کنید مشکلی نیست از جهاتی که خودش می‌داند مطرح کرده است.(خبرگزاری حکومتی ایرنا روز ۱۳مرداد)

 

از سوی دیگر، آخوند طائب مشاور سرکرده کل سپاه پاسداران گفت: بایدن می‌خواهد با کشاندن نظام به پای میز برجام از ما امتیار بگیرد. در موضوع برجام، اگر روسیه و چین بتوانند منافع و امنیت ما را حاصل کنند، می‌پذیریم.(خبرگزاری حکومتی انتخاب ۱۳مرداد)

سایت حکومتی رویداد نیز شروط رژیم برای توافق را شوک برجام توصیف کرد و به‌نقل از یک کارشناس خود نوشت: دو مطالبه اصلی نظام شامل اطمینان از بهره‌مندی از مزایای اقتصادی برجام و نیز دوام توافق حتی در دولت جمهوری‌خواهان هستند و توافق در گروه تحقق این دو خواسته است. (سایت رویداد ۲۴ رژیم ۱۴مرداد)

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/a9320452-2a93-4b0f-950c-cce781995362"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات