728 x 90

محکومیت ۴۰زندانی به ۱۲ تا ۲سال حبس اضافی و ضربات شلاق و پرداخت دیه در یک دادگاه نمایشی

اطلاعیه شورای ملی مقاومت ایران
اطلاعیه شورای ملی مقاومت ایران

شورای ملی مقاومت ایران -سربرگ محکومیت ۴۰زندانی به ۱۲ تا ۲سال حبس اضافی و ضربات شلاق و پرداخت دیه در یک دادگاه نمایشی

سرپوش بر جنایت بزرگ کشتار زندانیان اوین در مهر ۱۴۰۱ توسط نیروهای سرکوبگر در جریان قیام سراسری

یک زندانی به ۱۲سال و ۱۵زندانی از جمله دو هوادار مجاهدین به ۸سال و ۸ماه زندان اضافی محکوم شدند

فراخوان بین‌المللی به محکوم کردن این احکام جنایتکارانه و بازدید هیأت تحقیق بین‌المللی از زندانهای ایران

 

قضاییه جلادان روز ۲۹خرداد ۱۴۰۳ در یک دادگاه نمایشی در شعبه ۱۱۴۸ بیدادگاه کیفری چهل تن از زندانیان اوین را به اتهام مسخره مشارکت در آتش‌سوزی زندان بند ۷و۸ زندان اوین در ۲۳مهر ۱۴۰۱ به ۲ تا ۱۲سال حبس اضافی، ضربات شلاق و پرداخت دیه محکوم کرد. هدف به‌وضوح سرپوش گذاشتن بر حمله جنایتکارانه نیروهای سرکوبگر به زندان اوین همزمان با قیام سراسری مردم ایران بود که در اثر آن شمار زیادی از زندانیان کشته و مجروح شدند.

خانواده این قربانیان از همان زمان خواستار معرفی و مجازات عاملان قتل عزیزانشان بودند.

در این دادگاه نمایشی طبق سناریوی از پیش تعیین شده قرار بود ۴۰زندانی را عامل آتش‌سوزی و کشته شدن زندانیان قلمداد کنند اما خانواده‌های قربانیان در جلسه دادگاه نسبت به کیفرخواست سراپا دروغ اعتراض کردند. یکی از آنها گفت: فرزند من با سه گلوله کشته شد، چند نفر از خانواده‌ها گفتند فرزندان ما در اثر گاز اشک‌آور و دود خفه شده بودند، پیکر فرزندانمان را هم تحویل ندادند و خودشان دفن کردند، ما از هیچیک از زندانیان شکایت نداریم اینها دوستان فرزندان ما بودند. رژیم که با یک بی‌آبرویی مضاعف مواجه شد، جلسه دادگاه را تعطیل کرد و روز بعد احکام محکومیت زندانیان را به وکلای آنها ابلاغ کردند.

بر اساس این محاکمه غیابی ۴۰زندانی مجموعاً به ۲۵۱سال و ۸ماه زندان اضافی، ۵۰۳۲ضربه شلاق و پرداخت دیه به خانواده مقتولین محکوم شدند. قاسم محمدی به ۱۲سال، علیرضا والی نیا، سعید خداپور افکاریز، مسعود پرچمی، غلامحسین هاشمی سیاوشانی، جلال نصراللهی، عرفان ظریف بن کاظم، مجید روشن نژاد، محمد گراوند، ساسان زمانی، احمد رضا کونانی، سبحان موذن زاده، ایوب امامی زاده، سینا میرزایی و هم‌چنین زندانیان سیاسی هوادار مجاهدین میثم دهبان‌زاده و لقمان امین‌پور به اتهام آخوندساخته «تخریب اموال عمومی» و «اخلال در نظم زندان» و «تمرد از دستور مأمورین» نیز هر یک به ۸سال و ۸ماه زندان و شلاق محکوم شدند.

مقاومت ایران طی ۵ اطلاعیه در فاصله روزهای ۲۳ تا ۳۰مهر جزئیات این جنایت بزرگ را افشا نمود. در این اطلاعیه‌ها آمده بود غروب شنبه ۲۳مهر نیروهای وحشی گارد ویژه زندان و نیروهای موسوم به نوپو (نیروهای ویژه پاسدار ولایت) به زندانیان بند ۷ و ۸ اوین به‌خاطر حمایت از قیام یورش بردند و با گاز اشک‌آور و باتون و شلیک گلوله‌های جنگی و ساچمه‌ای به جان زندانیان افتادند. وحوش (نوپو) برخی از زندانیان را از پشت‌بام به پایین پرتاب کردند. مأموران جنایتکار زندانیانی را که در حیاط بودند از پشت‌بام با گلوله‌های ساچمه‌ای و جنگی هدف قرار می‌دادند. آنها با گلوله‌های جنگی و ساچمه‌ای به بند ۸ محل نگهداری زندانیان سیاسی تهاجم کردند و تا حد خفگی گاز اشک‌آور به سمت این بند پرتاب کردند.

مقاومت ایران کمیسرعالی و شورای حقوق‌بشر و دیگر ارگانهای ذیربط ملل متحد و هم‌چنین اتحادیه اروپا و کشورهای عضو را به محکوم کردن این دادگاه نمایشی و صدور احکام اضافی طولانی‌مدت برای زندانیان فرامی‌خواند و بار دیگر بر ضرورت بازدید هیأت حقیقت‌یاب بین‌المللی از زندانهای ایران و دیدار با زندانیان به‌ویژه زندانیان سیاسی تأکید می‌کند.

 

دبیرخانه شورای ملی مقاومت ایران

۳۱ خرداد ۱۴۰۳ (۲۰ ژوئن ۲۰۲۴)

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/4e403c5a-2429-417f-afe7-5ee197ac9b6d"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات